Att lära sig av dödsolyckor på is

Varför ger sig folk iväg på aktiviteter där det är några procents ? chans att dö, och bara hoppas att det skall funka en gång till ?

Haha, vi övade räddning av person i vatten i Delsjön, Gbg, idag runt 14-tiden. Utan utrustning. Mycket folk som tittade förvånat. Många som filmade. Vi filmade inte. Vi fick hacka upp isen, med pinnar, och shit va klen den va trots 15 cm tjock. Den var som lodräta hexagonala stavar. Jag var den olycksdrabbade o pojkarna var räddarna - de fick göra en övning var. Jag fick hoppa i vattnet tre ggr; första för att testa isens bärighet, sen en gång var för varje pojke.
Övningen var klart en förbättring från i fredags då det var första gången vi gjorde just den övningen. Behövs fortf lite förbättringar. Det är svårt att vara den olycksdrabbade när man vet vad man ska göra. Nån frivillig??
Har även mailat Issäkerhetsrådet. Får se om de svarar. Vet inte hur mycket mer vi skulle kunna göra för att sprida kunskapen om självräddning.

Dan B: Här är en text som beskriver falsk säkerhet med flytoveraller utan att fokusera på vinteranvändning. Det framgår att overallerna blir vattenfyllda och gör det mycket svårt att ta sig upp. Jag har läst om dödsolyckorna i Finland som har lett till restriktionerna, men har inga länkar nu på lördagskvällen. Det faktum att overallerna blir vattenfyllda med stora svårigheter att ta sig upp räcker för att dra slutsatser.

Länk:

Min gamla flytoverall har den här märkningen.
Vad jag mins så var det den enda flytoverallen som var godkänd för yrkesbruk för 20 årsen
Den har inner ben ( nedanför knäna )som är avsedda till att stoppas ner i kängorna/stövlarna så vattnet måste krypa ner i kängorna och upp innanför innerbenet och sedan vidare upp.
Den är hel hela vägen upp till bröstet, så jag kan i princip stå i vatten upp till bröstet.
.IMG_20210228_213251.jpgIMG_20210228_212836.jpgIMG_20210228_213105.jpg

Senast ändrad:
Kogoyo varför skall man ha händerna brett isär vid självräddningen ni filmat?
Först tänkte jag att d va för att sprida ut vikten. Men efter att ha sett min kompis göra "fel" genom att ha händerna framför sig o tätt ihop så kunde vi upptäcka att om din överkropp hamnar i för brant vinkel gentemot isen så glider man bara bakåt, tbax i vattnet.
Så båda nämnda anledningar skulle jag säga. Använd krokodilgång för att ta dig upp från isvak.

Vi har upptäckt att det finns två scenarier vid räddning av annan person; 1) person, som saknar kunskapen, i vak och som fortf har rörlseförmåga, och 2) person i vak som saknar rörelseförmåga.
Vi har övat på del 1.
Del två är troligen svårare, men jag tror det går - jag har en idé, måste prova den först.
Ni får gärna dela med er om ni har förslag på tillvägagångssätt.

Först tänkte jag att d va för att sprida ut vikten. Men efter att ha sett min kompis göra "fel" genom att ha händerna framför sig o tätt ihop så kunde vi upptäcka att om din överkropp hamnar i för brant vinkel gentemot isen så glider man bara bakåt, tbax i vattnet.
Så båda nämnda anledningar skulle jag säga. Använd krokodilgång för att ta dig upp från isvak.
Ok då förstår jag.

Själv har jag armarna rätt ut på samma sätt men vinklar armbågen maximalt och placerar händerna bredvid kroppen. Tycker inte vinkeln mot isen blir direkt brantare av det men man får massa andra fördelar.

Lite utanför ämnet, men aktuellt p.g.a. vädret, och värdefullt för diskussionen:

Till alla som följer trådarna om issäkerhet med stort intresse: Fundera på att ta sista chansen denna vinter att testa saker som ni har funderat över, eller vill diskutera. Egna erfarenheter kan bli värdefullt bränsle i nyttiga debatter framöver. Öva alltid med 100,00 %-ig reservutgång och inte i strömmande vatten. Funderingar kring säkerhet kan med fördel bollas i lämplig tråd på forumet.

Här är några exempel på saker som kan undersökas, komplettera gärna med egna idéer.
Uppgångsmetod: Inga hjälpmedel förutom handskar/isdubbar/räddningslina/egna lösningar...
Klädsel: (Badkläder)/lätt klädsel/tung vinterklädsel/(våt- eller torrdräkt).
Flythjälp: ingen/flytoverall*/ryggsäck enligt konstens regler/flytvästar av olika slag.

Passa på att ”kalibrera” din ispik, dvs få en uppfattning om när den signalerar oduglig is.

Notera dina fysiska förutsättningar, de är avgörande för resultatet. Blev resultatet av övningen som du hade trott? Är det så att många missbedömer sin förmåga att ta sig upp?

Återigen: tag inga risker vid eventuella övningar/experiment.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg