Är syrgas dopning?

Det här är situationen i ett nötskal.
Du drar slutsatser utifrån din verklighet och dessa slutsatser blir sedan den sanna verkligheten och allt annat är fel.
Men ibland kan det vara på ett sätt som man inte har tänkt på eller andra kan helt enkelt ha en annan uppfattning.
Bara för att man inte tycker som du betyder det inte nödvändigtvis att det är fel.

Vad i hela friden fick dig att dra slutsatsen att jag avsåg grovt förtal? Du drar ju slutsatser som fan läser bibeln...
Suck.

Ok jag gissa pa det eftersom du ljuger om att jag kallat dig nolla och idiot. Vad exakt det star i brottsbalken kan du ju ta via PM med mig. Men ett friendly advice ar att inte anklaga folk hit och dit och hanvisa till lagar hit och dit.

Sedan ar andras (i detta fall dina) uppfattningar i bland helt fel inte bara for att de inte stammer med mina men de kan vara det av bara den aledningen. Tex som ditt mumbo jumbo om O2 som First Aid pa alpinstil exp. Sorry men dar ar du inte bara ute pa bristande is. Dina inlagg ar i viss man rent vilseledande och du har ratt mycket forskning och erfarenhet mot dina pastaenden.
 
Vad i hela friden fick dig att dra slutsatsen att jag avsåg grovt förtal? Du drar ju slutsatser som fan läser bibeln...
Suck.
Kanske var det din lilla parentes där du hänvisade till Brottsbalken kap. 5 "om förtal"??

Jag måste säga att jag i stort håller med David här. För dig verkar det viktigaste inom klättring vara siffran som står framför "möh" och då är det förstås lätt att inte bry sig särskilt mycket om hur man når dit. Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur högt vare sig du, David eller någon annan varit, men sättet de tog sig dit på är mycket mer imponerande.
Enligt ditt resonemang så är ju någon som gjort ett "promenadberg" som du kallar dem, en betydligt bättre och mer erfaren klättrare, än någon som klättrat en svår led på ett lägre berg i alpin stil.
Du påstår att du fortfarande kommer att "claima" din toppar, och ditt Vasalopp oavsett om du använt prestationshöjande medel eller ej. Hade du "claimat" din Vasaloppstid även om det var allmänt känt att du använt EPO? Du gör även här en skillnad mellan "elitidrottare" och "motionärer", vari ligger skillnaden? Varför är det mer etiskt och moraliskt okej för mig att nyttja bloddoping i öppet spår, än det finska längdskidlaget vid VM i Lahtis? Bägge har ju medvetet tagit ett medel med det enda syftet att klara av en prestation de inte hade lyckats med utan, bägge var ju lika medvetna om att de "lurade verkligheten". Har elitidrottare ett större moraliskt ansvar och om så, varför?
Det finns olika sätt att nå ett mål, vissa sätt kanske till och med leder till insikten att man inte kan nå det utsatta målet. Men var går din personliga gräns? Att använda syrgas och bärare, fasta rep osv verkar ju vara helt okej, det var ju ändå du som stod för den stora prestationen.
Om du ägnade lite mindre tid på att försöka slå ned på David och hans rykte, och lite mer till att sakligt redogöra för din ståndpunkt och dina åsikter kanske folk skulle börja respektera dig och dina expeditioner lite mer...
 
Finns det verkligen en "dopinglag"? var kan man i så fall läsa den? Du menar inte straffrättsliga påföljder för innehav/försäljning/etc av preparat som faller under narkotikalagstiftningen, läkemedelsförordningen eller annan lagstiftning?

Jovisst är det exakt det jag menar, den där kraftiga förkylningen har lagt bomull över det mesta innanför skallbenet...;) Jag menar förstås att det finns preparat som inte bara är dopingklassade utan även faller under narkotikalagstiftningen,
 
Dopinglag

Jo, det finns en dopinglag som heter Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel.

Det gäller för syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon,och kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

Därutöver finns lagregler om narkotika och mediciner osv.

Medlemmar i klubbar anslutna till Riksidrottsförbundet har dessutom att följa de idrottliga reglerna om doping.

Är man inte med i en klubb så har man alltså bara lagarna att rätta sig efter.

Det är Riksidrottsförbundet som ger dispens om man äter en medicin pga. sjukdom. Är man inte med i en klubb ansluten till RF så omfattas man inte av de reglerna och kan inte heller få en dispens. Tävlar man på låg nivå ges en allmän nationell dispens utan att man behöver ansöka om det, tävlar man på hög nivå måste man ansöka om en enskild dispens.

Det var det här mitt resonemang tidigare handlade om. Eftersom jag inte var med i en klubb så omfattades jag inte av reglerna och kunde inte heller få dispens. Jag äter mediciner på röda listan för att hålla mig vid liv, men har inte dispens.
 
Jovisst är det exakt det jag menar, den där kraftiga förkylningen har lagt bomull över det mesta innanför skallbenet...;) Jag menar förstås att det finns preparat som inte bara är dopingklassade utan även faller under narkotikalagstiftningen,
Tack för klargörandet. Jag blev lite konfunderad där.

Det har uttryckts tidigare i tråden men det kan vara värt att nämna igen att doping som sådant inte är olagligt. Olaglig och under straffansvar blir doping först om preparatet finns både på listan över dopingpreparat och i någon lagstiftning. Man kan dopa sig utan att begå ett brott. Det räcker med att preparatet finns på WADA:s lista men inte omfattas av någon förbjudande lag.

Om nu syrgas skulle föras upp på WADA:s lista så skulle innehav fortfarande vara lagligt i Sverige. Jag har svårt att se att lagstiftnignen skulle ändras bara för att WADA förbjuder det. (Jag antar, utan att veta, att syrgas kan innehas och säljas lagligt i landet).

Att det kan och ofta handlar om preparat som är olagliga att befatta sig med innebär inte att det alltid är ett lagbrott.

En annan relevant aspekt är att dopinglistan gäller lika över hela världen medan lagstiftningen över vilka preparat som är olagliga varierar mellan olika länder.

Doping är doping och brott är brott. De hanteras av åtskilda regelverk.
 
Jo, det finns en dopinglag som heter Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel.
Där ser man. Den är inte alls lika bred som WADA:s lista och avser endast vissa dopingmedel.

"1 § Denna lag gäller

* a) syntetiska anabola steroider,
* b) testosteron och dess derivat,
* c) tillväxthormon,
* d) kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon."
 
Senast ändrad:
Kanske var det din lilla parentes där du hänvisade till Brottsbalken kap. 5 "om förtal"??

Jag måste säga att jag i stort håller med David här. För dig verkar det viktigaste inom klättring vara siffran som står framför "möh" och då är det förstås lätt att inte bry sig särskilt mycket om hur man når dit. Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur högt vare sig du, David eller någon annan varit, men sättet de tog sig dit på är mycket mer imponerande.
Enligt ditt resonemang så är ju någon som gjort ett "promenadberg" som du kallar dem, en betydligt bättre och mer erfaren klättrare, än någon som klättrat en svår led på ett lägre berg i alpin stil.
Om du ägnade lite mindre tid på att försöka slå ned på David och hans rykte, och lite mer till att sakligt redogöra för din ståndpunkt och dina åsikter kanske folk skulle börja respektera dig och dina expeditioner lite mer...

5 e kapitlet brottsbalken innehåller väl mer än grovt förtal?

Vad gäller David så beklagar jag (återigen) att jag stjäl er uppmärksamhet med det det, det har sin historia men hör inte hit.

Det är också till den historien som det här med höjd kommer. Självklart är det bättre ur klättersynpunkt att klättra en svår led än att promenera högt på ett klätterberg. Men det var inte alls det handlade om utan om erfarenheter av höjd och höjdsjukeproblem.
 
Du påstår att du fortfarande kommer att "claima" din toppar, och ditt Vasalopp oavsett om du använt prestationshöjande medel eller ej. Hade du "claimat" din Vasaloppstid även om det var allmänt känt att du använt EPO? Du gör även här en skillnad mellan "elitidrottare" och "motionärer", vari ligger skillnaden? Varför är det mer etiskt och moraliskt okej för mig att nyttja bloddoping i öppet spår, än det finska längdskidlaget vid VM i Lahtis? Bägge har ju medvetet tagit ett medel med det enda syftet att klara av en prestation de inte hade lyckats med utan, bägge var ju lika medvetna om att de "lurade verkligheten". Har elitidrottare ett större moraliskt ansvar och om så, varför?

