Jag och min hund ska gå abisko-nikka om ca 1,5 vecka. Vi ska tälta längs vägen och kommer således även att ha med mig all mat. Hunden får bära sin egen. Jag har packat och vägt och landar på ca 25 kg, inklusive allt.
Detta kommer jag i stora drag att ha mig mig:
Kläder (varav jag kommer att ha på mig lite av grejerna): 3 par trosor, 4 par strumpor
(själv kommer jag bära tre par innerliners och ett par yttre), 2 bh av sportmodell
(varför två?), 1 par byxor, 2 underställ lager 1 (1 att sova i), 1 underställ lager 2 (eventuellt förstärka sovplaggen med, är lättfrusen)
(hade själv valt en uppsättning, merinoull luktar inte), 1 par raggsockar, jacka, tjockare fleecetröja, 1 par skor, 1 par sandaler, mössa, handskar (vattentäta och vanliga), scarf, buff,
(jag hade skippat scarfen och använt buffen) keps, regnställ, 1 t-shirt i lätt och luftigt material.
Utrustning:
Tält ca 2 kg, liggunderlag 600g, sovsäck 1,6 kg, trangiakök från biltema, gasolbrännare, gasol 450g, 2 dl t-röd (om gasolen tar slut), bestick i plast, lite kryddor, ryggsäck ca 3,2 kg, en rulle dasspapper, tändare/tändstickor, karta/kompass, anteckningsbok, kamera, uppblåsbar kudde
(stoppar själv lite kläder i kompresspåsen som sovsäcken annars ligger i), handduk i microtyg, tandkräm, diskmedel, tvål, lite schampo/balsam (kan vara trevlig innan jag hoppar på tåget hem tänkte jag, om inte annat för mina medresenärer), matolja
(du har torrfoder, varför matolja?), tvättmedel, lite första hjälpen-saker. Eventuellt två termosar att ha kaffe och hett vatten i så jag slipper dra upp trangiaköket när jag ska luncha/pausa (men det kanske är värt att få bort det extrakilot eftersom dom kommer att vara fyllda med vatten/kaffe när jag går).
(jag hade nog skippat bägge men jag hade iallafall inte burit bägge)
Till hunden:
Liggunderlag för barn från biltema, värmetäcke, regntäcke, extra flexikoppel, skor, munkorg, vatten/matskål (utvikbar modell), klövjeväska (som hon får bära själv iofs), liten handduk, lite första hjälpensaker, klotång.
Mat:
Torrfoder för ca 3000 kalorier/dag i 8 dagar (till mig alltså). Påsmat, kex, barer, russin, nudlar, pasta, pastasåspulver, soyastrimlor, efterrättsmat, frukostpåsar, varma koppen, chokladpulver, kaffe, mjölkpulver. Har försökt att gräva upp det som har mest kalorier/gram.
Kan jag dra ner någonstans? Hur mycket går det att köpa på vägen? Jag är vegetarian, äter varken fisk eller fågel heller. Tar dom kort eller måste jag gå runt med en massa kontanter?
(Kolla http://www.kirunalapland.se/se/Se--gora/Vandring/Kungsleden-Abisko--Nikkaluokta/ ang. proviantförsäljningen, brukar ha mycket pasta och liknande)
Kommer jag att orka släpa på 25 kg? Jag är 175 cm lång, väger ca 68 kg (hoppas dock på att hinna gå upp till 70 innan jag åker), tjej, inte jättevältränad, men envis som synden. Helt ärligt! Hur kan jag göra för att dra ner på kilona?