I sommar skall jag ge mig ut på en längre ensamvandring i Padjelanta och Sarek, och behöver därför få lite tips och råd kring vad för tält som skulle vara lämpligt.
Jag tänkte först använda en lite större bivacksäck i kombination med en tarp, men om vädret blir riktigt jäkligt är detta ingen njutbar kombination.
Efter flertalet googlingar verkar Hilleberg Akto vara ett bra alternativ, men bortsett att det är ganska dyrt så är min uppfattning att Hilleberg, likt Fjällräven, är mer måna om varumärket än att leverera riktiga kvalitetsprodukter.
I normalt språkbruk skulle "måna om varumärket" innebära att måna om företagets rykte,
vilket är mycket svårt om man inte levererar kvalitetsprodukter. Vet du själv vad du menar?
Akto har rykte om sig att vara ett stabilt och vindtåligt tält och det är också min uppfattning.
Mitt eget, som jag använt 340 nätter,
i nio länder, lågland, fjäll, Alperna, Korsika, Pyreneerna, har utstått en del, bl a ett par ordentligt blåsiga nätter i norska fjällen. Det kanske är för trångt för dig - jag är 175 cm lång och föga voluminös.
Jag har även ett Laser som jag använt ett fåtal nätter i franska Alperna och hemma i Östergötland. Orignalpinnarna är löjliga och utbytta mot Hillebergs V-pinnar. Det är ju påtagligt lättare än Akto
och av mycket behändig packvolym, men det är lite pilligt att sätta upp, speciellt om det blåser.
Bland annat träs pinnarna i par av elastiska öglor, en ögla var från innertällt och yttertält.
Det är också flera fästen, t ex mellan ytter- och innertält, som tenderar att lossna när tältet är hoppackat.
Det känns rymligare invändigt än Akto , men jag gissar att det inte är lika varmt.
En trevlig detalj är att man kan fälla ned hela innertältsdörren t ex när man lagar mat på morgonen.