Äter du tillräckligt?

tafone; sa:
Det medför iofs högre vikt....kanske inget för UL fanatikerna (men de har väl knappast smör med sig).

Jodå, smör är ju mycket energi i förhållande till vikten så det är ju jättebra ur UL-synpunkt:)

När det gäller mat finns det många skolor, det finns faktiskt en grupp för det på Yahoo. LightTrailFood har jag för mig den heter.

nermander; sa:
Nja, smörgåsmargarin brukar bli mer eller mindre vätska vid 30 grader, men vanligt smör håller sig tillräckligt fast ganska långt upp i temperatur.

Om man sen förvarar smöret vettigt så håller det sig svalt längre. Man kan packetera smörasken i ett fodral av liggunderlagsbitar så får man en liten "kylväska". Ser man sen till att inte ha grejerna ligga direkt i solen i onödan håller det sig svalt ganska länge. Packa in smöret i sin "kylväska" i en plastpåse inuti sovsäcken?

Man kan ju faktiskt ha smöret i tub också.

Alltså, min erfarenhet är att det blir aningen varmt i ryggsäcken
under en 7-timmars etapp i gassande sol.

il C.

il Camoscio; sa:
il C.
En riktig smörsida :) Jag har skirat smör som stod framme i mer än en vecka utan att härskna. Förresten är det inte 'farligt' att äta härsket smör, det smakar bara lite annorlunda. // Roland

il Camoscio; sa:

Då måste det känns riskabelt att bära på varma gastuber?

Personligen har jag ganska bra tilltro till mina kläders isoleringsförmåga. Klarar de av att hålla mig varm när det är kallt ute så klarar de nog av att hålla smöret salt när det är varmt ute (för när det är varmt har jag ju kläderna i ryggsäcken, där de fungerar som utmärkt isolering för smöret).

(Sen kan man ju alltid kyla ner smörbyttan genom att lägga den i nån bäck eller nåt.)

Smör..

..håller sig bra länge, så länge det inte utsätts för luft, syre hela tiden. Under vandringar längre tid än en vecka har vi två smörbyttor med oss. Ena byttan fylls till brädden, så ingen luft finns i burken, och skruvlocket dras åt hårt. Den burken läggs undan och öppnas först när första byttan är slut efter någon dryg vecka. Är det riktigt varmt hela tiden så håller inte den burken lika länge som om smöret kommit direkt ur kylen, men tillräckligt. I somras var det som bekant riktigt varmt i fjällen. Sista dagen, dag 17, hade vi klart godkänt smör på sista fjällaggen. Som nämndes ovan finns även kalla bäckar att förvara färskvaror som smör i framme vid lägret.

Norrlands Guld

Personligen har jag ganska bra tilltro till mina kläders isoleringsförmåga. Klarar de av att hålla mig varm när det är kallt ute så klarar de nog av att hålla smöret salt när det är varmt ute (för när det är varmt har jag ju kläderna i ryggsäcken, där de fungerar som utmärkt isolering för smöret).
Jag gjorde ett enkelt test - tog en ölburk ut kylen, virade in den i sovsäcken och mätte temperaturen. Vid starten var temperaturen 11,5 grader; efter 9 timmar 15,7 grader och efter 21 timmar 18,3 grader. Rumstemperatur 21 grader.

Ur detta kan man möjligen gissa att om man kyler ner smöret varje natt så borde det hålla sig under rumstemperatur under dagen, om det ligger väl inlindat i kläderna..

Re: Norrlands Guld

svartöra; sa:
Jag gjorde ett enkelt test - tog en ölburk ut kylen, virade in den i sovsäcken och mätte temperaturen. Vid starten var temperaturen 11,5 grader; efter 9 timmar 15,7 grader och efter 21 timmar 18,3 grader. Rumstemperatur 21 grader.

Ur detta kan man möjligen gissa att om man kyler ner smöret varje natt så borde det hålla sig under rumstemperatur under dagen, om det ligger väl inlindat i kläderna..

Lägg därtill att smöret kan frysas först innan det packas ner hemma, dvs första dygnet har det riktigt låg temperatur. Förse det dessutom med ett fodral liknande det Peter N föreslagit och blöt det så kommer smöret att klara sig rätt länge.

Daniel som är handlingskraftig kan ju testa linda lite tidningspapper alt. en kökshanduk runt sin ölburk och fukta paketet så får vi se vad temperaturen blir då.

Anledningen att jag inte gör experimentet själv är att jag är för lat *samt* saknar termometer (och öl) :)

/mats

Re: Re: Norrlands Guld

tafone; sa:
Lägg därtill att smöret kan frysas först innan det packas ner hemma, dvs första dygnet har det riktigt låg temperatur. Förse det dessutom med ett fodral liknande det Peter N föreslagit och blöt det så kommer smöret att klara sig rätt länge.

Icke att förglömma: Det är skillnad på smör och öl. Det ena är en vätska som cirkulerar i burken vilket gör att temperaturen utjämnar sig fortare. Det är antagligen också skillnad på hur bra öl respektive smör leder värme (smöret så att säga isolerar sig själv).

Tyvärr hade vi bara flytande margarin hemma igår så det blev inget försök med smör...

Re: Re: Re: Norrlands Guld

nermander; sa:
Icke att förglömma: Det är skillnad på smör och öl. Det ena är en vätska som cirkulerar i burken vilket gör att temperaturen utjämnar sig fortare. Det är antagligen också skillnad på hur bra öl respektive smör leder värme (smöret så att säga isolerar sig själv).

Jepp ytterligare en faktor att ta hänsyn till.

Angående jämförande test: man bör nog inte prova frysa öl.....alla experiment sker på egen risk ;-)

/mats

Vansinne -Anorektiskt !

Ät kött, palt, köttbullar och annat strongt. Man behöver proteiner för att stå pall i senfästena, muskelfästena och återvilan för musklerna.

Det är ju bara svält det handlar om annars...

Re: Vansinne -Anorektiskt !

Kirunafjällis; sa:
Ät kött, palt, köttbullar och annat strongt. Man behöver proteiner för att stå pall i senfästena, muskelfästena och återvilan för musklerna.

Det är ju bara svält det handlar om annars...

Öh, va? Här har vi pratat om torkad mat, vad saknar den i form av proteiner? Det den saknar, som dina köttbullar har, är en massa vatten. Det hittar man istället i närmsta fjällbäck, så slipper man släpa på det.

Och glöm inte att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer än ungefär 30 g protein i en måltid.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg