Det är intressant hur vänstern och miljöpopulisterna ofta vurmar om att i vissa fall ska marknadskrafterna fritt råda. Jag kan tycka att det är rätt sunt faktiskt - sänk skatterna rejält. Jag är inte så intresserad av att med skattsedeln bekosta ex de olika nationalscenerna m.m. som oftast ligger i storstadsområdena. Låt även Jokkmokk bibehålla en del av vinsten från de 10+ kraftverk som ligger inom kommunen.
Även om jag i grunden är rätt höger, så tror jag dock ändå att stora infrastruktursatsningar behöver göras i samarbete mellan staten och privata aktörer. Jag tror t ex inte att de stora älvutbyggnaderna hade tillkommit enbart på en helt fri marknad. Nu är det ju inte så heller, utan den marknad som ofta anförs är ju en marknad som i hög grad är påverkad av olika styrmedel. Från det att linje 2 röstades igenom har ju Sverige successivt nedmonterat kärnkraftsteknologi och forskning och samtidigt belagt kärnkraften med effektskatter och främjat andra energislag med t ex elcertifikat.
Exakt hur det hade sett ut på en helt fri marknad är svårt att säga. I många länder har ju en strikt marknadsekonomisk syn också lett till enorma problem med smutsig el från ex kolkraft. I det här läget tycker jag det är rätt ointressant dock. Jag tror att vi är på fel väg; att vi likt Tyskland paradoxalt nog kommer bli mer beroende av säker elförsörjning från ex rysk naturgas eftersom vi kommer behöva mer el. Även perioder då det inte blåser - detta varnar ju SVK för. Redan nu så försenas viktiga infrastrukturprojekt pga elbrist. I ett större perspektiv handlar det om klimatet - vi måste göra det som är effektivt och jag och många menar att det inte är att lägga ner effektiv och koldioxidren kärnkraft och ersätta den med intermittenta energikällor, som gör oss beroende av stabil reglerkraft i någon form.
Inget talar för att vi kommer behöva mindre el i framtiden; tvärtom. Jag är rädd för att vi kommer måla in oss i ett hörn och inte kunna sänka koldioxidutsläppen tillräckligt, samtidigt som vi offrar stora arealer av värdefulla naturområden. Kärnkraften är också en av de absolut säkraste energislag som människan uppfunnit. Rädslan påminner i det mycket om flygrädsla.
Sverige får inte sjabbla bort den rena elen
Och oavsett vad man tycker bör man iaf titta på denna TED föreläsning:
How fear of nuclear power is hurting the environment
Tillbaka till topic: Jag bor ju i Norrbotten och följer debatten noga. Det är viktigt att framföra att det inte bara handlar om det rent visuella eller bullerproblematik. Besöksnäringen inom Swedish Lapland har under det senaste decenniet fördubblat sin omsättning. Nya jobb skapas i många småföretag med allt från guideföretag, uthyrningsföretag, boendeanläggningar osv. Resursen vi har är förhållandevis orörd natur. När man nu projekterar stora vindkraftsparker med 295 m höga snurror, så påverkar det direkt förutsättningarna för lokala besöksnäringsföretag att bedriva sin verksamhet. Det har påverkan på den lokala naturmiljön; inte minst finns ju stora farhågor för hur det påverkar rovfåglar. Det påverkar även renskötseln och leder till ytterligare mindre arealer för renskötsel vilket leder till ökad rovdjursdensitet och därmed ökad friktion.
Det sätt som man nu försöker "sälja in" vindkraften till lokalbefolkning påminner mycket om hur man tidigare "sålde in" vattenkraften och tvångsförflyttade människor, eller hur baggböleriets träpatroner tillförskansade sig värdefull mark. Nu gör man det dock med tillägget att man underförstått är "ond" och att man inte vill klimatets bästa om man inte jublar över etableringarna. Här ett avsnitt vid en diskussion med lokalbor och företagare i Gunnarsbyn angående den planerade jätteparken i den orörda vackra Råneälvdal:
Gunnarsbyn-TV avsnitt 65 – Vindkraftpark Storlandet