Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka?

Norröna Anojacke eller Svalbard eller Amundsen

Alewalds outlet i Sthlm på kungsgatan sålde ut Svalbard för någon vecka sedan för 1200:-. Kanske finns kvar.

Jag kunde inte motstå utan köpte en. Jag har inte provat den på fjället el. dyl. men huvan är uppenbart sämre än min gamla HH-anorak. Skönt med hellång dragkedja och förböjda ärmar dock. Fast det står "amundsen" (?) på den.

Var i Stockholm nyligen och passade på att prova alla tre anorakerna och kunde konstatera följande:

Fjällrävens Gutulia
Kändes rejälast av dem tre. Mycket bra huva med bra justeringsmöjligheter. Dragkedjor under armarna. Klena blixlås. Har en annan fjällräven jacka med samma/liknande blixtlås och de kärvar emellanåt. Dragkedja i sidan för att underlätta på och avtagning. Knepig/onödig flärp vid halsöppningen som man kan knäppa igen och därmed ha kragen öppen men med en "skärm" inuti. Känns fullkomligt onödig för mig och var dessutom svårknäppt. Vill inte tänka mig stänga den med handskarna på.

Norrona Svalbard
För kort för att vara en riktig anorak. Mjukt fin tyg och snygg. Inga särskilda lösningar. Känns mer som ett stadsplagg än ett friluftsplagg.

Bergans Nordmarka
Mjukt fint tyg i EPIC bomull som ska vara vattentätare än vanlig bomull. OK justeringsmöjligheter på huvan. Riktigt bra och rejäla dragkedjor med stor ring att dra i vilket definitivt gör det mycket lättare att öppna när man har handskar på sig. Enkla lösningar överlag och lätt att justera. Midjesnörningen dras åt från utsidan vilket kanske är mindre snyggt men väldigt praktiskt. Varför ska man behöva ta sig in i en ficka för att kunna justera detta? Också den snyggast jackan.

- - -

Föga förvånande så blev det Bergans Nordmarka. Har inte haft möjlighet att testa den ännu men den sitter väldigt bra och är otroligt enkel att använda. Får plats med underställ, en woolpower tröja samt en Marmot Ala damlam dunjacka under utan att det känns för bylsigt. Valde en large vilket passar mig som är 185 och väger 86 kg och har en atletisk kroppsbyggnad.

Var i Stockholm nyligen och passade på att prova alla tre anorakerna och kunde konstatera följande:

Fjällrävens Gutulia
Kändes rejälast av dem tre. Mycket bra huva med bra justeringsmöjligheter. Dragkedjor under armarna. Klena blixlås. Har en annan fjällräven jacka med samma/liknande blixtlås och de kärvar emellanåt. Dragkedja i sidan för att underlätta på och avtagning. Knepig/onödig flärp vid halsöppningen som man kan knäppa igen och därmed ha kragen öppen men med en "skärm" inuti. Känns fullkomligt onödig för mig och var dessutom svårknäppt. Vill inte tänka mig stänga den med handskarna på.

Norrona Svalbard
För kort för att vara en riktig anorak. Mjukt fin tyg och snygg. Inga särskilda lösningar. Känns mer som ett stadsplagg än ett friluftsplagg.

Bergans Nordmarka
Mjukt fint tyg i EPIC bomull som ska vara vattentätare än vanlig bomull. OK justeringsmöjligheter på huvan. Riktigt bra och rejäla dragkedjor med stor ring att dra i vilket definitivt gör det mycket lättare att öppna när man har handskar på sig. Enkla lösningar överlag och lätt att justera. Midjesnörningen dras åt från utsidan vilket kanske är mindre snyggt men väldigt praktiskt. Varför ska man behöva ta sig in i en ficka för att kunna justera detta? Också den snyggast jackan.

- - -

Föga förvånande så blev det Bergans Nordmarka. Har inte haft möjlighet att testa den ännu men den sitter väldigt bra och är otroligt enkel att använda. Får plats med underställ, en woolpower tröja samt en Marmot Ala damlam dunjacka under utan att det känns för bylsigt. Valde en large vilket passar mig som är 185 och väger 86 kg och har en atletisk kroppsbyggnad.

Hur är Bergans anoraken, om du nu har hunnit testa den?
Ligger nämligen och lutar på någon av de tre ovan :)

fjällrävens nya verkar vara lika tung och dyr som km. intressant. har en gammal anorak från km som heter njal som är gräddvit och relativt lätt i eta proof. den har hållit i flera år, kan rekommendera den, går säkerligen att hitta beg. någonstans.

Försvinner anoraks efter vintern?

Jag väcker liv i denna tråden igen. Jag håller på och försöker skaffa mig en anorak, inget plastigt trams, utan en i bomull. Jag var och kollade på NK och köpte hem en Tierra gale, men efter att klämt,känt och funderat lite så lämnade jag tillbaka den. Bl a så finns två stycken helt onödiga knappar precis där höftbältet sitter... När jag ändå var där så tänkte jag kolla in Fjällrävens Gutulia, när jag frågade vart den fanns i butiken så fick jag en ganska konstigt blick och kommentaren om att det var en vinterjacka och att den därför utgått för denna säsong. Det tycker jag är lite märkligt då jag tidigare haft en anorak som jag använt även på våren och kalla sommarnätter. Jag är rädd att detta kommer att bli ett problem... Är det vanligt att butikerna tar bort anorak-jackorna efter vintern?

Kommer att åka till sthlm denna helgen och hade tänkt passa på att springa i lite butiker för att hitta en anorak, men om det generellt så att de försvinner efter vintern så vill jag inte springa runt i onödan. När ni ändå läst såhär långt... vilka butiker är värda att besöka i sthlms innerstad gällande anorak? Jag har googlat fram Friluftsland Playground och Alewalds utöver naturkompaniet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
mstrandbo Fjällrävens stretchtyg? Kläder 10
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
ApOjkpg Fjällrävens Luhkka? Kläder 6
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
Martin Fjäderlätt Vad hette Fjällrävens grågröna färg? Kläder 8
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
rockport Fjällrävens Polar Extreme Jacket Kläder 3
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Nyman Stockholm quality outlet fjällrävens butik/priser? Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg