Tips inför hård vandring i sommar

Tuff vandring

Vill ni ha en rätt tuff vandring så kan ni gå på sträcket från Abisko till Kebnekaise, alltså dra ett sträck från Abisko till Kebnekaise (Tarfala fjällstation går bra) och håll er sedan mycket nära det sträcket. Då får ni passera Mårmapasset (gå västerut över glaciären och ner i stenhavet om ni vill ha det tuffare), gå i en massa sten speciellt upp runt Unna Räita och Nallo. Ni börjar dock på Kungsleden några km, men svänger snabbt upp på fjället till öster och får er första backe. Som avslutning får ni trepassleden (även kallad jojoleden) från Unna Räita till Tarfala. Naturligvis skippar ni stegjärnen så första passet blir ett smått helvete i stenskravlet. Kläm också in några toppturer, speciellt runt Nallo.

Synd att ni inte ska vara ute så länge, får det är de längre turerna som blir tuffa, bland annat pga matens vikt. Jag och min pappa (60+) gick denna tur förra sommaren på runt två veckor. Vi gick dock för att njuta och tog det rätt lugnt. Jag tror jag skulle kunna ta turen på en vecka. Min pappa gick ner 5-6 kg och jag gick ner runt 10 kg.

Nu i sommar ska jag gå ensam i Sarek och då lär det bli lite längre dagsetapper. Framför allt är det hur mycket sömn och mat man får som sätter gränsen.

Är det inte lite så att spåret av surgubbeattityd man kan hitta hos några av oss bara beror på att vi själva var 21 för ett tag sedan och pannbensgick i fjällen, men numera har vuxit upp och vill ha en annan typ av upplevelse? ;)

Men det betyder ju inte att vi måste avråda folk som är 21 från att själva vandra samma väg.
Pannben är kul. Det finns tid för mys senare.

Jag tycker att ni ska köra Viktors linjalgrej.
Kebnekaiseområdet är mäktiga fjäll som dessutom är väldig snabba att ta sig till med flyg och buss. Vill ni inte ha en massa folk ska ni börja (eller sluta) på nåt annat ställe än Abisko (till exempel hoppa av tåget i Kaisepakte), och se till att kringgå Kebnekaise fjällstation som är en rejäl humörsänkare för dem som vill låtsas att svenska fjällen är Alaska.

Ett tips är att strunta i löpträningen och knata med kängor istället. Du behöver inte spring i benen utan stål i fötterna.

Härliga sista inlägg, lite reklam fick vi med också :D

Stort tack, linjalen (med ev. modifikation) låter som en perfekt rutt om vi kan tumma lite på ensamheten (och det kan vi nog).

Nordesjö; sa:
Är det inte lite så att spåret av surgubbeattityd man kan hitta hos några av oss bara beror på att vi själva var 21 för ett tag sedan och pannbensgick i fjällen, men numera har vuxit upp och vill ha en annan typ av upplevelse? ;)
Det här jag också funderat på. Har många gånger argumenterat mig blå för att man inte behöver köra på max varje dag bara för att man kan det...
Kanske måste man prova sin gräns innan man lugnar ner sig? Att det liksom måste ingå i erfarenhetsbanken.
Håller fö med surgubbarna. Fjällen är för vackra för att försvinna i ett töcken av trötta fötter, hunger och skavsår. :)

Korsika

Läste i utemagasinet (nr3 -06) idag om en led på Korsika, kallad GR20. 20 mil lång och över 13000 höjdmeter att forcera. Jag blev lockad i alla fall, skall tydligen vara väldigt vacker också.

Re: Korsika

fibbla; sa:
Läste i utemagasinet (nr3 -06) idag om en led på Korsika, kallad GR20. 20 mil lång och över 13000 höjdmeter att forcera. Jag blev lockad i alla fall, skall tydligen vara väldigt vacker också.

http://www.huthyfs.com

Ska rätt snart lägga in bilder, t.v. finns ju länk
till en fin site i Frankrike,

Det är den mest tekniska led jag gått, men också den mest befolkade och reglerade. Typiskt nog passade jag på att
gå en vecka i havsalperna, direkt efter, där jag vet hur
man hittar ensamhet och frihet m h a tältet.

avslutad210712

Gäst
Min synpunkt är mest att jag tycker att man skall försöka göra sin första fjällvandring så njutbar som möjligt och om man nu tycker att pannbensmarsch är njutbart så varsågod. Tycker dock inte att man skall underskatta risken med regn och kyla. Inte så att man riskerar att dö av det men det kan vara rent ut sagt för j*vligt kyligt i svenska fjällen även om det är mitt i sommaren. Tro mig - har frysit arsl*t av mig den 12-13 juli 2004 i Kaskasavagge och det var inte skoj.

Regn och kyla

Håller helt med förgående inlägg vad gäller regn och kyla. Det kan vara "svensk" sommar i fjällen, typ 25 grader varmt och hur skönt som helst, men det kan också vara minusgrader, regn och hård vind. Tänk på att höjden gör sitt. På min tidigare föreslagna vandring - sträcket mellan Abisko och Kebnekaise, fick vi ofta tält på närmare 1000 meters höjd. Där är det 5 grader kallare än vid havsytan (temperaturen faller 1 grad för var 200:e meter). Sommarsovsäckar är egentligen för klena för svenska fjällen, i alla fall om vi är över polcirkeln. Jag ska köra med dubbla under årets vandring i Sarek, en vanlig sommarsovsäck och en liten tunn lättviktare.

En annan sak som påverkar hur mycket man fryser är hur mycket mat och sömn man fått i sig. Även höjden (mindre syre i luften) gör sitt till, men det inga problem i svenska fjällen. Räkna med att du får i dig för lite mat och därför behöver mer värmande sovsäck och kläder.

Nordesjö; sa:
Ett tips är att strunta i löpträningen och knata med kängor istället. Du behöver inte spring i benen utan stål i fötterna.

Jag springer regelbundet, men nu när jag är gammal
kanske det inte kan kallas träning. Jag upprätthåller
nog en hyfsad kondotion, och den som gjort löpning
till en livsstil ska inte hålla upp med den inför
en fjällvandring.

Men man kan ju variera sig lite. Går man med det minsta
lilla packning så är mitt intryck att man anstränger högt
sittande lårmuskler som man inte alls känner av under löpning. Jag brukar vänja dem vid ansträngningen
genom ett par längre promenader i maj, med ryggsäck.
På våren cyklar jag också mycket, och det verkar vara
ungefär samma muskler som används.

Fötter? Den som inte har mina mycket speciella fotproblem behöver väl inte tänka så mycket på dem -
jag har själv egentligen inga ANDRA problem.
Det talas om att "gå in" skor - jag har en gång
utan problem köpt
skor *under pågående vandring* i Frankrike, efter 6-7
dar av 21.
Jag tror det avgörande är att ha skor som sitter
bra *från början*.

Annars är det väl bara att instämma i vad flera andra antyder - att vara vältränad betyder inte
nödvändigtvis att man är beredd på VARJE svårighet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg