Allemansrätten

Här är det omarrondering på gång.
Grundtanken är väl bra, små smala skiften slås ihop till större och rationella ytor.

Men det finns avigsidor....Det blir avverkningsstopp tills utredningen är klar, vilket kan ta minst 5 år.
Det har lett till att många markägare har passat på att kalhugga innan stoppet inträder.

När sen omarronderingen till slut blir klar så skall lantmätarna ha betalt.
Kostnaden beräknas till 1500/ha. 100 ha kostar alltså 150.000 kr!
Det leder till ännu mer avverkning. När det sker byten som innebär att vissa måste lägga ut pengar
så betalas detta med ytterligare avverkning.

Slutprodukten blir skiften som inte får understiga 5 ha. Tanken är att gynna stordriften och att som biprodukt motverka hobbyarbete, dvs som regel större sammanhängande avverkningar.

När jag vandrar omkring i skogen ( te x under jakt) så vill jag gärna se en blandad skog av olika ålder. Den typen kommer nog att försvinna i framtiden.
Som hobby-skogsägare vill jag gärna kombinera sunt skogsarbete som motion och samtidig
tjäna några kronor på detta. Då blir det inte heller fråga om några jättearealer man frilägger.

Här är det omarrondering på gång.
Grundtanken är väl bra, små smala skiften slås ihop till större och rationella ytor.

Men det finns avigsidor....Det blir avverkningsstopp tills utredningen är klar, vilket kan ta minst 5 år.
Det har lett till att många markägare har passat på att kalhugga innan stoppet inträder.

När sen omarronderingen till slut blir klar så skall lantmätarna ha betalt.
Kostnaden beräknas till 1500/ha. 100 ha kostar alltså 150.000 kr!
Det leder till ännu mer avverkning. När det sker byten som innebär att vissa måste lägga ut pengar
så betalas detta med ytterligare avverkning.

Slutprodukten blir skiften som inte får understiga 5 ha. Tanken är att gynna stordriften och att som biprodukt motverka hobbyarbete, dvs som regel större sammanhängande avverkningar.

När jag vandrar omkring i skogen ( te x under jakt) så vill jag gärna se en blandad skog av olika ålder. Den typen kommer nog att försvinna i framtiden.
Som hobby-skogsägare vill jag gärna kombinera sunt skogsarbete som motion och samtidig
tjäna några kronor på detta. Då blir det inte heller fråga om några jättearealer man frilägger.

Är också i mot trakthygges bruk, är mer för hyggesfritt/blädning

Mvh troswe

Du bara klickar och låter den välvilliga sponsorn betala med andra ord. Alltså inga egna surt förvärvade eller lånade pengar till egna markköp med andra ord? /Niklas
Nu får du väl ta på dig läsglasögonen;-)
Jag KÖPER skog med skattade pengar via den sidan, liksom många andra. Förutom att jag KÖPT egen mark med skattade pengar. Att man dessutom kan klicka är ju bara för att företag dessutom skall vara med och betala.
Men det spelar ingen roll för om allemansrätten skall finnas eller inte, du är OT.

Du ska veta att jag har betydligt större respekt för de personer som köper eller ärver egen skog och frivilligt avsätter delar av denna för friluftsliv eller naturvård, än de som inte äger ett endaste träd utanför sin egen tomt men ändå gnäller på att det knappt avsätts någon gammelskog eller att det inte är fri allemansrätt överallt i skogen. Den första kategorin är värd respekt, den andra bara förakt./Niklas
Inte för jag förstår varför de som ärvt skog skulle vara värda mer respekt än de som aktivt jobbar med att bevara skog utan att ha det försprånget i starten? Men allemansrätten gäller överallt i skogen (finns det ofri allemansrätt, eller vad menar du med fri allemansrätt) och så jag gnäller i alla fall inte på att den inte gäller. Det är väl snarare skogsägare som gnäller på att den gäller? De som "gnäller" mest på att det inte avsätts tillräckligt med gammelskog är väl ekologer, SNF och andra med kompetens att bedömma behovet. Jag bara drar mitt strå... för något som jag vill skall vara i framtiden.
De som verkligen med egen insats medverkar till att bevara skog har all min respekt, oavsett storleksordningen eller om det är utan uppoffring av annat. Du hör väl till den gruppen som bidrager antar jag, grattis, det gillar jag i så fall!

Du har ju självfallet rätt till din egen åsikt, men betänk att eventuella skador på skogen efter friluftsliv kan ju i värsta fall märkas efter flera decennier och då är det ju dessvärre lögn att få tag på förövarna. Så vem får betala priset? Jo markägarna, vilket jag tycker är åt h-vete.
/Niklas
Skador på skogen efter friluftsliv som skulle bestå i flera decennier har jag aldrig sett (jag ser att breda röjda skidspår växer igen till osynlighet på mindre än 10 år om dom läggs ned), och det ingår ju inte i allemansrätten eller som en nödvändig del av friluftsliv att skada. Att orsaka sådana skador genom att fälla träd, elda på berghällar, dumpa bilvrak eller annat är ju inte en del av allemansrätten, så det kommer att vara samma problem att jaga förövarna även om du skulle förbjuda det, och det är synd om markägare som drabbas, men inte synd att det är tillåtet att vistas i skogen. Inträffar skador så skall det förstås beivras men det är ju lika för statens mark eller reservat.

Spår efter decennier blir det när man eldar på hällar, det är tyvärr inte ovanligt alls.
De äldsta hällsprängningarna ego sett i terrängen var från yngre stenålder. Berg läker mycket långsamt.

Det största skadorna orsakas ej p.gr. av allemansrätten, den är försumbar i jämförelse utav dessa för skogsägaren:

Insekter
Vildskador
Körskador
Svampar
Väder och klimat
Övriga skador

Källa: Skogsstyrelsen

Tja, vad körskador efter diverse skogsmaskiner beträffar, så är det ju alltid beklagligt, men skogsmaskinernas framfart genererar ju trots allt pengar år skogsägarna och har därför markägarens uttryckliga tillstånd. Det borde du väl veta efter att ha hjälpt din skogsägande vän.

Även jakten kan ju generera en del pengar åt skogsägaren, om den arrenderas ut. Jakträtten tillhör ju alltid fastighetsägaren. Därmed kan jag som skogsägare bättre tåla mindre viltskador

När friluftspersoner missbrukar allemansrätten, så kan ju det ofta bli inkörsport för diverse svampar och åtföljande insektsangrepp. Friluftspersoner genererar mycket sällan pengar till skogsägaren, varför det inte kan tålas några skador eller andra olägenheter från dessa.

Väder och klimat är det svårt att göra något åt, utan skogsbrukaren får anpassa skogsbruket efter ståndort.

Ta t.ex älgens påverkan av skogsbruket... speciellt planteringar etc. eller vildsvins bökande i nyplanteringen,,, Dom allra flesta människorna sköter sig ute i skog och mark, men visst finns det några odjur bland människorna också som beter sig som Svin!

Det är min erfarenhet jag fått efter många år i skogsbruket (inte ägt skogen, jobbat åt en privat skogsägare 500+ ha/skog, och har samma uppfattning som mig. Vi t.o.m. ordnade vindskydd/ved på många fina platser till allmänheten, på egna initiativ... Skogsägarens motto var: "Skogen har jag bara till låns, alla ska få ta del av den och känna att den är en del i deras arv som människa, precis som luften vi andas") De få skadorna som allmänhet orsakade såg han som försumbar också!

Älgen

"Vad görs då åt detta?

2005 krävde Skogsstyrelsen i en utredning en halvering av älgstammen bland annat i syfte att få ner antalet viltolyckor. Dessutom konstaterar Skogsstyrelsen att älgen förutom att den åsamkar skador på skogen för miljonbelopp genom sin betning också i hög grad påverkar den biologiska mångfalden. Värdefulla lövträd försvinner och älgens matvanor förändrar landskapsbilden genom att gran ersätter tall på allt fler marker. Lingon och blåbär blir allt ovanligare i våra svenska skogar vilket därför påverkar allemansrätten."

Källa: Naturskyddsföreningen

Mvh troswe

Tja, vad älgstammen beträffar, så lägger ju Länsstyrelsen dessvärre sin näsa i blöt med sin knasiga älglicenstilldelning, varför det lätt skiter sig. Återstår att se om det blir bättre med den nya älgförvaltningen, som ska gälla efter årsskiftet (läs nästa jaktsäsong). Även om jakten i allmänhet och älgjakten i synnerhet genererar en del pengar, så är det ändå småsummor jämfört med vad det traditionella skogsbruket bör kunna ge.

Däremot kan jag inte se hur den alltför rikliga älgförekomsten skulle påverka allemansrätten, men det resonemanget kan du gärna utveckla. F.ö. så talas det om blåbärsgranskog och inte blåbärstallskog. :)

Dessutom glömmer du att ett högt besökstryck leder ofrånkomligen till ett betydande slitage - även när var och en sköter sig! Och för de friluftssvin som missköter sig, så vill jag ge ett generellt tillstånd för markägare att sätta upp övervakningskameror. Att kunna ta friluftssvinen på bar gärning och dessutom ha några trovärdiga vittnen, verkar vara omöjligt. Skulle markägaren ändå lyckas med detta konststycke, så skulle väl polisen ändå avskriva en anmälan. :(
/Niklas

Nu får du väl ta på dig läsglasögonen;-)
Jag KÖPER skog med skattade pengar via den sidan, liksom många andra. Förutom att jag KÖPT egen mark med skattade pengar. Att man dessutom kan klicka är ju bara för att företag dessutom skall vara med och betala.
Men det spelar ingen roll för om allemansrätten skall finnas eller inte, du är OT.

Egentligen inte, ty för att förstå markägares avighet mot allemansrätten och myndigheternas märkliga tolkningar av denna, så behöver man kunna se helheten på äganderätten och hur den successivt har urholkas till det allmännas förmån. Denna utveckling måste stoppas och äganderätten måste stärkas, där allemansrätten blott är en del..

Inte för jag förstår varför de som ärvt skog skulle vara värda mer respekt än de som aktivt jobbar med att bevara skog utan att ha det försprånget i starten?

Jo, därför att de leker då med sina egna pengar/egendom och inte andras pengar/egendom. En rätt betydande skillnad, tycker jag. Inte minst för att de får ta konsekvenserna av sitt eget handlande.

Leker man med andras pengar, så blir det ju de andra som får ta smällen, medan man själv går skadeslös.

Men allemansrätten gäller överallt i skogen (finns det ofri allemansrätt, eller vad menar du med fri allemansrätt) och så jag gnäller i alla fall inte på att den inte gäller.

Nix, allemansrätten gäller ju inte planteringar t.ex. Vissa skogbeklädda naturvårdsområden står också utanför allemansrätten.

Det är väl snarare skogsägare som gnäller på att den gäller?
Kan bero på att deras egendom står på spel - inte minst genom myndigheternas tilltagande fientlighet mot markägarna!

De som "gnäller" mest på att det inte avsätts tillräckligt med gammelskog är väl ekologer, SNF och andra med kompetens att bedömma behovet. Jag bara drar mitt strå... för något som jag vill skall vara i framtiden.
De som verkligen med egen insats medverkar till att bevara skog har all min respekt, oavsett storleksordningen eller om det är utan uppoffring av annat. Du hör väl till den gruppen som bidrager antar jag, grattis, det gillar jag i så fall!

Skogen bevaras inte, utan utvecklas hela tiden. Genom lämpliga åtgärder kan markägaren styra denna utveckling åt önskat håll.

Jag har fått skog konfiskerad i naturvårdens namn, vilket jag starkt ogillar. Därutöver har jag med viss tvekan valt att certifiera mig enligt PEFC, där det ingår att avsätta minst 5% av marken till naturvård (och givetvis naturvård skötsel). FSC struntar jag i tills vidare, då merbetalningen inte alls motsvarar markägarnas motprestation.

Skador på skogen efter friluftsliv som skulle bestå i flera decennier har jag aldrig sett (jag ser att breda röjda skidspår växer igen till osynlighet på mindre än 10 år om dom läggs ned), och det ingår ju inte i allemansrätten eller som en nödvändig del av friluftsliv att skada. Att orsaka sådana skador genom att fälla träd, elda på berghällar, dumpa bilvrak eller annat är ju inte en del av allemansrätten, så det kommer att vara samma problem att jaga förövarna även om du skulle förbjuda det, och det är synd om markägare som drabbas, men inte synd att det är tillåtet att vistas i skogen. Inträffar skador så skall det förstås beivras men det är ju lika för statens mark eller reservat.

Japp, det kan ta några decennier från att t.ex. rotröta få fäste på en skadad rot efter t.ex. mtb-cykling till att hela beståndet är infekterad och stora delar kommer att ligga efter nästa storm.
/Niklas

Punkt1
Tja, vad körskador efter diverse skogsmaskiner beträffar, så är det ju alltid beklagligt, men skogsmaskinernas framfart genererar ju trots allt pengar år skogsägarna och har därför markägarens uttryckliga tillstånd. Det borde du väl veta efter att ha hjälpt din skogsägande vän.

