• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Det jag vill säga är att det är naturligt att leva, och att alla valen vi gör kanske inte alltid är det bästa för planeten, men om man strävar efter att påverka negativt så lite som möjligt, efter egen förmåga, så anser jag att man dragit sitt strå till stacken för planetens bästa.

Tyvärr ser jag att det inte ser så bra ut, med varmare klimat som påverkar mer negativt än vi någonsin kunnat förutspå. Vi är ganska bra på att på egen hand, i våra egna länder, belasta planeten mer än vad som är bra. Vi behöver tillsammans komma överens om hur vi vänder på utvecklingen. Tyvärr kan vi inte komma överens, och jag tänker på alla mer eller mindre misslyckade klimattoppmöten.

Men vi får inte ge upp.

På vilket sätt är det naturligt att leva?
Säg något val du gör som är det bästa för planeten? Min tes är att alla val är dåliga, vissa mer än andra dock!
Hur ska du leva för att påverka så lite som möjligt? Bo i en stuga med utedess?

Vilka är vi i sammanhanget? Pratar du om forskare, mänskligheten som helhet? (Tänker på det du skriver om klimatet)

Varför får vi inte ge upp om vi inte (enligt dig) kan komma överens? Då är det väl inte möjligt att lyckas. Hur tänker du här?

Jag stör mig mycket på de som köper elbil för miljön skull, precis som att det det bilvalet skulle göra miljön bättre, att man bidrar till att minska klimatavtrycket, att elbilen i sig renar miljön. Många verkar verkligen tänka så. Helt absurt att man uttrycker sig så infernaliskt korkat. Inte ens en cykel renar miljön.

Vill man göra nåt på riktigt så köp nåt som är renande istället för en Tesla.

På vilket sätt är det naturligt att leva?
Säg något val du gör som är det bästa för planeten? Min tes är att alla val är dåliga, vissa mer än andra dock!
Hur ska du leva för att påverka så lite som möjligt? Bo i en stuga med utedess?

Vilka är vi i sammanhanget? Pratar du om forskare, mänskligheten som helhet? (Tänker på det du skriver om klimatet)

Varför får vi inte ge upp om vi inte (enligt dig) kan komma överens? Då är det väl inte möjligt att lyckas. Hur tänker du här?
Jag läser din första fråga med förvåning.
Inser att jag lägger ner nu.
Jag vet inte ens hur jag ska tolka frågan…filosofiskt kanske…eller på något annat sätt.

Du behöver inte lägga de grå i kors och svara…jag trodde inte att du skulle skriva så här. Nästan som om någon annan har din identitet i denna tråd. Intressant.

Vad har hänt?

Så, bemöda dig inte att svara mig. Lägg energin på andras inlägg.

Tack för intressanta inlägg (genom tiderna), fram tills för ”ett tag sedan”.
Tack för mig.

Jag stör mig mycket på de som köper elbil för miljön skull, precis som att det det bilvalet skulle göra miljön bättre, att man bidrar till att minska klimatavtrycket, att elbilen i sig renar miljön. Många verkar verkligen tänka så. Helt absurt att man uttrycker sig så infernaliskt korkat. Inte ens en cykel renar miljön.

Vill man göra nåt på riktigt så köp nåt som är renande istället för en Tesla.

Jag kan inte annat än hålla med. Finns absolut ingenting fel med elbilen som så, jag tycker elbilar är riktigt skojiga bilar de gånger jag testat. Hade jag haft bil själv hade jag helt klart köpt en elbil framför bensin/diesel alla dagar i veckan MEN! Jag hade inte gjort det av miljöskäl.

Att påstå att en elbil skulle vara framtiden eller bättre för miljön, ja då blir man ledsen i ögat. Tyvärr är det många som resonerar så och det är oklart varför. Kanske finns det någon här i tråden som kan förklara sig?

Jag läser din första fråga med förvåning.
Inser att jag lägger ner nu.
Jag vet inte ens hur jag ska tolka frågan…filosofiskt kanske…eller på något annat sätt.

Du behöver inte lägga de grå i kors och svara…jag trodde inte att du skulle skriva så här. Nästan som om någon annan har din identitet i denna tråd. Intressant.

Vad har hänt?

Så, bemöda dig inte att svara mig. Lägg energin på andras inlägg.

Tack för intressanta inlägg (genom tiderna), fram tills för ”ett tag sedan”.
Tack för mig.

Tråkigt att du väljer att lägga ner framför att faktiskt utforska och försöka förklara varför du tycker som du gör. Jag önskar dig en fortsatt trevlig onsdag :)

Svår fråga. Självklart vill jag göra saker som ökar mitt klimatavtryck. Samtidigt är jag stolt över att resa med tåg till alperna och Italien i stället för att åka bil eller flyga. Våra val spelar roll och ännu större roll om vi inspirerar varandra att göra bättre val.

Vilka av dina val är du som startat tråden stolt över?

Thure

Det är ändå komiskt måste jag säga. Alla har en åsikt, men nästan ingen kan förklara den. Det gör mig nyfiken. Är det din åsikt till att börja med eller vem är det som klistrat in budskapet hos dig? Och hur kommer det sig att du tycker en sak men inte kan förklara varför du tycker så?

Jag fortsätter gräva om någon vill gräva med mig. Bästa som finns är att ha fel för då lär man sig något! :)

Svår fråga. Självklart vill jag göra saker som ökar mitt klimatavtryck. Samtidigt är jag stolt över att resa med tåg till alperna och Italien i stället för att åka bil eller flyga. Våra val spelar roll och ännu större roll om vi inspirerar varandra att göra bättre val.

Thure

Vill du göra saker som ökar ditt klimatavtryck?? Eller glömdes det ett inte?

Förklara varför valen spelar roll?

För egen del är jag inte stolt över någonting. I dagsläget har jag som mål att leva som Diogenes och kämpar för att komma ner dit (Allt jag äger får plats i en vanlig plastpåse) Att nå målet hade gjort mig stolt.

Du börjar med att skriva att det handlar om att göra så litet klimatavtryck som möjligt för att sedan tvärvända och säga att det inte gäller i alla beslut? Hur tänker du nu?

Hur tänker du kring sopsortering och Thailand, jag förstår inte?

Hur gör du skillnad?
Läs om hela inlägget igen, fattar du fortfarande inte så är det för att du inte vill fatta..

Thure

Det är kanske här TS har en poäng av att mycket kring att rätt mycket kring klimathysterin är teater ?

Det enda senario jag rent krasst kan se de skulle kunna gå att vara stolt över i ett klimatperspektiv angående din Italienresa skulle vara om du ställde in den helt och semestrade i ditt hemområde.

Alla resor belastar klimatet, energin det kräver från A till B, byggandet och underhållet av infrastrukturen, tillverkning och underhåll av fordonen, osv.

Du gjorde kort sagt klimatet en otjänst när du valde att åka dit även om otjänsten möjligen kanske inte var riktigt lika illa som om du tagit flyg dit.

Enda sättet att vara mån om klimatet på riktigt är att semestra på hemmaplan.

Senast ändrad:
Vill du göra saker som ökar ditt klimatavtryck?? Eller glömdes det ett inte?

Förklara varför valen spelar roll?

För egen del är jag inte stolt över någonting. I dagsläget har jag som mål att leva som Diogenes och kämpar för att komma ner dit (Allt jag äger får plats i en vanlig plastpåse) Att nå målet hade gjort mig stolt.
Du får gärna berätta om vad du gör för att nå ditt mål. Svara gärna på frågan vad i dina val gör dig stolt?

Nästan alla val jag gör innebär ett klimatavtryck t ex vad jag äter, var jag bor om jag reser, var jag arbetar hur jag får dagarna att gå i min deltids pensionärstillvaro. Olika val ger olika grad av klimatpåverkan och annan påverkan på naturen och samhället dvs även på dig.

Skall jag förklara sånt som du redan förstår? Det tycker jag inte gagnar läsarna i den här tråden. Jag vill t ex äta och det ökar mitt klimatavtryck jämfört med att fasta.

Thure

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg