Arctic Alpine Veloce

Linorna tycker jag verkar lite skruttiga så jag bytte till Hilleberg 2 mm. Funkar bättre! Sedan köpte jag några fler v-pinnar på northstar här i Umeå och dom kostade skjortan.
Precis som det tidigare har konstaterats här i tråden tror även jag att linorna räcker gott och väl och lär inte vara det första som havererar vid extrem väderlek. Det enda man skulle kunna anmärka på är att linsträckarna är lite väl små och pilliga och antagligen svåra att justera med vantar på. Hillebergs linsträckare är bättre. Men har som sagt som många andra köpt tältet för 1900 så det är inget att klaga på till det priset.
Lite off topic men var i Umeå ligger northstar?
Enligt Northstars hemsida på Rådhusesplanaden 18. Det ser ut som om det innebär vid Järnvägstorget.
 
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/markpinnar/

Veloces egna V-formade var slut när jag beställde extra spik. förmodligen skulle dom inte få in fler på lagret sa dom till mig.
Det finns 310-500mm sand/snöspik för 20-30kr

då får det kanske bli dom här i stället..
http://www.outnorth.se/msr/groundhog-stake-kit-8-pack.php

eller Hillebergs.
http://www.outnorth.se/hilleberg/y-peg-(10-pcs).php?nosto=productpage-nosto-1

har ju ett hilleberg tält men vill inte använda dom spiken,lätt att man glömmer att flytta över dom sen om man ska använda det tältet;)
 
Nu kostar tältet 2795:- på hemsidan igen.
Blev nog bara en tillfällig miss av webadmin när priset låg på 4475:-

För övrigt har de fått in de nya Bergans Rondane serien också.
 
ingen prismiss

Det var alldeles säkert ingen prismiss utan en medveten strategi för att få kampanjpriset att se ännu mer lockande ut. Jag föll för det i alla fall...
 
Då har man haft en fin försommarnatt i Østmarka utanför Oslo, i Hotell Veloce. :) Jag och kompisen hade god plats bredvid varandra - det är klart, det hade inte riktigt funkat om vi bägge hade tagit med våra Exped SynMat LW men nu med 51cm breda liggunderlag så blev det alldeles strålande...

Jag tog mig äntligen tid att pitcha med stormlinor, kändes skönt nu att få upp tältet 'ordentligt' (även om jag inte fick använt linorna vid tältbågen pga stora stenhällar).
Men, jag försökte mig på Silenhags numera berömda W-formation på linorna i fotändan - det funkade inte alls för mig! :-S Jag kände liksom att jag drog ihop tältet i fotändan i stället för att sträcka det, så jag valde 3 separata fästpunkter i stället. Kanske jag försöker igen senare, känner att jag inte helt landade med uppsättningarna... :) Och massa stormlina kvar att gå på.

Däremot så har jag satt dit några nyckelringar vid infästningen till stormlinorna, så att de skulle glida bättre. 19,50kr hos Clas var en mycket väl värd investering!

Och så märker jag att jag är 'Kärringen mot strömmen' här, för jag gillar verkligen de smala tältpinnarna, och jag tycker att v-pinnarna bara är klumpiga och jobbiga. IMHO ;)

Bifogar några bilder...
 

Bilagor

  • P5200016.JPG
    P5200016.JPG
    91.8 KB · Visningar: 838
  • P5200017.JPG
    P5200017.JPG
    120.5 KB · Visningar: 826
  • P5200046.JPG
    P5200046.JPG
    137.3 KB · Visningar: 835
Då har man haft en fin försommarnatt i Østmarka utanför Oslo, i Hotell Veloce. :)

Snyggt pitch:at :)
Fick precis hem "Fiskeboka Oslomarka" (med kartor) och fick då veta att det finns 600 fiskevatten, de flesta med Ørret. Så vi "exilsvenskar" har ett par sjöar att beta av nu...
Fantastiskt att ha allt så nära! Fina tältplatser överallt .
 
w-snörningen

Kan hålla med om att jag inte heller var riktigt nöjd med w-konfigurationen när jag satte upp tältet på prov här hemma på gårdsplanen. Men jag trodde att det berodde på det hårda underlaget då spikarna inte satt så bra fast att det gick att spänna ordentligt. Ev. kan det dock krävas en annan lösning...

Bra tips med nyckelringar, tack!

Och så märker jag att jag är 'Kärringen mot strömmen' här, för jag gillar verkligen de smala tältpinnarna, och jag tycker att v-pinnarna bara är klumpiga och jobbiga. IMHO ;)
Ska vi byta; dina v-pinnar mot mina smala...? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar