Onödigt inlägg, intessant ämne
För att nudda vid det första, så är det idag som sagt mycket vanskligt med livsdefinitionen. Forskarna har idag ingen allomfattande definition på liv. Det enda man kan utgå från är att liv existerar. Att vara köttätare ellr vegetarian/vegan handlar inte så mycket om att man ska ta liv eller inte. För det gör man ändå om man tex kliar sig på armen då man dördar levnde hudceller, kvalsteroch bakterier m.m.
Istället handlar det om att ta en moralisk gräns för hur högstående liv man inte vill ta med avsikt. Många använder sig här av defintionen centrala nervsystemet. Själv tycker jag det är fritt för var och en att bilda sig egen uppfattning.
Peter Singers moralfilosofi ger ett intressant perspektiv på detta, jag kan rekomendera hans böcker till alla som är intresserade av en mer djupgående insikt till vad för tankar som står bakom mkt av dagens vegan-rörelse.
Jag tycker att för att kött är gott så ska man äta det är ett dåligt argument. Mer handlar det om man är beredd eller inte att göra de uppoffringar som det ändå innebär att ha ovannämda livssyn. Men jag vill betona att jag inte dömer de som äter kött, var och en är fri att göra sitt val. Vad som i slutändan räknas är ens egna personliga tillfredställese med sig själv som person.
Slutligen tycker jag att också icke-jägare som jag, är berättigade att vara med på jakt-forumet. Jakt väcker många, inte minst etiska, frågor som är intressanta att diskutera.