• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Enda sättet att vara mån om klimatet på riktigt är att semestra på hemmaplan.
Nej.

Det finns många andra sätt.

Jag tänker lite som fjäderlättarna. Titta på de komponenter som är störst i din klimatbelastning och hur de kan minskas.

Bor du i Sverige innebär vårt sätt att leva med mkt transporter uppvärmda offentliga byggnader och bostäder mm stor belastning. Dina egna val spelar också stor roll. Kanske flytta nånstans där varken uppvärmning eller kyla behövs i bostäder och andra byggnader samt maten är enkel att producera lokalt skulle vara något för dig?

Thure

Nej.

Det finns många andra sätt.

Jag tänker lite som fjäderlättarna. Titta på de komponenter som är störst i din klimatbelastning och hur de kan minskas.

Bor du i Sverige innebär vårt sätt att leva med mkt transporter uppvärmda offentliga byggnader och bostäder mm stor belastning. Dina egna val spelar också stor roll. Kanske flytta nånstans där varken uppvärmning eller kyla behövs i bostäder och andra byggnader samt maten är enkel att producera lokalt skulle vara något för dig?

Thure

Även fast vi bor i ett både glest och kallt land så är vårt score när det gäller utsläpp som påverkar klimatet bland de bästa i EU och under Världssnittet.

Resan vi gjort för klimatet sedan vi sluta elda med brännolja för uppvärmning är beundransvärd och ett föredöme i Västvärlden, så jag känner att det är nog övriga länder som måste upp till bevis först innan jag gör några sådana större uppoffringar likt flytta för klimatets skull.
Hur långt före förväntas vi Svenskar springa egentligen ?

Flytten skulle ju i så fall tvunget bli utanför EU då vi redan tillhör "bäst i klassen" där.

Din nöjesresa till Italien tydligen inte tillhör någon av dina "tunga poster" efter som du inte valt bort den börjar man ju fundera över vad du har för tunga klimatspöken i garderoben egentligen ? :unsure:

Senast ändrad:
Du får gärna förklara hur du tänker med att det inte spelar någon roll att man försöker göra med miljömedvetna val eftersom man gör ett avtryck med att leva.
Är din poäng att om man inte tar livet av sig för att inte göra mer klimatavtryck så kan man lika gärna slänga batterier i sjön, hälla ut giftiga färger i avloppet och börja använda freon i kylskåp igen?

Du får gärna berätta om vad du gör för att nå ditt mål. Svara gärna på frågan vad i dina val gör dig stolt?

Nästan alla val jag gör innebär ett klimatavtryck t ex vad jag äter, var jag bor om jag reser, var jag arbetar hur jag får dagarna att gå i min deltids pensionärstillvaro. Olika val ger olika grad av klimatpåverkan och annan påverkan på naturen och samhället dvs även på dig.

Skall jag förklara sånt som du redan förstår? Det tycker jag inte gagnar läsarna i den här tråden. Jag vill t ex äta och det ökar mitt klimatavtryck jämfört med att fasta.

Thure

Jag "prylbantar" och avstår från det mesta. Vissa saker är fortfarande kvar av ren lättja (Dator, telefon etc) Eftersom jag inte är stolt ännu kan jag inte svara på den frågan, det återstår att se. Däremot kan jag tänka mig att jag kommer bli stolt, oklart om så är fallet dock.

Nästan alla val du gör? Hur menar du där, alla val påverkar väl?

Du får gärna förklara hur du tänker med att det inte spelar någon roll att man försöker göra med miljömedvetna val eftersom man gör ett avtryck med att leva.
Är din poäng att om man inte tar livet av sig för att inte göra mer klimatavtryck så kan man lika gärna slänga batterier i sjön, hälla ut giftiga färger i avloppet och börja använda freon i kylskåp igen?

Mina tankar är att likna vid en lök, jag kan redogöra för ett lager. Där tänker jag att det du gör inte spelar någon roll likt en röst i ett val inte spelar någon roll. Vad gruppen gör spelar roll, men inte du som individ. Låter det rimligt?

Nej min poäng är inte att skita i allt. Jag sopsorterar, slänger skräp i papperskorgen osv.

Mina tankar är att likna vid en lök, jag kan redogöra för ett lager. Där tänker jag att det du gör inte spelar någon roll likt en röst i ett val inte spelar någon roll. Vad gruppen gör spelar roll, men inte du som individ. Låter det rimligt?

Nej min poäng är inte att skita i allt. Jag sopsorterar, slänger skräp i papperskorgen osv.
Men ditt val är ju en del av gruppens val. Att Trump vann i USA var ju sannolikt ett resultat av att en tredjedel av de valberättigade inte röstade. Det är individers val att inte göra något som blir en del av gruppens val att inte göra något. Att ozonhålet lagades var ett val där gruppens (det vill säga något flera individer sammantaget kom fram till) val var att man skulle ta bort freon från kylskåp. Individernas val blev gruppens val som sedan gav stor påverkan på naturen.

Men ditt val är ju en del av gruppens val. Att Trump vann i USA var ju sannolikt ett resultat av att en tredjedel av de valberättigade inte röstade. Det är individers val att inte göra något som blir en del av gruppens val att inte göra något. Att ozonhålet lagades var ett val där gruppens (det vill säga något flera individer sammantaget kom fram till) val var att man skulle ta bort freon från kylskåp. Individernas val blev gruppens val som sedan gav stor påverkan på naturen.

Förklara då hur min enskilda röst spelar roll?
Hur vet du vad de som inte röstade hade röstat på?

Förtydliga vem gruppen är gällande kylskåpen.

Individen hade väl fortfarande en massa val? Man kan exempelvis köpa en gammal kyl, man kan bygga en egen kyl, man kan ha jordkällare, man kan skita i kylen helt.

Efter som flest Amerikaner röstade på Trump så är det väl inte heller osannolikt att flertalet av den andelen hade kunnat röstat på den mest populäre om dom bara hade ids gå dit ?

Men det kan man bara spekulera i.

Det är en tanke vi aldrig får svar på. Det som inte skedde, skedde inte och går ej att svara på. Däremot är vissa svar bättre än andra och mer sannolika. Men vi vet alla hur det är med sannolikhet.....

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg