Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka?

Har haft Everestvarianten i 4-5 år om det nu är samma. Väl använd till mestadels fiske året runt, köpte den mest för fickorna. En aning trång om man ska ha mycket förstärkningar under och sitter still i timmar i många minus. Jag köper inte jackor för flera tusen så jag kan inte jämföra med de andra men den har iaf funkat bra för mig.

Rimfaxe som Thure länkade till är super. Jag är otroligt nöjd, särskilt med tanke på att jag fick den för runt 2500 på deras outlet för några år sedan. Jag har två stora bälgfickor på bröstet lätt åtkomliga med ryggsäcken på. Jag kör med en tunn ullunderställströja och en riktigt tjock fleece under. Har en tunn täckjacka i Primaloft för om det blir riktigt kallt och man är stilla. Den kommer att hänga med länge den jackan.

En av mina är Lundhags dock i annan färg men funkis och bra. Priset är rimligt även i jämförelse med DIYS om du nu inte hittar en 3,5 m stuvbit helbilligt.

7S: Riktigt bra länkar, tack! Du råkar inte vet om det finns någon affär i Sverige som tar in plaggen? Det blir annars rätt mycket av en gamble att köpa rakt över nätet.

Ayrin: Den där ser betydligt trevligare ut än Nordmarka, helt klart. Den åker genast upp på listan.

7S: Riktigt bra länkar, tack! Du råkar inte vet om det finns någon affär i Sverige som tar in plaggen? Det blir annars rätt mycket av en gamble att köpa rakt över nätet.

Ayrin: Den där ser betydligt trevligare ut än Nordmarka, helt klart. Den åker genast upp på listan.

Tyvärr, tror inte det finns nån i Sverige. Men att beställa från the u.k and a har aldrig vart ett priblem för mig. Hade arctis Smocken (den senare länken) en hel dragkedja så hade jag beställt den direkt.

Jag råkar äga såväl en Everest, en Fjällräven Gutulia och en Rimfaxe. Everesten är väldigt prisvärd men min har ett tunt polyesterfoder inuti och den största nackdelen med den är att huvan är rätt dålig och att den är svår attt dra upp ordentligt i halsen som jag vill. Jag har den mest för kortare turer då man eldar och liggande i skuffen på bilen. Men för de 495 kr jag betalade för den är den väldigt prisvärd.
Gutulian är riktigt trevlig men lider lite av samma nackdelar som Everesten, nämligen huvan och halsen. Något bättre men inte som jag vill ha. Dragkedjan på sidan i nederkanten är av klenare slag och har gått upp flera gånger.
Rimfaxen är klart dyrast och frågan är om den egentligen är värd de 4700 kr jag betalade för den. Huvan och möjligheten att dra upp ordentligt i halsen tycker jag dock är riktigt bra och fickorna är klart bättre än på de två övriga. Har dock inte ägt den såpass länge att jag hunnit testa den utförligt. Lång dragkedja har sina fördelar tycker jag.

Försvaret har en gammal anorak i Bomull som inte har de bästa fickorna eller placeringarna, men för en billig peng kan du köpa en och med lite nål och tråd kan du modifiera den så den passar dig bättre.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
mstrandbo Fjällrävens stretchtyg? Kläder 10
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
ApOjkpg Fjällrävens Luhkka? Kläder 6
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
Martin Fjäderlätt Vad hette Fjällrävens grågröna färg? Kläder 8
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
rockport Fjällrävens Polar Extreme Jacket Kläder 3
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Nyman Stockholm quality outlet fjällrävens butik/priser? Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg