Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

@DoktorGlas @Peter77
Tror vi kan sluta hoppas på Bioetanol A.K.A. Spisbränsle. Så här ser min alldeles nyligen renpolerade kastrull efter första koket
fca66e259172c30107734a3984fc9d81.jpg
att det sedan tog en styv minut LÄNGRE tid än på T-röd, de må väl vara p.g.a. den högre luftfuktigheten (4 gr nu mot -2 förra gången).
@joanna
Efter att ha läst den Norska artikeln (på telefon) så börjar jag fundera:
1/ Mig veterligen är Trangias gaslösning den med störst avstånd brännare/kastrull, eller finns det någon längre ifrån?
2/ Ett förångningsrör, som bl. Trangias brännare har, borde också vara negativt för processen, eller vid vilken temperatur på röret upphör avkylningen som bildar kolmonoxid, och vilken temperatur har röret efter 30 sek resp. 1 min?
3/ Min Trangialösning ska såklart ha 2 uppsättningar klackar för att lyfta upp kastrullen, då kan jag öka effektiviteten på sommaren, och minska kolmonoxidhalten på vintern.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Något i den stilen såg min också ut efter första bränningen. Dock ej andra som skedde i en ny brännare som bara hade nån enstaka bränning i sig. Vid urhällning av rester från första bränningen var återstoden av sprit - från början helt klar - plötsligt rödfärgad vilket tyder på att det ansamlas rester av det man brännt tidigare i den. Man bör alltså noga skölja ur den och se till att man löser ut de rester som finns kvar. Detta pratade vi lite om längre bak i tråden, Camp David hade samma erfarenheter bl.a. Du har ju även glasfiberullen i brännarens vägg som lär suga åt sig en del och pga strukturen på den lär det samlas en hel del i den.

Så nej, jag kommer inte "sluta hoppas" på spisbränsle eftersom jag har helt andra erfarenheter efter att ha rengjort efter bästa förmåga före :) T röd är absolut inget alternativ längre. Jag hade dessutom också snabbare koktid - flera minuter - än med t röden. Det kan ju va att du har annorlunda mix i ditt spisbränsle än i den jag hittat.

1/ Mig veterligen är Trangias gaslösning den med störst avstånd brännare/kastrull, eller finns det någon längre ifrån?
2/ Ett förångningsrör, som bl. Trangias brännare har, borde också vara negativt för processen, eller vid vilken temperatur på röret upphör avkylningen som bildar kolmonoxid, och vilken temperatur har röret efter 30 sek resp. 1 min?
3/ Min Trangialösning ska såklart ha 2 uppsättningar klackar för att lyfta upp kastrullen, då kan jag öka effektiviteten på sommaren, och minska kolmonoxidhalten på vintern.
/QUOTE]

Jag kan kolla vilka kök med värmeväxlare förutom mitt ena som testat bra enl BPL avseende kolmonoxid men hinner inte göra det nu. Det finns de generella faktorerna som bör få saker att gå i rätt riktning, men som jag skrev förut så tycker jag att resultaten ändå är rätt oförutsägbara så man bör ha sett mätningar - vilket ju tillverkarna inte publicerar. Det bra köket jag har - som testade väldigt bra, mer än OK som jag uttryckte det tidigare - har förvärmning av gasen vilket jag kan tänka mig är en bidragande orsak det med.

Men då bör du ju använda just det testade kärlet de gångerna du ha ett gaskök med värmeväxlare du kan ha på i absiden vid behov. Eller det är i alla fall hur jag skulle göra.

Det är de andra tillsatserna

Grejen med T-sprit är ju att det är så lätt att få tag i. Det där spisbränslet finns säkert i min stad, men jag har aldrig sett det. T-sprit kan man ju köpa på vilken mack som helst i vilken håla som helst. Och hade reningen funkat så skulle man ju t.o.m. ha kunnat göra det i "fält". Ett par dl kol väger ingenting och det enda man behöver för övrigt är en petflaska att göra en tratt av och ett melittafilter eller liknande.

Jag köpte ju en gasbrännare, så jag får väl se vad jag tycker om den när jag provat.

Nåja, jag har ivf en halv dunk sprit som inte luktar så jag mår illa. Har väldigt svårt för lukten - och smaken, brrr. Brurkar ha T-sprit till att rengöra cykeln och andra grejer också och då får man ju på händerna och sen kanske ett finger hamnar i munnen, Så jag får glädje av det ändå, även om jag blev både besviken och förvånad.

En sak jag tänkte på var om brännaren kan ha varit behandlad på nåt sätt, någon slags rostskydd och det var det som sotade. Det var alltså den helt nya brännaren jag använde. Men det varken syntes eller kändes i så fall.

Du kom till samma resultat som jag gjorde, när jag testade att rena t-sprit på 80-talet. (internet var inte den resurs som det är idag så jag kunde inte bara googla mig till resultatet)
Jag gick då över till metanol. Sedan har ju den blivit svårare att hitta. Jag har genom åren använt Tenol, T-bränsle, T-tenol, Nu lutar det åt Spisbränsle och Bioetanol (som jag misstänker ibland är samma vätska med olika förpackning).
Jag upplever inte att Spisbränsle är svårt att hitta. Jag har hittat det bla på Ica Maxi, OKQ8, Biltema etc.
/John

Tillgänglighet

Vafan??
Kommer du köra vidare på T spriten nudå eller du testar andra alternativ? Vore ju skoj om du kom över en flaska av den där Frosty spisbränsle som jag la in bild på för nån sida sen. Det ultimata vore ju nåt som inte heller gav den där lite gula beläggningen i botten. Fast den kan jag leva med, skönt att slippa det svarta sotet som smetar av överallt. Spenderar fan längre tid att ta bort sot än vad man lagar mat på dem känns det som. Så det är ju ett stort steg i rätt riktning.
Mvh

En produkt som brinner riktigt rent, är läkarsprit.
Läkare hade på skrivbordet, eller i läkarväskan, en liten spritlampa med veke som de använde för att desinficera tungspatlar o andra instrument med. Läkarspriten hade som ett av sina användningsområden att driva denna låga.
Tillgängligheten är dock ett problem.

/John

@Peter77
Koktid: tror du hade helt olika ingående temperatur på T-röd respektive spisbränsle när du gjorde ditt test, har jag fel? I båda mina försök använde jag 1 ml i skruvkorken under brännaren.
Avlagringar: Hade ingen ny brännare, men sköljde ur den genom att bränna spisbränsle i den före försöket.
@qy
Tack, återkom gärna!

Jaha. Det verkar finnas olika sorters spisbränsle, men olika hög halt etanol. Visst hade nån eldat med gott resultat?

Tror jag kommit på varför mitt experiment gick som det gick. Det kom till mig när jag slog upp ögonen i morse. Nu ska jag väl inte ropa hej än, men jag hoppas... Återkommer med ny rapport under eftermiddagen. ;)

Jag använde Biltemas Spisbränsle, som är gulish i färgen. Kan det vara detta faktum? Peter hade hittat en transparent version, men den har jag aldrig sett. Nästan så jag måste köpa en ny Trangiabrännare...

@Peter77
Koktid: tror du hade helt olika ingående temperatur på T-röd respektive spisbränsle när du gjorde ditt test, har jag fel? I båda mina försök använde jag 1 ml i skruvkorken under brännaren.
Avlagringar: Hade ingen ny brännare, men sköljde ur den genom att bränna spisbränsle i den före försöket.
@qy
Tack, återkom gärna!

Det var jag faktiskt så ovetenskaplig att jag inte mätte :) vet bara att det var runt nolla +- 5gr vid båda tillfällena. Vattnet vet jag däremot kan bara skilja någon grad max, egen brunn.

Ang avlagringarna tror jag det bästa faktiskt är att försöka SKÖLJA ur det så gott det går. Vad nu än det är som sotar verkar ju nästan ansamla sig vid förbränning. Kanske upprepade bränningar skulle fungera? Men enklare och billigare att halvfylla brännaren, låta det dra ett tag, skaka som tusan och sen hälla ur. Du kan ju testa det och se vad du har för färg på det som rinner ut?

Nu skall jag inte säga att det är såpass bra att jag har skinande blanka kärl efter en bränning, man har ju ändå en liten gul beläggning. Men det färgar iaf inte av och jag iaf känner inget behov av att diska av kärlen direkt utan kan nog bränna ett par ggr innan det blir dags. Jag som stör mig mkt på sot tycker ändå det är betydligt bättre iaf.

Min nya idé sprack också. :(

Det som slog mig var att brännarna ju inte är fyllda med luft. Mineralull har jag hört att de stoppar i dem. Och jag tänkte då att aha, de har förstås preppat ullen med nåt för att skydda den mot fukt under lagringen. Så jag brände ur brännare 3 grånger, knappt halvfull. Men tyvärr sotade det lika mycket efter det.

Vad fasiken är det i T-sprit som sotar? Både färgen och smakämnet är ju borta. Om krämedlet är borta tänker jag inte testa.;)

Jag tror ivf att den renade t-spriten innebär en viss förbättring. Allt löst sot är på papperet. Nog sjutton brukar det väl bli mer? Kokade bort en halv brännare sprit, tog nog uppåt 15 minuter.

Tänkte nog fortsätta attgöra det här eftersom jag använder t-sprit till annat och vill slippa kväljas. Kolet har jag ju så det kostar inget. Det är rätt bra att tvätta fönster med t.ex. och då blir stanken bedövande.

Bilagor

• sot2.jpg
    sot2.jpg
    39.2 KB · Visningar: 393
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg