Vad bra, om det är syftet så fungerar den ju som det var tänkt, som den sedvänja den är sedan flera hundra år.
FEL!
Allemansrätten kom till på 1900 talet. Och den behövdes för för det är nya tider. = mer folk, mindre tillgänglighet.
Dagen allemansrätt finns inskriven i grundlagen men regleras av miljöbalken.
Ordet Allemansrätt är och nytt (1900tal)
Så var jävligt glada att den skrevs in i grundlagen. Enligt mig det bästa som maktens folk har gjort för oss.
Att hävda att det är en gamalrätt eller sedvana är ju bara fånigt. Allt såg annorlunda ut då än nu. Du hade inte samma behov eller rättare sagt du var då beroende av resande folk och därför förbjöd man inte att någon var av nöd tvungen att övernatta på din mark. Man ansågs som en storman om du lät de resande sova över hos hos sig. Det gäller ju inte idag.
Låter du en okänd människa sova över hos dig idag är du antingen en idiot eller bara full och hoppas på ett ligg.
Så om ni som tror att allemansrätten innebär att du får göra vad fan du vill i skogen gör att så att vi förlorar denna rätt så vore det Jävligt synd.
För det är på väg att hända. Väldigt många är trötta på på allemansrätten och strandskydd. Många lobbar för att den försvinner ur miljöbalkarna. bla "Gunnar Wiktorsson"(aktiv i div media på nätet).
Hoppas att fler börjar bry sig och ser till att man sköter sig och ser till andra inte miss sköter sig och förstör för oss andra.
Många inom bla klättringen värkar tro att det fritt att bulta uppen led på ett berg. Grejjen är att inget fall har tagits upp i rätten (såvitt jag vet). Om det händer kan jag inte se att de skulle klara sig. Utan tycker inte markägaren om detta tilltag vinner troligtvis han. Och där efter har klättrarens rätt minskat och finns därefter i lagen. Vilka förbud som vi andra får efter ett sådant fall vet ingen.
Men är vi smarta och håller oss inom rimliga gränser kommer vi ha kvar våra "rättigheter", men varje gång någon laga dom fallit som har med "allemansrätten" att göra får vi mera strikta lagar om vad denna rätt innebär. Och jag tror att markägarna kommer vinna över de idioter som inte fattar att de är gäster på annan mark och allemansrätten är förloraren i alla fall.
Jag ser inga fel med allemansrätten idag utan felet ligger hos er som inte ids förstå vad det handlar om.