Vad gäller dopning så, återigen, tar jag inte medicinerna för att höja prestationen på berget, jag tar dem jämt, oavsett markhöjd och hastighet, och visst, de är prestationshöjande, - eftersom jag snart vore stendöd om jag inte tog dem…

Det är okej att ta mediciner om man behöver dem, det ifrågasätter nog ingen. Är man med i en klubb och omfattas av idrottens regler om dopning så man få dispens, även på elitnivå. Eftersom jag inte var med i någon klubb och således inte omfattades av reglerna och inte heller kunde få dispens, så åt jag således mediciner på röda listan utan att ha dispens för dem.

Enligt det resonemang som jag alltså inte gillar, anses jag dopad för att jag äter mediciner på listan utan att ha dispens.

Enligt mitt resonemang så är jag inte dopad eftersom jag inte omfattas av reglerna vilket också är förklaringen till att jag inte kan få dispens.

Sedan är det en helt annan sak att äta mediciner i enbart prestationshöjande syfte. Då kan man inte få dispens. Det har jag mig veterligen aldrig gjort.

Vad gäller att claima ett lopp eller en topp om jag tagit något i prestationshöjande syfte det vet jag inte, jag har aldrig varit i den situationen, men har mycket svårt att tro att jag ens skulle komma på tanken att ta något av den anledningen. Oavsett om det finns med på listan eller inte. Ja, det skulle vara Aspirin då.

Nu har jag tjatat så mycket om det här så det får räcka.
 
Det finns olika sätt att nå ett mål, vissa sätt kanske till och med leder till insikten att man inte kan nå det utsatta målet. Men var går din personliga gräns? Att använda syrgas och bärare, fasta rep osv verkar ju vara helt okej, det var ju ändå du som stod för den stora prestationen.
Om du ägnade lite mindre tid på att försöka slå ned på David och hans rykte, och lite mer till att sakligt redogöra för din ståndpunkt och dina åsikter kanske folk skulle börja respektera dig och dina expeditioner lite mer...

Vad gäller mina ”expeditioner” så använder jag inte det begreppet gällande varken turer jag gjort eller planerar göra. Möjligtvis ”värstingtur”. Jag ser mig inte på något sätt som expert eller proffs utan som vanlig motionär, som i och för sig är ute mer än den vanliga motionären, och som trivs i lite mer utmanande miljöer än vanliga motionärer.

Jag eftersträvar inte någon respekt för det jag gjort eftersom det är omöjligt att beskriva det här på Utsidan och än mer omöjligt för andra att förstå, men det kommer en bok framöver så då blir det lättare. Oavsett det så anser jag att alla ska kunna vara med i de här forumen utan att man först har en masterexamen i extremt friluftsliv. Sedan vad gäller David så har jag redan förklarat det.

Vad gäller mina personliga gränser så ser de ut så (har sett annorlunda ut under resans gång och kan komma att ändras framöver):

Jag äter de mediciner jag behöver pga. en kronisk sjukdom, oavsett om de finns med på någon lista eller inte
Jag använder inte andra mediciner eller syrgas för att ta mig uppåt men kan (naturligtvis) tänka mig att använda det för att ta mig ner helskinnad.
Tillåter mig att ta Aspirin eller liknande, dock ej för att ta mig högre (behöver jag aspirin så stannar jag där jag är eller går ner tills jag mår bättre).
Jag tillåter mig inte att ha mer än tre höjdsjukepoäng, får jag mer måste jag gå ner.

Jag använder inte bärare från base camp och upp.
Jag bär inte upp utrustning, mat eller annat i förväg.
Jag klättrar inte på andras utrustning eller fast utrustning på berget.

Vore intressant att veta hur du kommit till slutsatsen att jag verkar tycka annat.
Jag har i och för sig inga problem med om andra har en annan uppfattning, men det här är min gräns.
 
Baserat på dina inlägg här på utsidan har du förmedlat en attityd till att det är okej i dina ögon sett, även om du nu kanske inte använder dig av "vaddetnumåvara" själv.
Att man äter mediciner pga av sjukdom är väl inget konstigt, och jag tror inte någon annan har sagt så heller? Men bland de som varit uppe på höga höjder lär det inte vara många som pga av sjukdom är kroniskt beroende av syrgas, rätta mig gärna om jag har fel!
Således nyttjar de syrgas i rent prestationshöjande syfte, det finns ju människor som varit uppe på Everest och kommit ned välmående igen utan syrgas, så uppenbarligen går det även om det säkerligen är mycket svårare att klara av.
Du rättfärdigar din egen "doping" med att du är amatör och inte tävlar på en elitnivå, alltså borde du väl kunna ha en syn på doping i fall som öppet spår/världseliten. Det blir lätt lite krystat att kasta bort det enbart pga att du inte har någon egen erfarenhet av elitnivå...
Grundfrågan handlar ju som sagt vare sig om dig eller David på ett personligt plan, du verkar ju uppenbart vara av en annan åsikt än David men jag har inte kunnat läsa ut varför du är av de åsikterna i dina inlägg. Faktum är att det för mig som utomstående betraktare snarare verkar röra sig om trotsighet i sandlådan, bara för att han är av en annan åsikt så ska jag vara emot!
Jag tycker att själva frågan i sig är väldigt intressant och det vore kul om samtliga i tråden kunde försöka hålla sig på en någorlunda nivå...
 
Om narcissismen i traden kan fa en mindre betydelse...

Jag kommer inte vidare att kommentera mig sjalv eller bemota div bull shit som ar off topic. Om nagon vill ifragasatta min kunskap om problem rellaterade till HAPE/HACE sa starta en trad. Bara en parantes HAPE/HACE kan drabba individer pa hojder kring 3000m och uppat. Jag ar ratt saker pa att inget jag sagt om HAPE eller HACE ar felaktigt sa jag har lite svart att se kritiken som annat an obalanserat dravel.

Ang doping.

Doping i tavligsklattring testas under och utanfor tavlingar. UIAA/RF/WADA ar alla organisationer som reglerar dessa klattrares aktiviteter.

Det har med doping handlar om doping. Inte om preparat som tas i syfte att bota sjukdom. Att nagon i trade ar sjuk och maste ata div medicamenter har inget med denna trad att gora. Bade annwes och Thure B har varit inne pa detta spar. Det ar en bissar feltolkning av hela denna trad.

Doping ar tydligt. Stoppar man i sig preparat i syfte att forhoja den personliga prestationen sa dopar man sig. Det ar mer vanligt forekommande med doping pa hoga berg an vad jag tror gemene man forestaller sig.

Nu ar ju hoghojdsklattring inte en tavling Per C men da personer som sysslar med att klattra hoga berg claimar div rekord hamnar saken i en annan dager. Da ar det inte fragan om privat rekreation. Det handlar om claim to fame. Sker detta pa andras bekostand (tva personer med samma mal. En till varje pris med alla till buds staende meddel och en clean.) sa har det implikationer.

Vidare kan man tanka sig att tex nyturer kan ses som en typ av tavlan. Dvs man berovar nagon annan mojligheten att gora turen clean. Det samma gallaer vem som ska bli den forsta kvinnan att kunna rakna alla 14 x 8000. Ska det ga till Nive eller Gerlinde som bada gjort det clean eller till Kore som inte gjort det clean? Det ar en historisk bedrift och en tavling.

Sedan ar det sa att manag av oss som pysslar med klattring i Himalya ar anslutan till div klubbar av tex forsakrings syften och annat. Da faller vi in under UIAA eller RF/s regler.

Gransdragningarna ar sjalvklart svara. Men det som intresserar mig ar den principiella debatten om det ar ok att ta prestationshojande preparat och samtidigt gora ansparak pa tex forsta svensk, etc etc etc.

Sedan vet jag efter att ha talat med en lag rad personer om detta fa vet att tex Diamox ar ett klassat prepparat. Det ar som popcorn for vissa pa berget. Viagra daremot ar inte klassat men kan mycket val komma att bli det idrotts specifikt.

O2 tar klattrare for att hoja sin prestationsformaga. Detta borde till och med mina varsta antagonister kunna halla med om. Darmed ar det ganska uppenbart fusk aven om det i dag inte ar doping klassat (doparna ligger alltid fore de som satter reglerna). Nu ar det fler an jag som lobbar for att fa O2 klassat som doping inom klattring och som ni kommer kunna lasa i Alpinist sa ar detta nagot som ar en het potais inom sa val UIAA som WADA.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg