Är GoreTex ute?

Jag har också (jakt)hund men min Tierra Snowie har faktiskt stoppat både skog och hund än så länge. Vill iofs inte att han hoppar och klöser på mig men det händer ju såklart ibland när det är lek. Jackan är en softshell med väldigt ordentlig utsida så hundklor verkar inte bita.

Niklaz:
Hur har din Tierra Snowie klarat sig i sömmar och veck omkring ärmslut?
Sambon har en likadan, där yttertyget har försvunnit(?) precis över sömmarna. Fast å andra sidan har den klarat av hundslitage.
Aldrig får man var riktigt nöjd...

En smula OT kanske

Jag har inga såna tendenser än i alla fall. Det beror väl lite på hur det ser ut, men på en jacka för 4000 kanske det kan vara idé att skicka nåt foto till Tierra/Fjällräven och höra vad de anser om det.

Övrigt:
Jag är för övrigt intresserad av erfarenheter av en mer jaktmässig membranjacka á la Norröna Recon eller Taiga.

Niklaz:
Hur har din Tierra Snowie klarat sig i sömmar och veck omkring ärmslut?
Sambon har en likadan, där yttertyget har försvunnit(?) precis över sömmarna. Fast å andra sidan har den klarat av hundslitage.
Aldrig får man var riktigt nöjd...

En smula OT kanske

Det behöver inte vara kallt för att vara blött
Eller också är det precis det det är, både kallt och blött. Jag har ju erfarenheter av både membran (G-tex 4 lagers) och icke andas (skaldräkt för dykning) vid blandade aktiviteter och med andasvarianten kom också ett ökat uteliv för mig. Andastorrisen med ett relativt tunt fleeceställ under och man kan ligga och fika i en isvak utan att känna kylan och då ska det tilläggas att jag är en riktig fryslort om fötterna bla.

Långfärdsskridskoåkning har jag kunnat ägna mig åt utan att frysa, och att komma till en båtränna och bara simma över och fortsätta ger en helt ny dimension åt skrinnandet. Sen har vi ju säkerhetsaspekten också, att man kan skippa isdubbar eftersom det bara är att rulla upp och fortsätta om man går genom isen.

När det är varmt och jag är på land brukar jag öppma dragkedjan och ventilera bort ev. fukt som kondenserat om det inte hällregnar för då ventilerar jag vid raster när man sitter still.

Det ska f:n frysa och vara otrevligt att vara ute när det finns moderna kläder.

Jag tror det han syftar på är att de flesta (alla?) membranplagg släpper igenom vatten om man t.ex. sätter sig på en blöt yta eller står på knä på en blöt yta. Vattnet trycks helt enkelt genom membranet.

Fast det finns ju inget som hindrar tillverkarna att sätta helt tätt tyg på de ytor som kan utsättas för sådant.

Jag tror det han syftar på är att de flesta (alla?) membranplagg släpper igenom vatten om man t.ex. sätter sig på en blöt yta eller står på knä på en blöt yta. Vattnet trycks helt enkelt genom membranet.

Fast det finns ju inget som hindrar tillverkarna att sätta helt tätt tyg på de ytor som kan utsättas för sådant.

Nä, det finns väl ett par olika modeller och märken som tillämpar den modellen.

Om man är ute efter vettiga alternativ till Gore-Tex vad finns det då?

Tittar man på Ventlile eller t.ex. Klättermusens bomullsjackor så är de lika eller dyrare än vad GT är. De riktigt bra alternativen som Norrönas bomullsjackor verkar inte alls vara populära i friluftsaffärerna. Sen finns såklart fjällräven (som känns mer som modekläder) och de billigare alternativen som ITAB och liknande men där är designen och passformen sällan den bästa.

Sen finns självklart second hand och liknande men det känns ibland som ett evigt letande...

Mitt

Hejsan!

Jag tänkte berätta vad jag använder nu i höstmörkret på mina strapatser. Ni får gärna kommentera om ni tycker jag gör rätt eller inte.

På fötterna bär jag mina två år gamla och högt älskade Meindl Island Pro, läder kängor med membran.
På benen bär jag antingen ett par av försvarets m/90 byxor eller när vädret kräver regnbyxor.
Jag kör även med löparkalsonger, de är i polyester något jag kan rekomendera starkt.
På överkroppen bär jag en T-shirt och 2117 softshell jacka, detta är enligt mig en bra jacka som ventilerar och håller hyfsat tätt även när det stormar.
På händerna bär jag ett par klassiska skinnhandskar och det kan hända att jag som komplement bär en mössa fårn Seger samt en halsduk i ull.

/Linus

Gammal Försvarets Snöanorak riktigt bra

Om man är ute efter vettiga alternativ till Gore-Tex vad finns det då?

Tittar man på Ventlile eller t.ex. Klättermusens bomullsjackor så är de lika eller dyrare än vad GT är. De riktigt bra alternativen som Norrönas bomullsjackor verkar inte alls vara populära i friluftsaffärerna. Sen finns såklart fjällräven (som känns mer som modekläder) och de billigare alternativen som ITAB och liknande men där är designen och passformen sällan den bästa.

Sen finns självklart second hand och liknande men det känns ibland som ett evigt letande...

Jag har en gammal impregnerad Arme´-anorak anno 1943 (kostnad 50kr på ÖB) som jag hellre använder på vintern när jag åker skidor än min Fjällräven GTX-jacka. Även med dragkedjan halvt neddragen och ärmöppningarna helt öppna så svettades jag liter i GTX-jackan när det var några minusgrader. Samma sak inträffar på sommaren när jag går med packning. Om det skulle vara blötsnö skulle jag dock vara mer tveksam till bomullsanoraken.

På sommaren kör jag numera vindskjorta (Pertex) vid lättare regn och blåst och kompletterar med ITAB regnjacka när det börjar regna ordentligt eller blåsa väldigt mycket. Oftast klarar jag lättare regn med bara vindskjortan. Detta system blir mer modulärt tycker jag. Det blir också ett extra luftlager mellan vindskjortan och regnjackan som värmer lite.
Det skadar ju inte heller att det kostar en bråkdel. Om jag nu inte skulle vara så snål så får jag väl ändå erkänna att jag gärna skulle testa de där riktigt lätta eVent-jackorna istället för ITAB.

Måste skilja på membran och tyg.

Om jackan står emot hundklor eller taggiga buskar har ju inget med membranet att göra!

Att man upplever membranjackor som ömtåliga är för att membranet lamineras mot ett tyg som har helt andra krav på egenskaper än membranet. Och det är det ytterttygets hållfasthetsegenskaper som upplevs bristande. (tacka lättviktspackarna för det ;))

Fjällräven har ju börjat laminera G-1000 med sitt membran. Där lyckas de få en vattentät, ventilerande kombination som är motståndskraftig mot gnistor, punkt och allmänslitage. Kan ju vara ett tips för er hundägare...

Sen vad det gäller membranens ventilationsförmåga..

Ett membran-tyg ventilerar ånga bättre än allt annat i vått väder! (om man har impregnerat det!)

Ett bomullsplagg av typ etaproof ger bättre ventilation när det är torrt, men kan även upplevas torrare då det inte ger kondens på insidan som ett membranplagg när det är blött eftersom det suger upp vattnet.

Problemet med diskussinen membran vs. annat är att man har en personlig definition på vad ett ventilerande membran innebär och vad det ska göra för en och ge för känsla ("guarranteed to keep you dry" är ju inget alla mebrantillverkare lovar...). Min definition är att de ska ge fultl skydd mot yttre väta samtidigt som de förhindrar väta inifrån så gott som möjligt.

Avvägnigen i packandet/valet av jacka är en kompromiss av hur mycket man vill ha med sig, hur ofta man vill byta jacka, om man har råd att köpa alla varianter, vilket väder man har osv osv osv... Det är samma som när man köper bil eller hus, man försöker ju se till sina behov och tillgångar.

//Erik

Det är nog ganska klart och underförstått för det flesta i tråden tror jag. Jag tycker att man bör kunna känna och se hur hyfsat duglig en jacka kan tänkas vara, om man inte köper på chans från en nätbutik.

Det jag tycker är "jobbigt" är att man nog måste dra runt på två jackor om man ska vara borta/ute flera dagar. Jag har inte lyckats hitta någon jacka som utlovas som nästan vattentät som funkar när det väl börjar ösa ner. Jag köpte en Halti Softshell med tejpade sömmar och provade på en femdagars fiskeresa. Det gick sådär trots andningsvadare, halleluja igen, som jag dragit upp ända till armhålorna. Efter 2 timmar fuktade det igenom på axlarna och den enda söm som inte var tejpad släppte igenom så jag blev blöt om underarmarna = sög musten ur mig så jag frös som fasen framåt kvällen.

Om jackan står emot hundklor eller taggiga buskar har ju inget med membranet att göra!

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg