Ett vanligt debattrick när argumenten tryter är ju att man börjar misskreditera den man debatterar med.
Ja, så brukar det vara. Här var det lite annorlunda, men det utspelade sig bakom kulisserna. Jag hade i inlägg #116 avslutat med nåt i stil med ”kul med lite mer konstruktivt, han den där andra bara hugger”. Sedan blev jag lite grinig och tog bort det. Christian hade sett den oredigerade versionen och var juste och tackade för det i alla fall längst ner i sin kommentar, och kommenterade också ”han den där andre”. Det var alltså detta jag svarade på. Inte lätt för er andra att veta.
Jag passade på att ge en redig känga just för att det tidigare var precis som du skriver, David gick från sak till person, jag dissades ner till en fullkomlig nolla, framför allt sedan jag aldrig varit på höghöjdsexpeditioner och borde hålla truten, medan han själv var bergsguden själv personifierad. Jag, den dumma nollan, skulle lyssna på honom som visste hur det var på hög höjd.
Sen var det visst lite si och så med Davids enorma höghöjdserfarenheter. David har varit i Himalaya 4 gånger, Shani 1989, 5 885 m, där han fick bryta pga. av en skadad fot, okänt hur högt han kom. Hunza Peak 1991, 6270 m, där han inte heller kom upp och också där okänt hur högt han kom, G3/G4 2009 där han fick avbryta pga. av et skadat knä och där han nådde till 6980 m, och nu nyligen Kwangde 6187m där de alla fick bryta pga. yttre omständigheter och också där okänt hur högt han om.
David har varit högt på en tur, that's it. På den turen var han några hundra meter högre än vad jag har varit. Utöver den turen så verkar jag, den korkade amatörturisten, ha betydligt mer erfarenhet av att befinna mig på mellan 5 000 - 6 000 m än David. Tibet, Kina, Bolivia, Peru, Ryssland, Tanzania… Ops. Jag har aldrig befunnit mig på svåra leder men ifrågasättandet gällde erfarenhet av sjukligheter på hög höjd och eftersom folk blir sjuka och dör även på andra ställen, så, nu när kängan så att säga låg serverad tog jag tillfället i akt.
Sen är det väl så att om man är karl kan man vräka ur sig nästan hur mycket spydigheter som helst, ingen kom med en kommentar liknande din när David dissade ner mig alldeles. Men nu när ett kvinnfolk säger nåt så är det på’t med en gång. Lite som Pompe-affären fast tvärt om, hon behandlades med silkeshandskar just för att hon var tjej, hade det varit en karl hade han lynchats.
Och som jag sa, inget snack om respekt för att det är svåra leder, men man är inte högre upp för det. Och det ger en ingen rätt att vara så ohövlig att man blir på gränsen till kriminell (5 kap brottsbalken). Sorry att behöva ta det i den här tråden men behövde få sätta ner foten. Eftersom jag själv lynchades offentligt vill jag också sätta ner foten offentligt. Basta. Hoppas att det räcker nu.