Det finns olika sätt att nå ett mål, vissa sätt kanske till och med leder till insikten att man inte kan nå det utsatta målet. Men var går din personliga gräns? Att använda syrgas och bärare, fasta rep osv verkar ju vara helt okej, det var ju ändå du som stod för den stora prestationen.
Om du ägnade lite mindre tid på att försöka slå ned på David och hans rykte, och lite mer till att sakligt redogöra för din ståndpunkt och dina åsikter kanske folk skulle börja respektera dig och dina expeditioner lite mer...
Vad gäller mina ”expeditioner” så använder jag inte det begreppet gällande varken turer jag gjort eller planerar göra. Möjligtvis ”värstingtur”. Jag ser mig inte på något sätt som expert eller proffs utan som vanlig motionär, som i och för sig är ute mer än den vanliga motionären, och som trivs i lite mer utmanande miljöer än vanliga motionärer.
Jag eftersträvar inte någon respekt för det jag gjort eftersom det är omöjligt att beskriva det här på Utsidan och än mer omöjligt för andra att förstå, men det kommer en bok framöver så då blir det lättare. Oavsett det så anser jag att alla ska kunna vara med i de här forumen utan att man först har en masterexamen i extremt friluftsliv. Sedan vad gäller David så har jag redan förklarat det.
Vad gäller mina personliga gränser så ser de ut så (har sett annorlunda ut under resans gång och kan komma att ändras framöver):
Jag äter de mediciner jag behöver pga. en kronisk sjukdom, oavsett om de finns med på någon lista eller inte
Jag använder inte andra mediciner eller syrgas för att ta mig uppåt men kan (naturligtvis) tänka mig att använda det för att ta mig ner helskinnad.
Tillåter mig att ta Aspirin eller liknande, dock ej för att ta mig högre (behöver jag aspirin så stannar jag där jag är eller går ner tills jag mår bättre).
Jag tillåter mig inte att ha mer än tre höjdsjukepoäng, får jag mer måste jag gå ner.
Jag använder inte bärare från base camp och upp.
Jag bär inte upp utrustning, mat eller annat i förväg.
Jag klättrar inte på andras utrustning eller fast utrustning på berget.
Vore intressant att veta hur du kommit till slutsatsen att jag verkar tycka annat.
Jag har i och för sig inga problem med om andra har en annan uppfattning, men det här är min gräns.