Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

kolmonoxid

Intressant!

Hade nog väntat mig att det skulle ta längre tid tid "break even" men du kokar ganska mycket vatten om dagen.

Vad är det för diameter på respektive kokkärl? Det har normalt ganska stor betydelse för effektiviteten.

Impulsköpte två primus ETA-kök med värmeväxlare för några år sen när priset var felmärkt på XXL, men har sedan dess blivit ganska skeptisk.

http://www.primus.se/express-stove-set
http://www.primus.se/power-stove-set
(De har bytt namn sen jag köpte dem)

Värmeväxlarkärl blir ganska tunga och hur smart verkar det egentligen att ha värmeväxlare av titan - som har otroligt dålig värmeledningsförmåga? När man har det som kärl hjälper det att metallen är tunn, men som värmeväxlare är det en nackdel.

Dessutom skulle jag personligen inte ta in ett kök med värmeväxlare i tältet inklusive ventilerad absider om jag inte sett testresultat som visade att kombinationen brännare + kärl var OK avseende kolmonoxid. Det finns inget bra sätt att veta det förutom mätningar. Fanns en bra tråd om detta här för inte så länge sedan.

Det första av mina två kök ger extremt mycket kolmonoxid (Det var ett sådant som höll på att ta livet av Vegar Ullvang), det andra är helt OK. Och det är två liknande kök ur samma serie, svårt att inse genom att titta på dem att det ena ger ifrån sig 100ggr mer kolmonoxid.

För att minimera kolmonoxiden från en flänsad kastrull ska man strypa gasen så att lågan inte når flänsarna.
Gällande för alla kastruller, så ska dom vara så rena som möjligt (på utsidan) för att avge minsta mängd kolmonoxid. En polerad kastrull är idealet.
/John

Värmeväxlare

(...) >22 dgr för att räkna hem HE-kitteln. (...) även om skillnaden fördubblas praktiskt i blåst & lägre temperaturer, , så ligger break even mellan 8-11 dagar (...)
Någonstans mellan dessa värden, beroende på skiftande utgångsvärden (inkl olika bränslen) hamnade hannulan, jag själv m fl, som räknade och/eller praktiserade oss fram i denna tråd; troligen samma som qy tänker på.
I mitt fall blev det just uppåt 3 veckor, eftersom jag varken kokar morgongröt, spaghettivatten eller kaffe ;) och alla mina varmrätter kan "svällkoka" färdigt i grytmysaren.

Till detta kommer alla praktiska nackdelar: större risk att bränna vid maten, skrymmande, skadekänslig/skadealstrande vid hoppackning, svårare att hålla ren samt inte minst: oflexibel, då den bara passar ihop med vissa brännare.

Vad som definitivt fick mig att avstå var just den ökade risk för hälsovådliga nivåer av CO-emission, som qy är inne på. Norrmännen har skrivit en hel del om detta efter ett antal olyckstillbud, och vår ovärderlige xxargs har rett ut det i denna tråd. Ännu mer grundläggande läsning finns här, inkl. länk till undersökningar och testresultat för en del brännare.

Effektivt vindskydd (inkl. värmereflektor under brännaren), lock på grytan och en matsedel, som inte kräver långa koktider är helt avgörande för bränsleåtgången, men också formen på grytan (bred = bättre) och en bredstrålande brännare som går att finjustera till minsta funktionella låga (= högre verkningsgrad jämfört med fullt pådrag).
"Kokar man på det sättet så drar en 20 minuterkokning av ris på 3 dl vatten inte mycket mer än att koka upp 5 dl Vatten till stormkok och direkt stänga av."
(xxargs)

Senast ändrad:
(...) Gällande för alla kastruller, så ska dom vara så rena som möjligt (på utsidan) för att avge minsta mängd kolmonoxid. En polerad kastrull är idealet.
/John
Tack! Ren kastrullbotten verkar ju självklart när man tänker efter, men det jag ändå inte gjort :). Något för dem, som använder samma kärl på gasköket som över lägerelden och inte bryr sig om soten.

Ett ytterligare tips är att höja avståndet mellan brännarhuvudet och kastrullbotten en aning. Kräver dock att man moddar/bygger på/kompletterar kastrullstöden på något fiffigt sätt.

Fyller på lite angående etanolbaserade bränslen, hittade denna på en lokal second hand marknad där de även säljer en del nytt (jag älskar second hand i övrigt)

Ett annat UN:nr på denna som inte förtäljer något om innehållet och dess sammansättning, utan endast handelsnamnet.
Vätskan helt klar som synes. Nägon som testat? Jag skall prova den nästa gång. Bra pris, 32r litern och det finns ju därmed ingen anledning alls att köpa rödsprit.
(Iaf inte som bränsle i spritkök).

Bilagor

• 20170219_132913.jpg
    20170219_132913.jpg
    50.9 KB · Visningar: 745
Den enda applikation jag har där ett värmeväxlat kärl har funnit nåd är till det Optimus 111 som framlever sitt liv i min Renault El-Kangoo 'tjänstebil' uppe i Forsmark. Där har en FireMaple / Primus kaffepanna med värmeväxlare fått bli kokkärl - eftersom det alltid står fritt och bra (= kolmonoxidrisk eliminerad) när vi vill ha hetvatten ute under servicearbeten. På Optimus 111:an så står kärlet stadigt (vilket är bra) men vindskyddet är i princip obefintligt (vilket är obra) vilket uppvägs av att tillgången till bränsle är i princip obegränsad (vilket är bra). Jag föredrar att köra på EcoPar men Jet-A1 funkar också utmärkt, förvärmer med Tenol eller labbsprit i bägge fallen. Att kärlet är klart mycket tyngre än motsvarande utan värmeväxlare har ingen betydelse eftersom det alltid är bilburet. Och, om man justerar in pysbrännaren i 111:an rätt, så ryms hela lågan innanför värmeväxlaren, speciellt vid vindstilla. Då är den snabb!!! Men om jag kör med en av mina 111T, eller något annat med en tyst och njutbar Optimus mysbrännare, så blir flamman alltför vid och då värmer den vattnet sämre (= inte alls lika snabb) trots all aluminium i växlarringen... Jag vet inte varför, men så är det. Så mysbrännaren går bort till förmån för pysbrännaren! Åtminstone i detta speciella fall / kombination. Skulle aldrig bära med mig den där kannan, den är för stor och svårpackad, även den mindre 0,8 liters är alldeles för utrymmeskrävande. I mitt T25 så ryms (min lätt modifierade) Trangiamotsvarighet inne i kastrullerna, det gör inte det här monstret...

PS
Apropå tidigare adapterprat - hittade en bild med Crux:et påadaptrat på en AGA PC5:a (närår nödreservfunktion till Polar 300:an skulle utrönas)... Bifogas som kuriosabild - även där är gas överlägset alkohol...

Bilagor

• FireMaple FrankenKettle.jpg
    FireMaple FrankenKettle.jpg
    73.1 KB · Visningar: 581
  • PICT12790B.jpg
    PICT12790B.jpg
    59.9 KB · Visningar: 579
  • PICT13022.jpg
    PICT13022.jpg
    42.8 KB · Visningar: 566
  • Trangia-kaffepannan.jpg
    Trangia-kaffepannan.jpg
    42 KB · Visningar: 571
  • Crux_89g plus gasol-72dpi.jpg
    Crux_89g plus gasol-72dpi.jpg
    115.3 KB · Visningar: 566
Tack för tråden. Den inspirerade mig att bygga ett mini-stormkök. Funkar perfekt, testat idag i skärgården.

Bilagor

• 20170219_121547.jpg
    20170219_121547.jpg
    47 KB · Visningar: 591
  • 20170219_115615.jpg
    20170219_115615.jpg
    37.3 KB · Visningar: 558
För att minimera kolmonoxiden från en flänsad kastrull ska man strypa gasen så att lågan inte når flänsarna.
Gällande för alla kastruller, så ska dom vara så rena som möjligt (på utsidan) för att avge minsta mängd kolmonoxid. En polerad kastrull är idealet.
/John

Är det någon som testat de sakerna och mätt CO.halten? Det vore intressant läsning, ge gärna en länk om det finns. Den första känns ju hyfsat naturlig, samt att det är viktigt att själva brännaren är i toppskick. Att det blir sämre med sotiga kastruller kan säkert stämma men jag klarar inte att resonera mig fram till det, finns faktorer som talar för bägge riktningarna, så en väl utförd test med mätning är väl enda sättet att få visshet.

joanna sa:
Norrmännen har skrivit en hel del om detta efter ett antal olyckstillbud, och vår ovärderlige xxargs har rett ut det i denna tråd. Ännu mer grundläggande läsning finns här, inkl. länk till undersökningar och testresultat för en del brännare.

Kanonbra länksammanställning, borde alla som någon gång överväger att ta in ett kök innanför tältduken läsa. Jag gissar att det är CO-faran i forsta hand som får alla köktillverkare att kategoriskt säga nej till all användning i tält, inte brandfaran.

C-M sa:
Tack för tråden. Den inspirerade mig att bygga ett mini-stormkök. Funkar perfekt, testat idag i skärgården.

Bästa inlägget i hela tråden! Det är så kul när någon blir inspirerad och gör något användbart!

Intressant!

Hade nog väntat mig att det skulle ta längre tid tid "break even" men du kokar ganska mycket vatten om dagen.

Vad är det för diameter på respektive kokkärl? Det har normalt ganska stor betydelse för effektiviteten.

Är 2 L i överkant? Nja, när man kör så stora kastruller som Trangia 1,75/Primetech 1,8L då är man 2 personer, så resonerade iaf jag, men det skulle kunna vara jag ensam på vintern (besatt av att alltid ha varmt vatten/kaffe med mig). Har inget måttband, men om jag sätter dem emot varandra är de i princip jämnstora.

Gjorde ett test till. Något sämre verkningsgrad förmodligen p.g.a. materialet i värmeväxlaren suger i sig lite värme initialt:
1L Trangia vs. Optimus Terra Weekend
Vikt: 107 gr vs. 206 gr
Koktid: 4:15 vs. 3:00 min
Gasåtgång: 8 gr (593-585) 6 gr (599-593)
Fördel, gas HE: 75% av förbrukningen. 3 kok/dag d.v.s. besparing 6 gr/dag
Break even nås dag 17.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Är 2 L i överkant? Nja, när man kör så stora kastruller som Trangia 1,75/Primetech 1,8L då är man 2 personer, så resonerade iaf jag, men det skulle kunna vara jag ensam på vintern (besatt av att alltid ha varmt vatten/kaffe med mig). Har inget måttband, men om jag sätter dem emot varandra är de i princip jämnstora.

Gjorde ett test till. Något sämre verkningsgrad förmodligen p.g.a. materialet i värmeväxlaren suger i sig lite värme initialt:
1L Trangia vs. Optimus Terra Weekend
Vikt: 107 gr vs. 206 gr
Koktid: 4:15 vs. 3:00 min
Gasåtgång: 8 gr (593-585) 6 gr (599-593)
Fördel, gas HE: 75% av förbrukningen. 3 kok/dag d.v.s. besparing 6 gr/dag
Break even nås dag 17.

Det finns väl inget rätt eller fel i vattenmängd, det var nog mer att det var lite mer vatten än jag har tänkt på när jag övervägt den här typen av frågeställningar. Nu fick vi ju en liter undersökt också, tack.

Du har ju i vilket fall visat ganska övertygande att det inte finns några viktbesparingar att hämta på en normallång vandring, ska man få lägre snittvikt per dag behöver man vara ute 34 dagar - utan påfyllning av bränsle. Men om man känner att man inte har 1 min 15 sek över när man är ute och vandrar är värmeväxlare en kanongrej. Jag tillhör inte den kategorin.

OK, nu har jag eldat. Döm om min förvåning när jag vände på kastrullen och den var alldeles svart. :(

Då är det alltså inte färgen som sotar ivf. Vad fasiken är det då? Det där spisbränslet sotar ju inte?

Vet inte om det syns, men den där blomman i mitten är är ett område där metallen har blivit liksom lackerad. Utanför den är löst sot. Det lösa sotet gick otroligt lätt att få bort, det föll av som damm och kastrullen är fin under. Men det beror nog på att det var en alldels ny rostfri kastrull, blankpolerad.

Bilagor

• sot.jpg
    sot.jpg
    46.5 KB · Visningar: 586
@CampDavid
Vet inte om det framgår av bilden (?), men jag skrubbade ren Trangiakastrullen inför jmfr.
@joanna
Tack för extremt informativa länkar, dock, har du lust att delge resultaten i stora drag från BPL då jag inte ges tillträde? En fundering jag gör är faktist att då viktskillnaden mellan Trangia 27 & 25 kastrullerna är så liten (35 gr), frågan blir hur mycket värme man vinner gm. större bottenarea/minskar gasförbrukningen vid uppkok av 0,5L vatten? Måste testas imorgon.
Kanske i kombination med 2,5 cm ytterligare avstånd ifrån grytan. Dock, vid praktisk användning på vintern, har jag en känsla av att ett Trangia 27, ev. med nerkapat undre vindskydd och moddat för en FM 117T utan ben & kroppsnära gaspatron kan vara en hit. Personligen hade jag även ändrat det övre vindskyddet och helt sonika taget bort den rostfria stången & de 3 armarna och ersatt med kastrullstöd i alu. Gissningsvis bantar man då 27:an från 351 gr till ca 250 gr utan brännare, men i snöregn & vind så sparar du i princip 40-50% enligt min erfarenhet med Trangia, och det går ihop sig lite fortare. Exempel: 4 kok á 0,5L/dag, 4 gr/kok. 16 gr/ dag. T27+117T modifierat ca 320 gr vs 160; diff 160 gr. Återigen, det tar 10 dgr att komma ifatt.
@Polar300
Ser bra ut. Hur många gr i flaskan, 15 000? ;-)
@BjarneNeb
Jag gör som du, sen tar jag svinto när jag ska byta uppvärmningsmetod.
49b892f60076babedbbc13d6965c46fd.jpg

@C-M
SNYGGT!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg