Âr jag ansvarslös??

Sen kanske det är samma mammor som kastar upp sina telningar på en gullig häst... som i jämförelse med en cross är både högre, och framför allt oberäkneligare. En cross, eller för den delen en kajak, har ingen egen vilja. De råkar inte i panik av en hotfull rörelse i ögonvrån, de blir inte förbannade på den bakom, sparkar bakut och stegrar sig...

Det där har jag tyvärr sett alldeles för mycket av, både allvarliga olyckor och "bara" en massa blodvite och hjärnskakningar. Den "gulliga, trafiksäkra" hästen ser gärna spöken om den får tillfälle och, "Slabang", så ligger telningen där och ser hästrumpan guppa bort i fjärran.




Jag tycker du gör helt rätt som tar grabben med ut i naturen, jag skulle älskat det om min "käre" far gjort det, men han såg mig bara som ett påhäng och nödvändigt ont.


Huvudsaken man inser begränsningarna i tid, skaffar sig erfarenhet och grejer man trivs med och som passar mig och fungerar för vad jag ska göra, sen kan det inte bli mycket säkrare. Det farligaste är ju resan till naturen, inte naturen.
 
Ska jag vara helt ärlig så är det egentligen omöjligt att svara på denna fråga, iallfall från oss här på ett forum... Nu menar jag inget illa, men du skulle kunna vara ett pucko som har läst på lite, anser att klättring i berg är brant vandring med guider längs fasta rep och friluftsliv är att tätla med scoutlägret 15 min från bilen.

Själva upplägget behöver inte vara farligt om du har bra koll, men hur ska några på ett forum kunna bedömma då du är tidigare okänd här? Alla nödraketer i världen kan vara helt värdelösa om du gör ett riktigt dåligt beslut eller läser tidvattentabellen helt galet och det händer något riktigt illa.

Puckon finns överallt... Nu säger jag verkligen inte att du är ett pucko, eller att jag inte är ett pucko, men nog aktar jag mig för att svara på frågan om du är ansvarlös eller inte då det krävs lite extra uppmärksamhet när man ska paddla där tidvattenströmmar är inblandade, och att jag inte har en susning om hur du är som person.
 
Sträcker man marginalerna i fel riktning kan att gå över gatan bli livsfarligt, normala föräldrar gör givetvis inte det, men sträcker man inte lite så växer man aldrig. Lagom är bäst m a o.
Klart ni skall ut och leka ihop men betänk att det du gör och säger blir gospelen. Min äventyrliga dotter hade säkert inte åkt röda och svarta pister om hon inte fått vänja sig gradvis. Bara man vet vad och har kontrollen brukar vi ju komma hem till middagen.
 
Ska jag vara helt ärlig så är det egentligen omöjligt att svara på denna fråga, iallfall från oss här på ett forum...

Tror dom flesta här inte har paddlat Norska fjordar eller gjort överfarter i en Klepper på 4-5 km.... så mitt tips fråga i Norska friluftsforum pch ange vilken fjord du har tänkt så får du säkert bättre feedback......

Förra året omkom en Blåbandet paddlare på en passage jag paddlat tidigare och just den längre passagen var enormt jobbig även då jag passerade. Skulle någon funderat på att paddla där med en 2 mans klepper så skulle tyckt att dom skulle han tänkt till 2 ggr ...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57650

En som inte har erfarenhet av Klepper men paddlat en del....
 
Senast ändrad:
Jag var med om en paddelolycka för några år sedan, det skedde i en liten överfart. Det var jag mot en gigantisk motorbåt som höll sin maxhastighet (jag har förträngt hur många knop men det var ohyggligt snabbt). Samtliga ombord var tankade som pelikaner och de körde på ett rev ett hundratal meter från olyckan.

Jag hade tur som överlevde. Enorm tur men det har haft ett högt pris.
Jag hade paddlat den sträckan hundratals gånger, sett båtar etc., men aldrig något som det här. Man kan vara hur förberedd som helst och ändå händer saker bara sådär. Det var en olycka med enorma odds.

Bortsett från att jag inte har någon paddlingserfarenhet och inte vet hur eller vilka omständigheter man kan uppleva, väder först och främst. Snabbt skiftande, stabilt?
Ta med vanliga sjökort. Dagens gps är bra men kan ge underliga förslag ibland. "Sväng höger till sjöled."
Um höger är ett berg... ;)
 
Jag tycker du gör rätt som tar ut ungarna

--------------------------------------------------------------------------------
vilket mängder av framför allt mammor inte kommer att tycka.


Sant. Sen kanske det är samma mammor som kastar upp sina telningar på en gullig häst... som i jämförelse med en cross är både högre, och framför allt oberäkneligare. En cross, eller för den delen en kajak, har ingen egen vilja. De råkar inte i panik av en hotfull rörelse i ögonvrån, de blir inte förbannade på den bakom, sparkar bakut och stegrar sig...
En tur med en bred och trygg tvåmanskajak låter väldigt ansvarsfullt i jämförelse!

God tur

Jag håller med. Jag antar att de flesta inte gör detta med sina söner utan sitter och kollar på film och därför kan de inte förstå vad ni håller på med.
 
Källgranskning

Hej Niklas,

vad som jag inte ser framgår tydligt i dina inlägg är (1) vilka som ger dig kritiken för din planerade tur, liksom (2) vad kritiken riktar in sig på. Kommer kritiken endast från svärmor och chips-ätande soffliggare, helt utan egna erfarenheter från "din värld" , så får man väl värdera kritiken därefter. Kommer kritiken däremot från människor som känner till området väl, kan värdera dina planer och som kan tänkas ha något som de faktiskt vill nå fram med - ja, då skulle iaf jag lyssna på vad de har att säga.

Hoppas ni får en god tur !

Mvh Stefan H.
 
Jag tycker du verkar ha ett vettigt upplägg, och att du lagt dig på en lämplig nivå. Helt enligt principen för uteliv med barn, vilket för övrigt är titeln på en bok som Utsidan promotar.

Mvh /Joel

PS. Ja, jag känner författaren

Då kan väl författaren blanda sig i diskussionen också.

På din beskrivning så låter det som du verkligen tänkt igenom turen. Välj rätt dag, väder, tidvatten så går det nog bra. Vid risk för åska kan det komma en del fallvindar ner från branta fjäll. En klepper är ju en stabil båt med flyttankar.

Självklart skall barnen ut. Jag har haft ut mina sedan de var nyfödda, så ja jag är väl opartisk. Två viktiga aspekter.
1. Du skall själv hela tiden känna dig 100% säker, att du har koll och klarar av en var situation.
2. Fundera över vilka upplevelser du vill ge ditt barn.

1. Du är den yttersta säkerheten för ditt barn. Det är barnet som skall spräcka sina gränser, inte du. Du skall köra med så säkra kort att för dig är det en dag i parken. Din utmaning blir inte prestationen i sig utan att göra en tur tillsammans med ditt barn. Vilket leder in på punkt två.

2. Det låter som ni inte har gjort så strapatsrika turer förut? När man har ute nybörjare är det min erfarenhet att första turen skall vara en positiv upplevelse. Gärna lite kämpig, men positiv. Annars blir det ingen tur två. Barn är ännu känsligare för det. Du bör alltså lägga turen på en sådan nivå att pojken får jobba en del men klara av det. Själv skall du utstråla lugn och trygghet. Du är pappan hela dagen. Om du börjar känna dig osäker bör ni avbryta för då utstrålar du otrygghet.
Nästa problem är hur mycket du skall pusha och när ni skall vila eller t o m vända/avbryta. Detta är en fingertoppskänsla som du som känner din son bäst måste ha. Vissa barn har ett stort GO och andra är mer ängsliga. Syftet med att ta ut dem är ju att bygga upp självförtroende, självkänsla och ge dem segrar. Jag besteg Galdhöpiggen i somras med mina barn 7 och 12 år gamla. Det tog 8 timmar upp med massor av pauser. Flera gånger tvivlade de själva på att de skulle klara det. Jag bröt ner det i överskådliga mål: vi går fram dit, så tar vi en paus och ser vad vi gör. Efter pausen, med ny energi, vågade de sig lite längre och till sist var vi uppe. Tre timmar ner sen och riktigt stolta över sig själva. Jag känner mina barn, kanske mer än de gör själva, och vet att jag skulle kunna bära hem dom om det skulle behövts. Då kan man göra en sådan grej. Andra gånger när de velat fortsätta men jag bedömt att de inte kommer orka har jag avbrutit strapatsen medans det fortfarande är roligt. Så lägg det på en lagom nivå och ha gärna lite reservplaner och ess i rockärmen om ork eller väder sätter stop för planerna.

Jo, och så mycket gott och överraskningar med. Ge er tid att riktigt umgås och inte bara förflyttning. Fiska och ät nyhalstrad fisk i kvällningen.

Go' tur!

Anders Villumsen

villut.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar