@DoktorGlas @Peter77
Tror vi kan sluta hoppas på Bioetanol A.K.A. Spisbränsle. Så här ser min alldeles nyligen renpolerade kastrull efter första koketatt det sedan tog en styv minut LÄNGRE tid än på T-röd, de må väl vara p.g.a. den högre luftfuktigheten (4 gr nu mot -2 förra gången).
@joanna
Efter att ha läst den Norska artikeln (på telefon) så börjar jag fundera:
1/ Mig veterligen är Trangias gaslösning den med störst avstånd brännare/kastrull, eller finns det någon längre ifrån?
2/ Ett förångningsrör, som bl. Trangias brännare har, borde också vara negativt för processen, eller vid vilken temperatur på röret upphör avkylningen som bildar kolmonoxid, och vilken temperatur har röret efter 30 sek resp. 1 min?
3/ Min Trangialösning ska såklart ha 2 uppsättningar klackar för att lyfta upp kastrullen, då kan jag öka effektiviteten på sommaren, och minska kolmonoxidhalten på vintern.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Något i den stilen såg min också ut efter första bränningen. Dock ej andra som skedde i en ny brännare som bara hade nån enstaka bränning i sig. Vid urhällning av rester från första bränningen var återstoden av sprit - från början helt klar - plötsligt rödfärgad vilket tyder på att det ansamlas rester av det man brännt tidigare i den. Man bör alltså noga skölja ur den och se till att man löser ut de rester som finns kvar. Detta pratade vi lite om längre bak i tråden, Camp David hade samma erfarenheter bl.a. Du har ju även glasfiberullen i brännarens vägg som lär suga åt sig en del och pga strukturen på den lär det samlas en hel del i den.
Så nej, jag kommer inte "sluta hoppas" på spisbränsle eftersom jag har helt andra erfarenheter efter att ha rengjort efter bästa förmåga före T röd är absolut inget alternativ längre. Jag hade dessutom också snabbare koktid - flera minuter - än med t röden. Det kan ju va att du har annorlunda mix i ditt spisbränsle än i den jag hittat.