Äter du tillräckligt?

Re: ursprungsfrågan

il Camoscio; sa:
Vi håller på att tappa bort ursrpungsfrågan. Moden hävdar
att han kan hålla till godo med 600 gram om dagen
p g a den lätta packningen. Jag hävdar att jag mina 660
gram vore i minsta laget om jag så gick utan packning,
eller med bara dags- eller stugpackning, i Sydeuropa.
Lite skillnad är det nog på Lake District (jag har åtminstone
traskat runt lite i trakten av Ambleside) och Pyreneerna.

il C.

Ursprungsfrågan var väl typ "hur många procent går du ner på 1 resp. 2 veckor ute i bushen?". Och där har jag inget rättvist svar, eftersom jag oftast passerat minst 1 matställe innan vägningen hemma.. Och jag för ändå ingen statistik på sånt. Brukar ha en matchvikt runt 92 kilo.

jm1.jpg

Snart utdöd?

il Camoscio; sa:
Vi håller på att tappa bort ursrpungsfrågan. Moden hävdar att han kan hålla till godo med 600 gram om dagen p g a den lätta packningen. Jag hävdar att jag mina 660 gram vore i minsta laget om jag så gick utan packning, eller med bara dags- eller stugpackning, i Sydeuropa.

Jag hävdar å min sida fortfarande att man inte skall hänga upp sig alltför mycket på matens vikt utan mer vad det är. Som jag skrev i ett tidigare inlägg orkade jag min senaste vandring inte äta upp mina knappa 500g/dag.

För att hårddra det så är 500g okokt pasta inte samma sak som 500g vattenmelon.
(det ser spydigt ut, men är inte menat så)

il Camoscio; sa:
Den smärte ynglingen påminns ibland om att han faktiskt är 59 år.

Känns det inte så hela tiden så är det bara inbillning! :)

boran; sa:

Det är så sant så, jag tittar normalt inte direkt på vikten av maten, jag tittar på energiinnehållet och sen tittar jag på om maten verkar onödigt tung i förhållande till energin.

boran; sa:
Jag hävdar å min sida fortfarande att man inte skall hänga upp sig alltför mycket på matens vikt utan mer vad det är. Som jag skrev i ett tidigare inlägg orkade jag min senaste vandring inte äta upp mina knappa 500g/dag.

Jag talar givetvis hela tiden om torrmat,
det absolut enda jag kan tänka mig att ta med hemifrån.

Den brukar, alltefter
fetthalten, hålla 375-450 kcal/100 gram, dvs. energiinnehållet
håller sig i ett rätt snävt intervall. Undantaget är chokladkakor
och mitt studentfutter. Som synes har jag också försökt
skatta energiinnehållet i min proviant, som jag får till sådär
2.700 kcal.

Vad jag mest funderat
på är om jag tjänar något på att överlag välja fetare kost.
T ex buljongtärningarna som smaksätter potatismoset
är ur den synvinkeln
ren lyx, likaså är skummjölkspulver rätt magert. Muesli
plus mjölk kanske tjänar kanske på att ersättas med chokladkex,
e.d., vad vet jag. När jag fyller på provianten utomlands
blir det ofta något sådant eller "barres cereales".

Jag har, apropå kcal, skippat iden med torkade grönsaker.
Sen visade det sig att de spred en rätt påträngande doft
omkring sig.

il C.

il Camoscio; sa:
Jag talar givetvis hela tiden om torrmat,
det absolut enda jag kan tänka mig att ta med hemifrån.

Givetvis tar man inte med sig konserver, men även torr mat kan ha olika energiinnehåll. Om jag inte minns fel från tråden här nu har du inte bröd med dig vilket innebär att du inte heller har smör eller ost med. Ur energi/vikt-synpunkt så är ju fett "effektivast", dock är det ju faktiskt valfritt om man vill ha det i ryggsäcken eller runt midjan. Jag vet dock inte hur lämpligt det är ur medicinsk synpunkt att äta upp sig före vandringen och ta av kroppsfettet.

Jag brukar resonera så här:

1. Kroppen kan inte ta upp hur mycket protein som helst i en måltid, har för mig gränsen är 30 g eller nåt sånt. En måltid behöver alltså inte mer protein än så.

2. Kolhydrater behövs för att hålla blodsockret uppe. 500 kcal/dygn är minimigränsen som överlevnadsböckerna anger. Över den bör man ju hålla sig, men kolhydraterna är lämpligast att fylla på "kontinuerligt" (kakor, kex, godis etc flera gånger under dagen).

3. Fett är inte så gott i stora mängder, men eftersom det är energitätt så bör man försöka få med lite extra fett i varje mål.

På en normal macka har man ungefär 15-20 g smör och kanske 20-30 g ost (om man inte snålar). Smöret är då 135-180 kcal energi och det är rätt mycket. Osten är inte lika energität men kör man med 28%-ig ost blir det i alla fall 84-126 kcal. Alltså upp till 300 kcal bara på EN macka.

Rekommenderar Livsmedelsdatabasen på http://www.slv.se

Själv brukar jag gå ned i vikt under vandringarna, men vad jag tycker är mer intressant när vi är ute sambon och jag så i början äter vi ungefär lika mycket, trots att hon väger 60kg mot mina 85kg, medan mot slutet av vandringarna så äter hon oftast MYCKET mer än jag.
Min slutsats av detta är att jag som har lite att ta av, läs överflödigt fett, förbränner detta medan hon som knappt har något överflödigt fett behöver maten för att gå runt. Hon brukar inte minska något i vikt.

Vår meny brukar se ut som följer/person:

Frukost:
*Välling 4 dl + handfull musli
*Hårt bröd 1-2 skivor + tubost
*Kaffe/te

Lunch:
*Snabbnudlar 1 påse + i mitt fall torkat renkött alt 1/2 tunn ölkorv
alt
*Knorr Spagetteria 1 påse
*Hårt bröd 1-2 skivor
*Kaffe/te + 1 eller 2 Ballerinakex

Middag:
exvis
*Tortellini 1 påse att dela
*sås av Varma Koppen-soppa 2st
*rökt salami eller torkat renkött i mitt fall (hon är vegetarian)
*Hårt bröd 1-2 skivor

Kvällsmål:
*Varma koppen soppa 2 dl
*Hårt bröd 1-2 skivor + tubost

Under dagen äter hon jägarsnus/druvsocker/vatten medan jag bara brukar dricka vatten mellan målen.

Lunchen och middagen lagar vi båda portionerna i samma kärl och det brukar vara av de som hon äter mer och mer och jag mindre och mindre.

Köttet jag äter som hon inte äter - salami/torkat renkött/ölkorv rör sig om kanske 25 gram/dag - mest för smaksättning...

/Micke - som bär kalorierna kring midjan istället för i ryggsäcken:)

[Ändrat av opel 2003-08-29 kl 13:26]

nermander; sa:
Givetvis tar man inte med sig konserver, men även torr mat kan ha olika energiinnehåll. Om jag inte minns fel från tråden här nu har du inte bröd med dig vilket innebär att du inte heller har smör eller ost med. Ur energi/vikt-synpunkt så är ju fett "effektivast", dock är det ju faktiskt valfritt om man vill ha det i ryggsäcken eller runt midjan. Jag vet dock inte hur lämpligt det är ur medicinsk synpunkt att äta upp sig före vandringen och ta av kroppsfettet.

Jag brukar resonera så här:

1. Kroppen kan inte ta upp hur mycket protein som helst i en måltid, har för mig gränsen är 30 g eller nåt sånt. En måltid behöver alltså inte mer protein än så.

2. Kolhydrater behövs för att hålla blodsockret uppe. 500 kcal/dygn är minimigränsen som överlevnadsböckerna anger. Över den bör man ju hålla sig, men kolhydraterna är lämpligast att fylla på "kontinuerligt" (kakor, kex, godis etc flera gånger under dagen).

3. Fett är inte så gott i stora mängder, men eftersom det är energitätt så bör man försöka få med lite extra fett i varje mål.

På en normal macka har man ungefär 15-20 g smör och kanske 20-30 g ost (om man inte snålar). Smöret är då 135-180 kcal energi och det är rätt mycket. Osten är inte lika energität men kör man med 28%-ig ost blir det i alla fall 84-126 kcal. Alltså upp till 300 kcal bara på EN macka.

Rekommenderar Livsmedelsdatabasen på http://www.slv.se

Det stämmer rätt bra med hur jag resonerar; men jag tänker inte
göra vetenskap av det eftersom jag vill minimera all
planering och allt grubbel.

450 kcal/hg är vad jag kalkylerar
med väl medveten om skillnaden mellan nötter och skummjölk.

När det gäller fett så är det uppenbart att man inte tar med sig
smör eller liknande till Sydeuropa. Alternativet kan vara
nötmassa och liknande och sådant blir aktuellt åtminstone när
jag tvingas proviantera. Eller fyllda kex, etc.

Jag har laborerat hemma en del med Blå Bands såser. Man kan
mixtra ihop dem med 3 minuters pasta och få väldigt
läckra och bränslesnåla kombinationer. Faktum är
att av de svenska Knorreriorna är det bara Bolognesen
som tilltalar mig (i Frankrike finns bättre sorter)

Men de läckraste
såserna, bearnaise och curry, kräver tillsats
av smör och det problemet ser jag just nu ingen lösning på.

il C.

il Camoscio; sa:
När det gäller fett så är det uppenbart att man inte tar med sig
smör eller liknande till Sydeuropa. Alternativet kan vara
nötmassa och liknande och sådant blir aktuellt åtminstone när
jag tvingas proviantera. Eller fyllda kex, etc.

Köpa smör på plats? Men det kanske är svårt att få tag på äkta smör där nere? Äkta smör håller sig faktiskt rätt bra, annars finns ju alltid "ghee" (heter det väl) som är väldigt hållbart (håller vad jag förstått månader i rumstemperatur utan att härskna).

Man låter helt enkelt smöret "koka" på ganska låg värme tills allt vatten försvunnit och sen häller man av det från bottensatsen. Att vattnet försvunnit kan man testa genom att doppa lite hushållspapper i det smälta smöre och sen tända på det (en bit ifrån grytan såklart). Sprakar det så finns det vatten kvar men brinner det med jämn låga så är det "färdigt".

Men de läckraste

Det går precis lika bra med matolja. Jag har ofta kört med majsolja när jag gjort pulverbearnaise. Då slipper man dessutom smälta det, det funkar att vispa ner pulvret i kall olja (men sen måste man ju koka upp det efter att ha hällt i mjölken/vattnet).

Men de läckraste

Det går precis lika bra med matolja. Jag har ofta kört med majsolja när jag gjort pulverbearnaise. Då slipper man dessutom smälta det, det funkar att vispa ner pulvret i kall olja (men sen måste man ju koka upp det efter att ha hällt i mjölken/vattnet).

Aha, där ser man! Jag måste prova med olivolja i helgen hemma på spisen. En skvätt olivolja i en liten plastflaska borde ju vara ganska kalori/vikt-effektivt för friluftsköket.

il Camoscio; sa:
T ex buljongtärningarna som smaksätter potatismoset
är ur den synvinkeln ren lyx

Jag provade det under sommarens vandring efter ett tips från dig i en annan tråd. Inte för att det har något med den här tråden att göra, men det blev verkligen bra.
Någon annan tipsade om att ha hackad vitlök med sig i olivolja. Det tycker jag var en himla bra idé. Dels slipper man hacka, dels får man i sig lite fett som det annars är snålt med i min packning. Om man inte räknar med sina Pringles förståss. :)

il Camoscio; sa:
Jag har, apropå kcal, skippat iden med torkade grönsaker.
Sen visade det sig att de spred en rätt påträngande doft omkring sig.

Jag förstod inte den översta meningen i det citerade stycket ovan. Var det av annat än smakskäl du skippade de torkade grönsakerna?

boran; sa:
Jag förstod inte den översta meningen i det citerade stycket ovan. Var det av annat än smakskäl du skippade de torkade grönsakerna?

Snaken var det inget fel på, men jag besväras av att sprida
påträngande luklter omkring mig. Småaktigt kanske.
Avgörande, dock, väldigt lite näring per gram.

En del kompenserar med vitamin- och järntabletter, etc.
men det blir en sak till att hålla reda på. Och jag har aldrigt
gjort längre rena tältturer än 12 dagar, då går man inte under
av eventuell vitaminbrist.

il C.

nermander; sa:
il Camoscio; sa:
Jag tror vad vågen visar.

En viktig detalj: Vågen kan inte skilja på fett, muskler, vatten och de andra beståndsdelarna som vår kropp består av.

Boxare tillbringar ju timmar i bastun för att gå ner i vikt, men det är ju bara vatten de blir av med då (vilket ju nedsätter prestationsförmågan, så jag ifrågasätter ju det intelligena med att göra så... fast å andra sidan ifrågasätter jag det intelligenta med att boxas öht så.....:).

Men sen kan det ju vara så att du trots att du vandrar hårt så kanske du tar det lugnare "i lägret". Det påverkar ju då den totala energiförbrukningen.

Lite OT och utan att ifrågasätta din värdering av boxning :), men boxare sitter i bastun före invägningen. Efter invägningen vätskar de upp sig igen och förlorar därmed inte på den tillfälliga urlakningen.

Mvh,

J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg