För det första så heter det skjuta och inget annat.
För det andra så är det så att vi alla har faror i de områden vi bor i, för oss på landsbygden i norr är det björn för de som bor i storstäderna så är det trafik, tjuvar och knarkare (bland annat).
Det är svårt för de i storstäderna att förstå den oro som björnar i området kan skapa på samma sätt som det är svårt för oss på landsbygden att förstå den oro som de faror som finns i storstäderna skapar.
Vi har alla vår oro, men om ni i storstäderna fortsätter säga att eftersom vi har valt att bo landsbygden så är det bara att leva med att ha björnar runt knuten så måste ju detsamma gälla för er och alla faror som finns i storstäderna. Det är väl dumt att ta bort alkisar, knarkare, blottare och alla andra konstiga människkor, ni har ju själva valt att bosätta er i en storstad så då är det ju bara att acceptera dessa karaktärer och vad de kan göra med er familj.
Det är ju så ni resonerar om rovdjuren så ni måste väl ha samma åsikt om storstadens faror, eller?
Fan du har rätt det stavas "skjuta" Tack för rättelsen.
Sen så vill jag säga att om rädslan för björn ska leda till större kvoter, Så är det helt jävla galet.
Sen har jag aldrig sagt att -väljer ni att bo där björnen är så skyll er själva.
Om björnen verkligen var så farlig som ni tror...vet inte hur jag ska skriva...
Mellan 1902 och 2007-10-09 Har tre människor dött pga av skaddor från björnmöte i Sverige.
2002 till 2007 dog 28 fotgängare pga skaddor efter möte med bil bara i Stockholm. Och mellan 1956-2003 Dog 620 barn mellan 0-6år när det var ute och gick och plöttsligt blev påkörda av någon bil(hela svergige).
Klart ni får vara rädda om ni vill men att argumetera att det skulle vara allmänt farligt att vistas i samma skog som björn är ju bara löjligt.
Och björnarna som dödat har varit dels... en varit skadeskuten, Den andre en jägare(vet ej om hund varit inblandad) och 2007 hund som troligtvis överraskat björnen var på både hund och människa blivit dräpta.
Galna björnar spåras och skjuts i bästa fall. Bla bla bla osv.
Så om jägarna i dag går ut och skjuter så mycket som de bara kan, så kommer det troligen bli fler som dödas av björn. Detta pga alla skadade björnar som springer runt. Och så kommer det vara tills björnjägarna lär sig att träffa sina mål.
Och för alla eventuella stavfel ber jag så mycket om ursäkt för.