Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Ja det ar säkert korrekt. Men, men.
Jag talade om vårdslös hantering av bränslen inte om tillverkningsfel, dåliga produkter etc.

Jo men tidigare i tråden så togs det t.ex. upp det här med att alla tillverkare skriver att köket inte ska användas i ett tält och liknande varningar. Och det är alltså för att tillverkarna vill vara någorlunda säkra på att de inte får skulden om nåt händer.

Du, jag har sökt på bipod, tripod etc. men inte three-leg.
Dock vill jag jag ha modellen som Polar300 har visat, inte den i länken med 90-gradersböj & stativ.

Jag tror att han satte dit benen själv. Vill minnas en tråd om det. /John

Jag kunde ge mig fan på att någon nisse skulle missuppfatta min visning av det där gör-inte-så-här-! experimentet!
Den där adaptern är INTE något jag på något vis vill rekommendera till någon enda användare, utan tvärt om, den vill jag KRAFTFULLT AVRÅDA FRÅN! Benen sattes experimentellt på plats för att i någon mån göra adaptern användbar, och det gjordes med tillgång till en fullutrustad mekanisk reparationsverkstad på ett kkraftverk. Inte något för en hempulare med div. handverktyg!!! Glöm det där jäkla missfostret! Jag vill inte heller få skulden om nå't händer någon som micklar med såna där farliga mojänger! Så: Glöm bilden på den där mackapären!

Den enda adapter för att ansluta Lindal till CP250 cassettegas som jag rekommenderar är den med trefoten och det 90-grader vinklade utloppet - eftersom den löser alla problemen samtidigt: gasbehållaren hålls stadigt liggande i RÄTT axiell vinkel och i lagom lutning och genom att ha utloppet rakt upp så hamnar pådragsvredet till Primusslangen lodrätt och kan alltså inte genom mer eller mindre trög eller vårdslös vridning på vredet orsaka att gasbehållaren kommer i felaktig längsgående vridvinkel - med eldklot som resultat. (Och parentetiskt: Med trefoten så kan även packningens nöddriftsCrux tillfälligt få rädda en tekokning från en CP250 cassettegasflaska...)

På bilden nedan ser ni de adaptrar som en köksägare med Lindalgängad bränsleslang ska överväga att ha, de ger tillgång till gas på nästintill alla ställen i världen! La in adaptervikterna i bilden också, som konsumentupplysningsreferens...

Bilagor

• Gasadapter - Gasoladaptrar m resp behållare 02.jpg
    Gasadapter - Gasoladaptrar m resp behållare 02.jpg
    54.1 KB · Visningar: 346
Adapter eller inte adapter?

Jag kunde ge mig fan på att någon nisse skulle missuppfatta min visning av det där gör-inte-så-här-! experimentet!
.
Jag har visserligen samtliga adaptrar som visats här och några till, men den lösning som ligger mitt hjärta närmast är: Köp ett kök som passar till den gas du vill använda!
SOTO tex har ett par intressanta lättviktskök som tar dom liggande patronerna.
G stove stg 10
ST 310
Det saknas inte direkt andra kandidater.
/John

@Polar300
Hej! Jag har har insett modellens begränsningar, men... Stort tack dock för Heads-Up då det inte är uppenbart, för det "ser ju jätteproffsigt ut"! [emoji106]

Av de adaptrar du visar i bild, så vilken går vart?! Från vänster:
1/ Koppling CP250-7/16
2/ Från VAD/VART till 7-16?
3/ Punkterbara, men VILKA länder använder denna typ?

@CampDavid
Återigen är det nyfikenheten som driver. Curiosity killed the cat...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Orsaker

Jo men tidigare i tråden så togs det t.ex. upp det här med att alla tillverkare skriver att köket inte ska användas i ett tält och liknande varningar. Och det är alltså för att tillverkarna vill vara någorlunda säkra på att de inte får skulden om nåt händer.
Ja, och den större orsaken, folk har dött av det. Så det kan ju vara värt varningen.

En bekant dog av att han använde en POD fotogenkamin i ett husvagnstält. Kaminen ifråga ger 4,5 Kw, alltså lite mer än campingköken vanligen ger. Men det är ju också ett större och glesare tält.

Relevanta varningar är bra, men varningar att inte äta förpackningsmaterialet och inte trä plastpåsen över huvudet, får ju folk att inte ens läsa varningarna.

/John

Titta på bilden

@Polar300
Hej! Jag har har insett modellens begränsningar, men... Stort tack dock för Heads-Up då det inte är uppenbart, för det "ser ju jätteproffsigt ut"! [emoji106]

Av de adaptrar du visar i bild, så vilken går vart?! Från vänster:
1/ Koppling CP250-7/16
2/ Från VAD/VART till 7-16?
3/ Punkterbara, men VILKA länder använder denna typ?

@CampDavid
Återigen är det nyfikenheten som driver. Curiosity killed the cat...

Han har gastuben vid den korrekta adaptern på bilden.
2 gå tex till CV 300 240 g
3 frankrike, italien, egentligen kan du hitta dom i hela europa, även sverige.

Så olika det kan va :) För mig är tiden också viktig. Man lär sig anpassa sig till läget och styr ner om för bra fräs med simmerringen. Äldre typen av trangia spritbrännaren här är dock inte så bra. Den där ringen som man fäller över. Den har ju bara en storlek som den begränsar till. Den nyare typen med locket man skjuter på från sidan är ju bättre och helt steglös.

Naeh tiden är viktig för mig iaf. Och renheten. Jag är ofta med barnen och de vill helst ha mat igår :D

Jag har sällan bråttom. Halva nöjet är ju att sitta och ha det bra och laga god mat. Beror ju på omständigheterna också. Man är ju inte alltid långt från ära och redlighet med bara pulvermat. Man kan ju laga riktig (=färsk) mat på ett stormkök också, och då är det lite känsligare med temperaturer och sånt.

Men nu ska ni få se vad jag har gjort. Taa-taa!
icon7.gif
Jag tror denatureringsmedlet är borta också, ivf det mesta av det. Lite svårt att avgöra eftersom lukten av t-sprit stack i näsan och ren etanol smakar inte så hejsan det heller, men jag har ingen äcklig smak kvar i munnen efter att ha duttat med ett fuktat finger på tungan och spottat. Men är det något kvar är det mycket litet och en andra filterering fixar det säkert om det är nödvändigt. Ska göra ett noggrannare smaktest senare - och framför allt ett eldningstest. Det får anstå till morgondagen dock.

Bilagor

• tdoja.jpg
    tdoja.jpg
    44.3 KB · Visningar: 297
Jag har sällan bråttom. Halva nöjet är ju att sitta och ha det bra och laga god mat. Beror ju på omständigheterna också. Man är ju inte alltid långt från ära och redlighet med bara pulvermat. Man kan ju laga riktig (=färsk) mat på ett stormkök också, och då är det lite känsligare med temperaturer och sånt.

Men nu ska ni få se vad jag har gjort. Taa-taa! Ska göra ett noggrannare smaktest senare - och framför allt ett eldningstest. Det får anstå till morgondagen dock.

Håller med dig fullständigt huruvida några extra minuter skulle vara så negativt för vår "Instant satisfaction"-generation, nästan snarare så att min njutning multipliceras, för jag har tid att sjunka in i "slow food mode", känna dofterna, smaka av, kanske bättra på med 1/2 buljongtärning, eller lite vitpeppar, se maten sjuda, bli geomvarm, lägga upp & låta den svalna nån minut (Ajabaja, nu har jag ödslat med bränslet igen!), så är det bara positivt.

"Skärselden": Har du renat med aktivt kol?! [emoji2]

@CampDavid
Tack för förklaringen! När det gäller antalet kök du behöver, så kan du helt Oblygt applicera formeln som gäller för motorcyklar för korrekt utfall:
n+1=X
n benämner antalet kök du har, X är antalet du bör ha, resten säger sig självt...

Men nu ska ni få se vad jag har gjort. Taa-taa!
icon7.gif
Jag tror denatureringsmedlet är borta också, ivf det mesta av det. Lite svårt att avgöra eftersom lukten av t-sprit stack i näsan och ren etanol smakar inte så hejsan det heller, men jag har ingen äcklig smak kvar i munnen efter att ha duttat med ett fuktat finger på tungan och spottat. Men är det något kvar är det mycket litet och en andra filterering fixar det säkert om det är nödvändigt. Ska göra ett noggrannare smaktest senare - och framför allt ett eldningstest. Det får anstå till morgondagen dock.

Ja jävlar :D You did it :)
Spännande att de hur mycket det sotar. Jag tror mycket lite.

Varför har man så mycket aktivt kol hemma HMMMM ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg