(...) fempunktstvätt (...)
Tack Karolina. Nu vet jag äntligen namnet på det där, som jag verkställt på div. skumma ställen under hela mitt långa luffarliv
.
Till TS: jag har lite svårt att förstå, hur kompromisslös du vill vara med ditt uteboende. Vill du bevisa för dig själv, att du kan klara "allt" därute, så kan det säkert gå, men bli både tidsödande och lite asocialt. Accepterar du däremot att utnyttja "infrastrukturen" i staden och på din skola maximalt för allt annat än just sovandet - plugga, äta, umgänge, förvaring, tvätt, torkning, strömförsörjning etc, blir allt genast enklare. Du kan då göra precis tvärtom mot vad en del varit inne på - leva hela ditt liv och ha alla dina saker i staden, och gå "bort" - inte "hem" - till "skogen" på kvällarna, enast för att sova. Med den modellen behöver du bara en liten packning med renodlad sovutrustning (inkl något lättuppsatt enmanstält), som du på morgonen tar "hem" till skolan igen för ev. tvätt, sovsäckstorkning etc.
Detta är faktiskt inget teoretiserande från min sida. Jag har haft en liknande "skarv" i mitt boende efter att ha varit ute på ett halvårs luffande, med uppsagt studentrum och magasinerat bohag. Kom hem till vårterminens start och gav mig den på att vänta ut kön till min gamla studentkorridor. Det tog dryga tre månader av skånsk slask- och regnvinter, men gick förvånansvärt smidigt - jag liksom bara fortsatte med det "bohag" jag kommit hem med. Hade min lilla luffarrygga under mitt bord på Arkitektskolans ritsal, där vi ändå jobbade dygnet runt och hade allt från tandborstar till soffgrupp och TV. Lagade mat i studentpentryt, tvättade kropp och kläder i skolans dusch, umgicks, fikade, pluggade etc på skolans fik. Var det inlämning på gång, sov vi ändå på ritsalen. Ville jag sova ute, gjorde jag det på gräskullarna bakom Teknis (på den tiden ännu inte bebyggda) eller, om andan föll på, cyklade till ett närliggande naturområde öster om stan. Igen av mina studiekamrater, utom dem jag själv invigt, märkte något konstigt
.
Jag skulle dock inte kalla denna period av mitt liv för att "bo ute", och frågan är, om det är detta du vill med ditt eget projekt.