Punkt 2
När friluftspersoner missbrukar allemansrätten, så kan ju det ofta bli inkörsport för diverse svampar och åtföljande insektsangrepp. Friluftspersoner genererar mycket sällan pengar till skogsägaren, varför det inte kan tålas några skador eller andra olägenheter från dessa.

Punkt 3
Däremot kan jag inte se hur den alltför rikliga älgförekomsten skulle påverka allemansrätten, men det resonemanget kan du gärna utveckla. F.ö. så talas det om blåbärsgranskog och inte blåbärstallskog. :)

/Niklas

Punkt 1
Att använda tunga maskiner vinter tid är att föredra då snö och tjälen finns, sen kan fler börja använda häst på känslig mark... på så viss får man mindre skador...

Punkt 2
Det gäller ju även djurens (klövvilt) framfart... men även vildsvin som bökar efter div. rötter...

Finns människor som missbrukar annat också här i livet, som t.ex stjäler saker i div. butiker... och det genererar ju inga pengar precis, och höja priset går inte för säljaren, då handlas det någon annanstans, entréavgift kanske kan var en idé för alla butiker!?

Funderat över en skogsförsäkring?

Punkt 3
Inte jag som påstår det, utan Naturskyddsföreningen, Tog bara det stycket pga. Älg problematiken som citat.

Mvh troswe

Men de märks också direkt. inte efter flera decenier, så det kan knappast varit det som åsyftades.

Nix! Det som åsyftades var att det kan ta lång tid för t.ex. rotröta att sprida sig, sedan det väl fått fäste i ett bestånd efter t.ex. en mtb-cykling. När väl beståndet är infekterat, så lägger det sig lätt vid i stormbyarna eller vid snöbrott.
/Niklas

Punkt 1
Att använda tunga maskiner vinter tid är att föredra då snö och tjälen finns, sen kan fler börja använda häst på känslig mark... på så viss får man mindre skador...

Tja, där jag har min skog så har det varit runt 1meter snö under de senaste två vintrarna - utan tillstymmelse till tjäle. I princip omöjligt att bedriva någon vettigt skogsbruk under sådana förhållanden. Således har det bara varit barmark säsong som funkat nu när virkespriserna varit någorlunda vettiga.

F.ö. så är det mycket svårt att styra när virkesköparens avverkningslag/gallringslag kommer med sina maskiner, utan de kommer när det passar dem. Lärde du dig inte detta när du hjälpte din vän med sina 500 ha + skog?

Punkt 2
Det gäller ju även djurens (klövvilt) framfart... men även vildsvin som bökar efter div. rötter...
Att vildsvin orsakar stora skador på jordbruksmark i allmänhet och slåttervallar i synnerhet, är ju väl känt. Hur vida vildsvinen även orsakar skador i skog är väl mer oklart och det pågår väl en del forskning på området. http://www.atl.nu/skog/oro-rotrota-efter-vildsvin

Finns människor som missbrukar annat också här i livet, som t.ex stjäler saker i div. butiker... och det genererar ju inga pengar precis, och höja priset går inte för säljaren, då handlas det någon annanstans, entréavgift kanske kan var en idé för alla butiker!?

Funderat över en skogsförsäkring?

Tjuvar är förvisso ett sattyg, men polisens slapphänthet och nonchalans är betydligt värre anser jag.

Skogsförsäkring har jag redan.

Naturskyddsföreningen[/URL], Tog bara det stycket pga. Älg problematiken som citat.

Mvh troswe

Ja, ny funkade tydligen inte länken till SNF-debatten, men för en gångs skull verkar de åtminstone SNF vara inne på rätt spår - vilket är mycket sällsynt i skogsfrågor!
/Niklas

F.ö. så är det mycket svårt att styra när virkesköparens avverkningslag/gallringslag kommer med sina maskiner, utan de kommer när det passar dem. Lärde du dig inte detta när du hjälpte din vän med sina 500 ha + skog?

/Niklas

Han sköter avverkningen själv, dvs planering, märkning, snittsling, usp. etc.och med hjälp av anställda då det behövs... Så han har inte dom problem med köparens lag, dessvärre tar virkesköparens hantlagare ingen hänsyn för marken i skogen, sett för mycket hemskheter i grannskogs fastigheter... Man blir mörkrädd för dessa aktörer, men tid är pengar för dom! Att avverka själv är mera lönsamt för honom på många olika punkter så som ekonomisk, biologiskt, kulturellt och rekreationsvärdena för allmänhet som han håller hårt på, etc. Han brukar blädnings och plock avverkning

Mvh troswe

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg