Skånes klätterklubb har en sk. "säkerhets kommitte" som ska hjälpa till att fixa sådana här saker. Men det är såklart inget "officiellt" ansvar. Skk kan såklart stå för en del, men det vore trevligt om fler bidrog. Problemet är väl att karbinerna och länkarna inte varit rostfria på soffabacken. Som tur är är bultarna rostfria så de håller läääänge än. Men många är nog i min mening lite väl paranoida, vilket så klart är förståeligt. Det är ju lite som står på spel...
Det är dock inte troligt att en galvad snabblänk med 8mm gods rostar sönder till bristningsgräns på 10 år i inlandsklimat. Kan berätta att jag sett galvade snabblänkar som klippts bort med bultsax efter 25 år i den salta kullenluften. Man blir förvånad av hur mycket gods som faktiskt finns kvar precis under ytrosten. Med detta menar jag inte att ringarna på soffan inte ska bytas, men kanske kan det lugn någon. Är ringen bara lite brun så är det inte hela världen. Och om karbingrindarna på stålkarbinerna har rostat igen så kan man ju faktiskt knyta igenom repet.
Att bultar snurrar i hål kan ju hända, men det är mycket ovanligt. Om muttern är lös så kan det gå och "rucka" lite på bulten. Men troligen är det bara muttern som är lös i 99,99% av de fall när folk pratar om lösa bultar. Ta med en skiftnyckel nästa gång ni är på klippan och spänn (men inte för jäkla hårt!) så ska ni se att den sitter fast fint. För övrigt ingen dum idé att ha en skiftnyckel eller fast 17 i ryggan om man sportar mycket.