Att lära sig av dödsolyckor på is

Jag har tagit del av tre-fyra polisutredningar och obduktionsrapporter vid dödsfall vid bristande isar.

Det som gett mest indikationer om förloppet är vittnesmål från de som hämtat kroppen avseende utseende på vaken, om lina isdubbar använts etc.

Livräddningssällskapets statistik baseras på pressuppgifter och är inte så detaljrik.

Det kan ha värde att sammanställa allt man kan få fram från ett stort antal incidenter och dödsfall.

Thure

Jag har nu i vinter tränat på självräddning ur vatten upp på is utan utrustning, med mina barn. Det är en väldigt enkel teknik och går väldigt snabbt att utföra, SÅ LÄNGE MAN HAR KOLL PÅ STEGEN MAN MÅSTE FÖLJA. Detta va något helt nytt för mig o före tre veckor sen kände jag inte ens till att d gick att göra.
Vi har övat på två olika scenarier; ett att gå igenom is när man går på is me vanliga skor, huvet ovanför vattenytan. Två att gå igenom med skriller o fart där huvet hamnar under vattenytan.
Har lagt upp video på youtube, men det e på spanska så hjälper kanske inte så mycket om man inte förstår.

Jag har nu i vinter tränat på självräddning ur vatten upp på is utan utrustning, med mina barn. Det är en väldigt enkel teknik och går väldigt snabbt att utföra, SÅ LÄNGE MAN HAR KOLL PÅ STEGEN MAN MÅSTE FÖLJA. Detta va något helt nytt för mig o före tre veckor sen kände jag inte ens till att d gick att göra.
Vi har övat på två olika scenarier; ett att gå igenom is när man går på is me vanliga skor, huvet ovanför vattenytan. Två att gå igenom med skriller o fart där huvet hamnar under vattenytan.
Har lagt upp video på youtube, men det e på spanska så hjälper kanske inte så mycket om man inte förstår.
Har du en länk?

Thure

Detta är video 1.2 där vi utför självräddningen. I video 1.1 beskriver vi vad som händer med kroppen och stegen man måste ta för en lyckad självräddning:
Vi hade förberett oss i ca en vecka, med muntliga o bildliga (youtube) genomgångar o mental stärkning (att bara plurra genom isen tar emot ganska mycket).
I video 1.3 har vi kommit upp ur vattnet och står o beskriver hur d känns o vad man måste göra. I slutet av denna börjar vi jogga hemåt. Som sagt, allt e på spanska för de flesta av mina bekantskaper bor inte i Sverige. Tänkte på d efteråt att vi skulle kunna göra en video på svenska...vilket betyder att plurra i igen, haha.
I del två, dvs 2.1 och 2.2, genomför vi andra övningen där vi plurrar i me skriller o huvet under vattenytan, det är svårt att få huvet att hamna under vattenytan och skriller flyter så det var faktiskt lättare eftersom fötterna hamnar vid vattenytan utan mycket hjälp. Vi ska göra en del 3 som handlar om räddning av annan person - när man uttömt alla möjligheter o professionell hjälp är långt bort.

Ja. Luften i kläderna stiger o blir som en flytväst. I början. Ju längre tid du befinner dig i vattnet så försvinner mer o mer luft allteftersom vattnet tränger in i fibrerna. Dock försvinner inte all luft eftersom småbubblor kommer sitta fast i fibrerna. Den första pojken var i längst, det första är att få bort ischocken och den tiden varierar - upp till 4 min - o han va i i 1 min o 20 s innan han påbörjade självräddning. Han beskrev att det var tungt att få upp fötterna vågrätt i vattnet pga vikten i byxorna - lösningen e att ta längre o långsammare sparktag. Även uppe ur vattnet vad det d första han sa. Andra pojkens kläder satt för tajt o han fick inte ischock o inte heller mycket vatten i kläder - han blev aldrig genomblöt. I del två så fick han ha andra kläder för att känna ischocken o vara med på att man måste ta bort den aktivt genom att andas lugnt o slappna av. Tar man inte bort ischocken aktivt så leder den till panik. Det var en ansträngning, för mig, att slå bort paniken o känslan av att vilja ha slagsmål med isen för att ta mig upp.
Man ska oxå vända sig mot det hållet man kom - isen bar ju dig fram till att den brast. Man ska inte hänga på iskanten medan man tar bort ischocken, men man kan hålla i kanten (såsom jag beskrev o visade i 1.2). Hänger man på kanten så är det risk att benen viks in under isen och då kommer man inte upp. Efter ischocken lagt sig början man sparka för att få upp fötterna horisontellt med vattenytan. Ha armarna brett isär o handflatan platt på isen. Sparka kroppen framåt samtidigt som man drar sig så gott d går med platta händer. Uppe på isen sprider man ut vikten (i del två, 2.1, gör vi detta moment mycket bättre) ålar sig bort från iskanten o rullar sig bort. Väl uppe ur vattnet har man flera timmar på sig innan det blir farligt. Har man skriller på sig så ska man först o främst knyta upp skrillerna när man e uppe på isen. Det e svårt att knyta upp när snörena frusit ihop.

Tack för nyskapande bidrag i debatten Kogoyo!

Har kikat på alla era Yotube-videor om isräddning genom att där söka på ”autorescate de agua al hielo parte”. Att det talas spanska är inget stort problem. Orkar ni inte göra om tagningarna går det att lägga till svensk text eller tal. Versioner på svenska skulle nog vara uppskattade av många och lärorikt eftersom det behövs nya perspektiv här.

Gör ni andra filmer kring det här hoppas jag att du berättar om det och postar länkar.

Nämnde tråden för pojkarna e det lyfte dom ytterligare. Vi gör nog en på svenska, men längre fram då isen för närvarande e så tjock att man får såga upp en vak, även vid till- o frånflöden. En uppsågad vak e ganska onaturlig på det sättet att kanten inte är tunn och dessutom sticker upp en bit ovanför vattenytan. Ev hinner jag skriva undertexter helgen nästa vecka.

Starkt jobbat av ungarna!
En personlig reflektion: Går man genom isen med "normal" klädsel så bör det väl vara mycket bättre att ta sig upp så fort som möjligt än att ge vattnet tid att tränga in i kläderna.
Som ni själva upplevde så är kläder förvånansvärt täta. Jag kommer ihåg isbadet i lumpen, vi hade bara en tunn motoroverall och underställ på oss, men understället var endast fläckvis blött för de flesta efteråt trotts att vi låg i vattnet i vad som kändes som en evighet, doppade huvudet, trampade vatten etc.

Starkt jobbat av ungarna!
En personlig reflektion: Går man genom isen med "normal" klädsel så bör det väl vara mycket bättre att ta sig upp så fort som möjligt än att ge vattnet tid att tränga in i kläderna.
Som ni själva upplevde så är kläder förvånansvärt täta. Jag kommer ihåg isbadet i lumpen, vi hade bara en tunn motoroverall och underställ på oss, men understället var endast fläckvis blött för de flesta efteråt trotts att vi låg i vattnet i vad som kändes som en evighet, doppade huvudet, trampade vatten etc.
I en naturlig situation, där isen gradvis blir tunnare, så kommer du inte komma upp med en gång och paniken sätter in om du inte vet om att man faktiskt kan få ischocken att försvinna. Musklerna blir snabbt trötta om man kämpar inuti paniken och du kanske inte kommer kunna komma upp. Hyperventilationen fortsätter dessutom och försvårar självräddningen. Därför är det viktigt att lugna sig o ta bort paniken/ischocken.
Det var bara en av pojkarna, som i den första videon, hade så täta kläder att han inte blev blöt. Om man ex skrillar så har man kanske inte så täta kläder då man vill kunna leda bort svetten.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg