• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Det som är mest störande i frågan är ju den här dubbelmoralen som följer med, och känslan av hyckleri. Ofta tycker man sig vara duktig som sopsorterar i 18 olika kärl, man köper Tesla, köper kravmjölk, men sen när ingen ser så gör man som alla andra också - man flyger till thailand, äter kött, eldar med kol osv.
Jag upplever att det är väldigt få som gör nåt åt detta och verkligen lever som de lär fullt ut, och prioriterar det istället för jobbkarriär och statusjakt.

Jag tycker inte man ska klanka ner på andra om man inte är 100% ren själv först. "Lev som Jesus eller håll käften" typ. Det har med trovärdighet att göra.

I vissa kretsar använder man beteckningen "kommunister" om alla man ogillar.
Å i andra kretsar använder man beteckningen "nazister" eller "fascister" om dem man ogillar.

Men sakligt sett så står många s.k. miljöorganisationer och miljömänniskor långt till "vänster" på den politiska skalan. Höga miljöskatter, samt ja till offentlig styrning, bidrag och subventioner för att styra befolkningen till "rätt" beslut.

Andra vänstersaker är ju krav på avverkningsstopp p.g.a. förekomst av triviala arter, fast man inte ens äger skogen i fråga.
/Niklas

Senast ändrad:
Ja förtydliga den gärna.
Ska vi hela tiden jämföra, ja då kommer vi till slut på petitesser.. och det kommer till slut innebära att människan som art, ej borde excitera. Med tanke på miljön för Madre Tierra´s bästa.

Frågan handlar om att låtsas och spela teater. Exempelvis kolla hur bra jag är som pantar flaskorna! Såå bra för milljön också. När det i verkligheten som sagt bara är att låtsas och spela teater. Brydde man sig på riktigt hade man inte köpt läsken till att börja med.

Alternativt ta bilen för att panta eller sopsortera. Köpa en el-bil och tror man gör ett slag för miljön... Osv osv.

Förstår du hur jag menar?

Hej alla och intressant tråd! Det här med människans påverkan på miljön är och har alltid varit komplicerad. Idag då man även räknar in bakterier i gruppen möjligt utrotningshotade arter så innebär varje kliv ut i skogen eller på gården att man tar död på nåt genom att man trampar på nåt. När det gäller den infekterade klimatfrågan kan man förundra sig över varför klimatet INTE skulle bli varmare? Så har ju skett kontinuerligt sedan senaste istiden. Så varför skulle allt stanna upp vid en punkt när vi anser att så här ska det alltid vara. För 10000 år sedan låg det ett kilometertjockt istäcke över Europa och norra halvklotet och idag är det kvar glaciärer i Alperna, Skandinavien och Arktis men som smälter allt mer. Att det beror på de sk växthusgaserna kanske man ska ifrågasätta lite mer. De kanske bidrar till att det går snabbare men framtiden kanske är utstakad. Det larmas om översvämningar, värme mm att det inte varit så här sedan tex "1750". Men då har det ju varit liknande mätvärden.
Det återspeglar sig även i olika internationella konventioner som t ex konventionen om biologisk mångfald. Eller den som gäller arktis: Concervation of the arctic flora and fauna, dvs att man ska konservera en status och behålla saker som det är. Men naturen är inte statisk. Den påverkas ständigt. Tex när det gäller vargen. Den är inte utrotningshotad globalt och finns ju i mängder i andra länder men i Sverige vill vi ha den för att den "funnits här förut". Dvs då var det helt andra förhållanden som rådde i samhället.
Intressant är även resonemanget som klimatkämpen Björn Ferry skrivit om. Dvs hur mycket koldioxid som människan släpper ut fysiologiskt genom vår energiomsättning (https://heidiandersson.com/2017/03/14/hall-andan/). Där anges att 7.4 miljarder människor släpper ut ca 2.8 ton miljarder koldioxid/år, vilket är lika med kossornas utsläpp av växthusgaser. Jordens befolkning närmar sig 10 miljarder vilket då skulle ge utsläpp på 3.78 miljarder ton koldioxid. Utsläppen från fossila bränslen anges till 33.5 miljarder.
Så frågan är om klimatarbetet med all forskning som sker endast är en chimär? Eller som norrmannen som är ansvarig på Svalbard uttryckte att de klimatforskare han ser komma till huvuddelen är äventyrare som tycker det är coolt att komma till Arktis.

Bilagor

• unknown_science.jpg
    unknown_science.jpg
    61.3 KB · Visningar: 44
Egentligen är det väl ländernas strävan efter ökad tillväxt som är grunden till alla dåliga avtryck. Allt måste växa hela tiden, mer ska säljas och mer ska köpas, annars tror man att landet går under, men jag tror inte på det. Jag är för avveckling istället, det finns för mycket skit, för många bilar, för många människor, för många städer, för mycket betong osv osv. Tillbaka till naturen istället är min melodi. Städerna är toxiska.
Lever du som lär? Du skrev i ett annat inlägg att man skall göra det.

Men sakligt sett så står många s.k. miljöorganisationer och miljömänniskor långt till "vänster" på den politiska skalan. Höga miljöskatter, samt ja till offentlig styrning, bidrag och subventioner för att styra befolkningen till "rätt" beslut.

/Niklas

Det är nog därför många klimathysterister har svårt att ta till sig något inte kommer från dom egna leden, dvs man gillar vad man hör från klimatrörelsen.

Dom har präglats att åka elbil det är bra och allt kött är dåligt och alla som påstår något annat eller pekar på nyanser i deras svart-vita uppfattning per automatik ljuger.

En 4wd finns det kanske behov av är man bor på landet oavsett vilket parti man röstar på. Tyvärr har jag ingen källa på det...

En 4wd finns det kanske behov av är man bor på landet oavsett vilket parti man röstar på. Tyvärr har jag ingen källa på det...
Då kan du ta mig som källa på detta, ty 4WD + lite högre markfrigång är rätt praktiskt, när man transporterar sig på sämre vägar, inte minst under vinterhalvåret.
/Niklas

Har för mig att miljöpartister gillar att bo på landet och köra en jättelik 4wd SUV.

Jo, i dom grumligaste vatten går oftast dom fulaste fiskarna.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg