Jag är inne på min tredje T3 (varav den andra syncron). Det är en fantastisk bil på många sätt, speciellt för dom ändamål du vill använda den till. Själv har jag en numera en dubbelhytt. Åker hyffsat bekvämt 5 personer (baksätet är inte super, men det fungerar), och lastar allt man kan behöva på flaket och taket.
Dom tar sig fram otroligt bra i terräng tack vare Syncro (permanent fyrhjulsdrift med viskokoppling), även omodiferade. De allra flesta är försedda med diffspärr på bakaxeln, och en del även på framaxeln. Med bägge spärrarna så är det inte mycket som stoppar dig, men i ärlighetens namn så kommer du väldigt långt med bara den bakre diffspärren (jag har än så länge inte saknat den främre på min).
Det finns även en speciell version av Syncron med 16" hjul och diverse förstärkningar, grövre CV-knutar, större bromsar etc. Dessa har nästan 10cm högre markfrigång än en orörd Land Rover Defender 90! Dessa har blivit väldigt eftertraktade och betingar allt högre priser.
Vad gäller driftsäkerhet så finns det nog en hel del att säga. För 40 000 så pratar vi äldre fordon oavsett märke, och ofta är det bilar som kanske gått som arbetsfordon (gäller inte minst T3or) och kanske inte skötts pedantiskt, med gott om rost etc.
Försök hitta en bil som verkligen skötts, och där rosten inte fått fäste, och är i bra skick, i första hand, snarare än att försöka hitta en bil som är driftsäker på pappret.
En sönderrostad Land Cruiser är förmodligen inte särskilt hållbar, sitt rykte till trots
Syncron har några akilleshälar liksom alla bilar, ska du köpa en så se till att dessa är under kontroll. Framförallt bör växellådan vara i gott skick, renovering av denna är dyrt, samt drivlinan, och så klart ju mindre rost desto bättre.
Om du ska till Afrika, och annars också, så rekommenderar jag att du tittar på en diesel. Bensinmotorerna (kända som Wasserboxer) finns i några olika varianter men alla bygger på samma princip. Dom är tyvärr inte kända för sin driftsäkerhet De flesta har gått 20-25k mil vid det här laget och börjar ofta bli slitna med vattenläckage och diverse tråkigheter som följd. Men det är en trevlig motor så länge den fungerar
Kompressionen i dessa är väldigt hög och fungerar därför dåligt på lågoktanig bensin, därav inte så lämplig för Afrika (detta till trots så exporteras dom på löpande band till Nigeria).
Dieslarna som finns att välja på, varav den vanligaste torde vara 1.6TD, är inga fartpaket precis (gäller även bensinmotorerna) men är stryktåligare så länge dom skötts och har ganska så gott om vridmoment. Det blir även allt vanligare att folk stoppar i en TDI-motor från nyare VAG-bilar, mer kraft, vrid och driftsäkerhet. Dock är det ingen billig affär om du inte skruvar själv.
I USA är det vanligt att stoppa i en subaru-motor där bak, vilket många av bussarna i videon har. I Sverige är det desto vanligare med bussar med Volvo-motor (!), dom som provat brukar vara nöjda.
Oops, blev visst lite långt... Har du några frågor etc angående T3or så är det bara att fråga