Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Ja jävlar :D You did it :)
Spännande att de hur mycket det sotar. Jag tror mycket lite.

Varför har man så mycket aktivt kol hemma HMMMM ;)

Ps: Ge fan i att dricka det. Really. Man har varit rätt så clever när det gäller att göra T röd svår att få dricka. De tillsatser man lagt till är dels omöjliga att få bort med kol, dels har de en kokpunkt väldigt nära etanolens, vilket gör det mycket lurigt att försöka få bort det i en kolonn eller liknande. Vidare innehåller det aceton vilket är kraftigt uttorkande både invärtes och utvärtes. Andelen etanol är rätt låg, runt 70%. Resten är skit du inte vill ha i dig. Just dont do it. Just saying. :)

:cool:

Japp, aktivt kol och jag tog bara kanske 3 dl och hällde igenom en halv dunk T-sprit. Bara för att jag är en petimäter i vissa, väldigt sällsynta, fall kör jag det en gång till nu.

Nu har jag vädrat ut t-spritsdoften och jag är helt säker på att det bara luktar etanol ur burkarna.

Det var ren tur att jag hade kol. Det är en mycket gammal säck och den har stått öppen i ett skitigt förråd. Har tänkt slänga den hundra gånger men alltså inte kommit mig för. När jag tittade ner i tratten fick jag se en död pälsänger flyta omkring (vi hade problem med såna här i huset förr). Nu gör ju inte det nåt i det här fallet, men det kändes rätt osmakligt ändå.

Jag har en helt oanvänd brännare också, så jag kan verkligen testa om det sotar. Men först ska jag försöka koka ur min gamla brännare.

Det ska bli kul att använda det här i sommar. Kan tänka mig konversationen om några andra kommer förbi.

- Men vad eldar du med?
-Vanlig T-sprit.
-Hää?

;)

Ps: Ge fan i att dricka det. Really. Man har varit rätt så clever när det gäller att göra T röd svår att få dricka. De tillsatser man lagt till är dels omöjliga att få bort med kol, dels har de en kokpunkt väldigt nära etanolens, vilket gör det mycket lurigt att försöka få bort det i en kolonn eller liknande. Vidare innehåller det aceton vilket är kraftigt uttorkande både invärtes och utvärtes. Andelen etanol är rätt låg, runt 70%. Resten är skit du inte vill ha i dig. Just dont do it. Just saying. :)

Men hallå? Det är nog ingen som har tänkt dricka det. Ivf inte jag. Gillar inte pälsängerkryddat hur som helst så. ;)

Men hallå? Det är nog ingen som har tänkt dricka det. Ivf inte jag. Gillar inte pälsängerkryddat hur som helst så. ;)
r ren

Det var ren välvilja att jag skrev det :)Var inte meningen att trampa på tårna eller att kränka någon. Du skrev att du skulle smaka på det - fan vet hur mycket. Så därför :)
Det är fler än du som renat med kol och tänkt: Det här går nog att dricka :) Det skadar dock inte att ha lite koll på kemi.

:cool:

Japp, aktivt kol och jag tog bara kanske 3 dl och hällde igenom en halv dunk T-sprit. Bara för att jag är en petimäter i vissa, väldigt sällsynta, fall kör jag det en gång till nu.

Nu har jag vädrat ut t-spritsdoften och jag är helt säker på att det bara luktar etanol ur burkarna.

Det var ren tur att jag hade kol. Det är en mycket gammal säck och den har stått öppen i ett skitigt förråd. Har tänkt slänga den hundra gånger men alltså inte kommit mig för. När jag tittade ner i tratten fick jag se en död pälsänger flyta omkring (vi hade problem med såna här i huset förr). Nu gör ju inte det nåt i det här fallet, men det kändes rätt osmakligt ändå.

Jag har en helt oanvänd brännare också, så jag kan verkligen testa om det sotar. Men först ska jag försöka koka ur min gamla brännare.

Det ska bli kul att använda det här i sommar. Kan tänka mig konversationen om några andra kommer förbi.

- Men vad eldar du med?
-Vanlig T-sprit.
-Hää?

;)

Gör ett test och bedöm hur mkt det sotar och låt oss veta :)

Det blir antagligen proveldad i morrn.

Peter, jag vet att du inte menade nåt illa och det var nog bra att du skrev det du gjorde, för andra än vi kan ju läsa här.

Men angående provsmakning, jag skrev innan att jag vätte fingret, duttade på tungan och spottade. Så provsmakar jag t-doja. :)

... Stort tack dock för Heads-Up då det inte är uppenbart, för det "ser ju jätteproffsigt ut"!
Som jag skrev: arbetet gjordes med tillgång till en fullutrustad mekanisk reparationsverkstad på ett kraftverk...

Av de adaptrar du visar i bild, så vilken går vart?! 1/ Koppling CP250-7/16 2/ Från VAD/VART till 7-16? 3/ Punkterbara, men VILKA länder använder denna typ?
1 Den vänstra är trefotsadaptern som gör det möjligt att köra ren butan från en CP250 cassettegasbehållare i vilken bränsleslang som helst som har Lindal 7/16-gänga som anslutning, ett exempel är den Primusslang som kommer in i bild från höger. Det går också att montera vissa toppmonterade brännare (de som inte strålar värme nedåt mot den svarta plasten) direkt på adaptern. Själv har jag bara erfarenhet av att koka upp en mugg te på mitt Crux monterat på adaptern. Det var ett test för att se om det fungerade - eftersom mitt Crux är reserv/back-up i ryggsäcken om KAP Arcticet skulle haverera...

2 Nästa är den Markill-adapter som behövs för att köra med campinggasol ur en av franska företaget Campingaz ventilförsedda "Clic" -behållare UTAN anslutningsgänga. Dessa gasbehållare är vanliga i sydeuropa och i länder med franska/spanska historiska kontakter... (Ofta är det nog ren butan i sydeuropa, men våra vanliga blandningar förekommer också åtminstone i nordeuropa.) Samma förbehåll som ovan vad det gäller att mickla dit en toppmonterad brännare eftersom adaptern är i plast. Jag har INTE vågat testa med mitt Crux på den här!

3 Nästa är den Markill-adapter som behövs för att köra med campinggasol ur en s.k. punkteringsbehållare. När väl plåtburken är punkterad så kan inte adaptern tas loss från burken förrän den är tömd. Adaptern innehåller den ventil som behövs för att kunna lossa bränsleslangen från adapter+gasbehållar-kombinationen. Samma förbehåll som de ovan presenterade vad det gäller att mickla dit en toppmonterad brännare eftersom adaptern till viss viktig del är i plast. Jag har inte testat mitt Crux på den här... Punkteringsbehållare finns över hela världen, men (gud ske lov!) de är på väg ut eftersom de apparater som byggs för den här gasbehållarmodellen blir allt färre. I.o.m. att de inte har någon ventilmekanism så blir de billiga i masstillverkning - men läckageriskerna gör lösningen obra. Själv så har jag haft en som det helt enkelt inte gick att få tätning mot när den väl var monterad och punkterad - så det var bara att ställa ut den i lä och låta gasen spruta ut. Då försvann inte bara vinsten med en billig behållare, även flera dagars kokmöjligheter försvann med vindarna...

4 Sista "adaptern" är Primusslangen själv - som passar till både de vanliga Lindal 7/16-gängade gasbehållarna och via adaptrarna till allt det andra. Här kan du se adaptrarna monterade och klara för gasleverans till mitt (i det här fallet) antika gamla Trangia 27...

Bilagor

• Gasadapter - T27 m gasoladaptrar 03.jpg
    Gasadapter - T27 m gasoladaptrar 03.jpg
    77.4 KB · Visningar: 361
Det blir antagligen proveldad i morrn.

Peter, jag vet att du inte menade nåt illa och det var nog bra att du skrev det du gjorde, för andra än vi kan ju läsa här.

Men angående provsmakning, jag skrev innan att jag vätte fingret, duttade på tungan och spottade. Så provsmakar jag t-doja. :)

Då är allt bra :) Som sagt återigen, inte meningen att trampa nån på tårna :)

Vindskydd

/vindskyddet håller längre/
Om man rullar istället för att vika det. Kör fortfarande med mitt vindskydd från 2004. Det som följde med mitt senaste inköpta Omnilite ligger fortfarande oanvänt.
Plåtslagaren i mig inser det ;), men det blev för struligt att lagra mellan kastrullen och grytmysaren. Bestämde mig för att offra livslängden på packbarhetens altare, pajform kostar inte så mycket :)

EDIT: sorry, tolkade det som att kanten håller bättre om man rullar den i stället för omvik. Sant i o f s,men det var nog inte det du menade...

@joanna
Tack! ...jag har dock aldrig köpt varken pajform utan paj, eller dessa ohyggligt praktiska uppläggningsfat från Ö&B i hela mitt liv. Så tack alla för tipsen! Vad jag dock har gjort, så är det ett litet experiment, men då denna tråden lever i högönsklig välmåga, finner jag ingen anledning att starta en ny. Varsågod, här kommer ett snabbt test under ideala förhållanden d.v.s. i princip full tub, i sanning vindstilla och med en omgivande temperatur av ca 21 gr. Min gissning är att det hade gått bättre för värmeväxlaren desto kallare omgivande temperatur, men nu utfördes testet enligt dessa premisser. Brännaren som nyttjades var en Crux. Allt fick svalna mellan försöken, utom vattnet, som spolade länge & väl inför båda försöken:

Test Trangia 25 (1,74L) vs. Primus Primetech. Iskallt kranvatten (ca 4 gr).
Vikt: 115+47=162 vs. 305 gr. Diff: 143 gr
Koktid: 7:30 vs. 6:00
Gasåtgång: 614-599=15 gr vs. 625-614=11 gr/1L
Faktisk skillnad i gasåtgång: -27%

Hypotes: Kokar 2L/dag=8 gr/dag med kastrullen ovan 143/8= Fördel HE efter 17 dagar.

1L Trangia vs. Optimus Terra Weekend, 0,5L vatten.

97 vs. 206 gr
Hypotes: (60% förbrukning) 8 gr*60%=4,8 gr/dag. >22 dgr för att räkna hem HE-kitteln. Så enda sättet att räkna hem ett värmeväxlarkök borde för normalanvändaren vara ur en ekonomisk synvinkel. 35 dagars användning á 5 gr d.v.s. Knappt en kartusch/år á femtiolappen. Har jag tänkt fel..? För även om skillnaden fördubblas praktiskt i blåst & lägre temperaturer, , så ligger break even mellan 8-11 dagar (men ekonomiskt går prisskillnaden isf att räkna hem på "bara" 2-3 år (!).
26b18ff693751a19943a0eff4c51b408.jpg
d40947d85289a82d1a2f4c72384fcba5.jpg

Promise! Ska försöka hinna med att välta brännaren imorgon [emoji106]

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Intressant!

Hade nog väntat mig att det skulle ta längre tid tid "break even" men du kokar ganska mycket vatten om dagen.

Vad är det för diameter på respektive kokkärl? Det har normalt ganska stor betydelse för effektiviteten.

Impulsköpte två primus ETA-kök med värmeväxlare för några år sen när priset var felmärkt på XXL, men har sedan dess blivit ganska skeptisk.

http://www.primus.se/express-stove-set
http://www.primus.se/power-stove-set
(De har bytt namn sen jag köpte dem)

Värmeväxlarkärl blir ganska tunga och hur smart verkar det egentligen att ha värmeväxlare av titan - som har otroligt dålig värmeledningsförmåga? När man har det som kärl hjälper det att metallen är tunn, men som värmeväxlare är det en nackdel.

Dessutom skulle jag personligen inte ta in ett kök med värmeväxlare i tältet inklusive ventilerad absider om jag inte sett testresultat som visade att kombinationen brännare + kärl var OK avseende kolmonoxid. Det finns inget bra sätt att veta det förutom mätningar. Fanns en bra tråd om detta här för inte så länge sedan.

Det första av mina två kök ger extremt mycket kolmonoxid (Det var ett sådant som höll på att ta livet av Vegar Ullvang), det andra är helt OK. Och det är två liknande kök ur samma serie, svårt att inse genom att titta på dem att det ena ger ifrån sig 100ggr mer kolmonoxid.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg