• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Passerade ett par ute och gick på en mindre väg och om inte en i bilen skrikit till hade jag troligen krockat med personerna.

Använd reflex och inga små skitar utan reflexvästmodell i storlek.

Passerade ett par ute och gick på en mindre väg och om inte en i bilen skrikit till hade jag troligen krockat med personerna.

Använd reflex och inga små skitar utan reflexvästmodell i storlek
Du har väl lysen på bilen? Och vad säger du till djuren som sällan heller har reflexer?

Men som fotgängare bär jag reflexband i mörker. Reflexväst skulle jag aldrig bära då de är overkill och groteskt fula. Har oftast en stark ficklampa jag kan blända med också, då det är förvånansvärt få bilister som bländar av helljuset vid möte med fotgängare. Med några hundra lumen i fejset så bländar de av.

Som bilförare är det knepigt ibland och man blir överraskad ibland när den mörka gestalten ska gå över gatan. Då kommer man på sig själv att man borde förutsett detta. Många bär svarta kläder som gör att de syns väldigt sent.
Som gångtrafikant vill man synas och jag räknar med att jag inte syns, och jag kliver aldrig ut på ett övergångsställe om det finns den minsta risk att jag bli påkörd.
Självklart har jag reflexer.

Räkna med att inte synas om du går, och räkna med att du inte ser...om du kör bil. Så tänker jag.

Ögat och hjärnan observerar och reagerar på ljus OCH rörelse. Små reflexer som rör sig detekteras lättare än stora stillastående så ha alltid nåt som hänger/dinglar/snurrar/guppar i kombination med exempelvis reflexväst.
I stan är det så mycket som lyser och blänker som konkurrerar med en reflexväst.
Utanför det tätbebyggda funkar reflexvästen mycket bättre än i stan men komplettera med en gammal hederlig "hänga ut från fickan" eller reflexband runt ben eller arm.
Hoppas vi alla ser varandra!

Reflex och eller lampa är en bra säkerhetsdetalj. Många verkar nu använda lampan i mobilen.

Jag har en reflexväst fäst med kardborreband på min vintercykeljacka. Därmed så följer monterad reflexväst alltid med utan att det tar extratid.

Funktion går före flärd.

Thure

Du har väl lysen på bilen? Och vad säger du till djuren som sällan heller har reflexer?

Men som fotgängare bär jag reflexband i mörker. Reflexväst skulle jag aldrig bära då de är overkill och groteskt fula. Har oftast en stark ficklampa jag kan blända med också, då det är förvånansvärt få bilister som bländar av helljuset vid möte med fotgängare. Med några hundra lumen i fejset så bländar de av.

Djuren kan jag inte begära ha reflexer men om jag krockar med det paret utan reflex undrar jag vem som har ansvaret. Svarta kläder förutom ett par blå jeans på en oupplyst väg gående i bredd. Sedan är det nästan ännu värre ibland när man har massa motljus och någon kommer utan bra reflexer.

Det inlägget var inte särskilt briljant.

Reflexväst skulle jag aldrig bära då de är overkill och groteskt fula.
:(
Har oftast en stark ficklampa jag kan blända med också, då det är förvånansvärt få bilister som bländar av helljuset vid möte med fotgängare.
Du har inte körkort och/eller kör inte bil i mörker verkar det som
För sedan åtminstone 70-talet får man under kökortsutbildningen lära sig att man inte ska blända av för gående
Och enl lagen (trafikförordningen) krävs endast avbländning för att inte blända förare av fordon.
Med några hundra lumen i fejset så bländar de av.
:mad:
Det är olagligt att blända förare av fordon.
Trafikförordningen 3 kap 67 §: "Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas." http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

:(
Du har inte körkort och/eller kör inte bil i mörker verkar det som
För sedan åtminstone 70-talet får man under kökortsutbildningen lära sig att man inte ska blända av för gående
Och enl lagen (trafikförordningen) krävs endast avbländning för att inte blända förare av fordon.

:mad:
Det är olagligt att blända förare av fordon.
Trafikförordningen 3 kap 67 §: "Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas." http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Vad trafiklärare tycker spelar ingen roll, och de tänker ju bara på sig själva och bilkörarna ändå. Vägen är för alla och det bländar lika mycket bakom ratten som när man promenerar. Det handlar om respekt för människan.

En ficklampa på några hundra lumen är ingenting mot ett helljus i fejset, så där håller inte. Självklart riktar man bort lampan om han fattar signalen, det är ju inte så att man vill terrorisera folk i onödan.

Den där paragrafen gäller för fordon - och knappast för fotgängare

Så bra för dig att du ser mörkklädda människor utan reflex i mörker med bara halvljus men för de flesta så syns man utan reflex på ett avstånd av 20-30 meter:
Ska du då hinna stanna kan du i mörker köra cirka 30-40km/h

Djur kan inte välja att ha reflex eller inte men det kan människor och kan man med en så enkel sak som reflex förhindra en olycka så bör man använda det anser jag.
På vilket sätt skulle reflexväst vara överdrivet, skulle du blända bilförare med dina reflexer - då borde förare bli bländad av alla trafikskyltar som också reflekterar. Är det överdrivet att vägarbetare har gula varselkläder också och att det är lag på reflexväst i tunga fordeon? Det tycker inte jag.

Att säga att personer utan reflex på mörka vägar är självmordsbenägna är kanske att ta i lite men min åsikt är inte långt därifrån. Tycker man relfexväst är fult kan man fundera på om det är viktigare att vara ett vackert trafikoffer eller en "i egna ögon ful" men fullt oskadd människa. Fundera också på om hur det känns för en förare att köra på någon utan reflexer. Det är inte bara du själv som påverkas av ditt val att inte använda reflexer/väst.

Vad har du för belägg för att trafiklärare bara skulle se till bilförare. De utbildar i trafikrelger som är till för en så säker och smidig trafik för alla trafikanter.

Stort tack till alla som använder reflex och helst så tydligt som väst. När jag kör bil uppskattar jag det och återgäldar då jag går och cyklar.

Jag tycker man kunde lagstifta om att bära reflex/lampa i mörker på vägar utan belysning eller där hastigheten är högre än 70km/h.

/Patrik

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg