Äventyrsbil

Var en hel del svar. Kör subaru forester för stunden en kanon bil men lite liten. Är nämligen långskånkad så det är lite trångt för lillkillen bakom mig när jag kör.
Mycket land cruiser förstår jag, land rover är snygga men pajero och tropper kanske är något. Sedan jag köpte subarun har jag förstått det här med kvalitet. Så funderingarna har svängt från brittiskt till asiatiskt.

Land Cruiser, någon speciell?

Hur vanligt är det med Mitsubishi Pajero, Isuzu Trooper i afrika. Är dessa mek.vänliga?

Kanske en VW Caravelle syncro från 80-talet, någon som vet hur hållbara dessa är?

Mercedes Geländewagen? kan det vara något?

/David
 
+1 pâ Landcruiser. Diesel.
Hâllbara lângt längre än nâgon Landrover eller annan japs.
Reservdelar nästan överallt.
Det som inte kan bytas ut kan lagas.
Hyfsad komfort och väldigt rymliga.

Men, köp en "gammal", 80-tal. Kolla pâ mobile.de och autoscout24.de, borde finnas en uppsjö där.
 
Landrover Defender hade jag en gång och var helnöjd.
...
och att då ha en Lada ner dit..... njaaa....... finns väl knappt delar i Ryssland till den.

Nu skojar du...? Lada Niva byggs och säljs väl fortfarande i Ryssland, både den "riktiga" versionen och en upphottad som heter Chevrolet Niva så delar måste finnas i massor om man ska österut.

Nu var det visserligen inte dit trådstartaren skulle åka men om jag skulle på roadtrip i Öst så skulle jag definitivt välja Niva.

/M
 
Ingen aning är jag rädd. Jag har haft en vanlig bakhjulsdriven -89:a Caravelle Coach: Jag och lillebror gled omkring i den på en Europasemster under några veckor.

Man kan misstänka att flera av bilarna i filmerna är modifierade och förstärkta, vad en standardbuss går för är svårt att sia om, men nog borde de vara hyfsade för ändamålet?

/A
 
Jag är inne på min tredje T3 (varav den andra syncron). Det är en fantastisk bil på många sätt, speciellt för dom ändamål du vill använda den till. Själv har jag en numera en dubbelhytt. Åker hyffsat bekvämt 5 personer (baksätet är inte super, men det fungerar), och lastar allt man kan behöva på flaket och taket.
Dom tar sig fram otroligt bra i terräng tack vare Syncro (permanent fyrhjulsdrift med viskokoppling), även omodiferade. De allra flesta är försedda med diffspärr på bakaxeln, och en del även på framaxeln. Med bägge spärrarna så är det inte mycket som stoppar dig, men i ärlighetens namn så kommer du väldigt långt med bara den bakre diffspärren (jag har än så länge inte saknat den främre på min).
Det finns även en speciell version av Syncron med 16" hjul och diverse förstärkningar, grövre CV-knutar, större bromsar etc. Dessa har nästan 10cm högre markfrigång än en orörd Land Rover Defender 90! Dessa har blivit väldigt eftertraktade och betingar allt högre priser.

Vad gäller driftsäkerhet så finns det nog en hel del att säga. För 40 000 så pratar vi äldre fordon oavsett märke, och ofta är det bilar som kanske gått som arbetsfordon (gäller inte minst T3or) och kanske inte skötts pedantiskt, med gott om rost etc.
Försök hitta en bil som verkligen skötts, och där rosten inte fått fäste, och är i bra skick, i första hand, snarare än att försöka hitta en bil som är driftsäker på pappret.
En sönderrostad Land Cruiser är förmodligen inte särskilt hållbar, sitt rykte till trots :)
Syncron har några akilleshälar liksom alla bilar, ska du köpa en så se till att dessa är under kontroll. Framförallt bör växellådan vara i gott skick, renovering av denna är dyrt, samt drivlinan, och så klart ju mindre rost desto bättre.

Om du ska till Afrika, och annars också, så rekommenderar jag att du tittar på en diesel. Bensinmotorerna (kända som Wasserboxer) finns i några olika varianter men alla bygger på samma princip. Dom är tyvärr inte kända för sin driftsäkerhet De flesta har gått 20-25k mil vid det här laget och börjar ofta bli slitna med vattenläckage och diverse tråkigheter som följd. Men det är en trevlig motor så länge den fungerar :) Kompressionen i dessa är väldigt hög och fungerar därför dåligt på lågoktanig bensin, därav inte så lämplig för Afrika (detta till trots så exporteras dom på löpande band till Nigeria).
Dieslarna som finns att välja på, varav den vanligaste torde vara 1.6TD, är inga fartpaket precis (gäller även bensinmotorerna) men är stryktåligare så länge dom skötts och har ganska så gott om vridmoment. Det blir även allt vanligare att folk stoppar i en TDI-motor från nyare VAG-bilar, mer kraft, vrid och driftsäkerhet. Dock är det ingen billig affär om du inte skruvar själv.

I USA är det vanligt att stoppa i en subaru-motor där bak, vilket många av bussarna i videon har. I Sverige är det desto vanligare med bussar med Volvo-motor (!), dom som provat brukar vara nöjda.

Oops, blev visst lite långt... Har du några frågor etc angående T3or så är det bara att fråga :)
 
Just det.. 40 000 kan vara i underkant för vad du får betala för en fin syncro, speciellt om du vill ha en med fabriksbyggd husbilsinredning. Speciellt om du tittar på priser ute i Europa (se t ex mobile.de eller busman.be)

Jag tror att det även gäller en fin Land Cruiser (serie 60 eller 70 torde vara intressanta bilar).

För dom pengarna skulle jag nog titta desto mer efter en Mitsubishi Pajero eller Nissan Patrol som ju också nämnts tidigare i tråden.
 
Ett sista inlägg också ;)
Syncron har inte lågväxel i traditionell bemärkelse, däremot en extra låg lägsta växel kallad G (för Gelände/Terräng).
 
Jag har en dröm om att ha en lastbil för dylika äventyr. Utrymme för cyklar, brädor, skidor och klätterutrustning saknas inte direkt. Dessutom kan man bulta fast några sängar, soffar och bord köpta på myrorna och få det riktigt bekvämt. Vid sol så rullar man bara av kapellet. Dessutom är det så roligt att köra lastbil!
 
Jag har en dröm om att ha en lastbil för dylika äventyr. Utrymme för cyklar, brädor, skidor och klätterutrustning saknas inte direkt. Dessutom kan man bulta fast några sängar, soffar och bord köpta på myrorna och få det riktigt bekvämt. Vid sol så rullar man bara av kapellet. Dessutom är det så roligt att köra lastbil!
Du är inte ensam. Jag skulle kunna tänka mig en Scania TGB30/TGB40 eller liknande för diverse tokigheter i skogen. Fast tror inte min sambo blir speciellt imponerad om jag kommer hem med en.

I och för sig vill hon ha en sommarstuga så det borde väl vara okej att ställa en på flaket så vi är båda nöja?
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg