Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka?

Tyvärr, tror inte det finns nån i Sverige. Men att beställa från the u.k and a har aldrig vart ett priblem för mig. Hade arctis Smocken (den senare länken) en hel dragkedja så hade jag beställt den direkt.

Smockar i polycotton är ju dussinvaror, finns många olika tillverkare och hel dragkedja är standard. Finns även med väl tilltagen vindstrut. Måste det vara i Ventile?

Smockar i polycotton är ju dussinvaror, finns många olika tillverkare och hel dragkedja är standard. Finns även med väl tilltagen vindstrut. Måste det vara i Ventile?

Nä, men helst ventile (1 lagers). Och enfärgad.

Du får jättegärna upplysa mig om en sådan, då jag är rätt kass på att googla tydligen :) verkar vara mest poppis med smock i uk.

Epic bomull?

Är också på jakt efter en anorak/jacka för vinterbruk. Läste lite mer om Bergans anorak, och upptäckte att den var gjord i EPIC bomull.http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/bomull/bergans-morgedal.html

Bomullsfibrerna är tydligen "inbundna" i silikon.http://www.nextec.com/technology.html

Epic plaggen verkar vara lite billigare än plagg med ren bomull som ventile och ETA proof.
Det finns mycket positivt att läsa om andningsförmågan hos ventile och ETA proof. Men är det någon som har erfarenhet av andningsförmågan av plagg i EPIC bomull?

Rimfaxe finns ju i flera bra färger, tycker jag: Granate red, Moss green, Charcoal, Earth. Jag har en i Earth som är som en ljus beige. Mycket nöjd med min anorak. Det känns verkligen att den inte alls är så otäckt tät som en jacka med membran.

rimfaxe_mossgreen.jpg

Har själv Fjällrävens Gutulia, haft den i flera år och är toknöjd med den.

Den uppfyller det jag förväntar mig av en anorak, den når över baken, ventilerar(hyffsat i alla fall) och framförallt enkel och rejäl, inte mycket som kan krångla med den. Till skillnad mot min Haglöfs Trelagers skrotjacka vars dragkedjor kollapsat tre gånger...

Det är även märkligt att Fjällräven inte informerar om att deras Gutulia Jacket (anorak) numera har ventilationsdragkedjor under ärmarna. Något som underlättar ventilation avsevärt. Eller har de plockat bort den funktionen på den senaste modellen?

Jo, det har jag på min, rejält tilltagna. Dock så har jag haft min sedan -02/-03 nångång så jag vågar inte uttala mig om hur det ser ut idag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
mstrandbo Fjällrävens stretchtyg? Kläder 10
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
ApOjkpg Fjällrävens Luhkka? Kläder 6
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
Martin Fjäderlätt Vad hette Fjällrävens grågröna färg? Kläder 8
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
rockport Fjällrävens Polar Extreme Jacket Kläder 3
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Nyman Stockholm quality outlet fjällrävens butik/priser? Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg