Jag äter kött och därför har det även blivit några rovdjur vid några middagar. Det har faktiskt ingen större betydelse om djuret är fridlyst eller ej för den största delen av mänskligheten utan man äter det kött man kommer över och det har det ingen betydelse om det är en gräsätare eller ett rovdjur. Köttet från ett rovdjur är väl bara gräs som har förädlats två gånger?
De gånger jag har ätit rovdjur är när man har blivit hembjuden på middag hos familjer och de bjuder på någon typ av kött. Därefter frågar man vad det är och det har hänt att de plockar fram skinnet från djuret och så var det i fallet med trädleoparden. Jag hade då ätit en köttgryta där köttet tydligen kom från ett rovdjur. Om man kollar i Afrika söder om Sahara så är troligtvis trädleoparder betydligt vanliga än öringar men för norr om Sahara är det öringen som är vanligast.
/Stellan
Ah så du hade ingen aning om vad det var för kött innan du käkade det förklarar saken? då är jag med. Om du blev bjuden på tex snöleopard som det bara finns några hundra kvar av och du viste att det var just det du skulle äta innan, skulle du då göra det? Om jag inte vore vegetarian skulle jag nog tacka nej endå av rent principella skäl, visst djuret är redan dött men det är ett ställningstagande.