Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Säkra vanor

Min grundregel (på den tiden jag använde spritbrännaren) var att lyfta ur brännaren ur köket innan den fylldes. Det blir nämligen rätt intressanta "specialeffekter" om man har råkat spilla ut en skvätt sprit under köket. När man tänder händer kanske inget men efter nån minut så tar ångorna under köket fyr med en "poff". Eller så börjar det brinna i underlaget.

Kan man lyfta ur brännaren utan att bränna sig så har den också slocknat ordentligt.

Jag vrider kroppen ett halvt varv innan jag fyller på. Det medför att brännaren befinner sig ca 1 meter ifrån vindskyddet vid påfyllning. Jag lyckades i min ungdom med konststycket att smälta ett trangia vindskydd för att spilld sprit brann i gräset under köket.
Jag har dessutom använt säkerhetsflaskan sedan första gången jag såg den. Inte för säkerheten om man skulle fylla på en brinnande brännare, utan för att den är så smidig att hälla ur utan spill.
Jag har ett antal säkerhetsflaskor, använder dom med både bensinkök(som svea 123, optimus 8R, coleman 442 bla) och fotogenkök( som optimus 111, optimus 00 etc). Jag har märkt dom med färgkodade nyckelringsetiketter så att jag alltid vet exakt vilket bränle dom innehåller, tex "bensin primus powerfuel", "fotogen biltema", etc

/John

Vindskydd till markstående brännare

-"Man tager om man så hafva kan" som Fr. Warg en gång uttryckte det.
Hittills har jag skrapat ihop vindskyddet (över från Optimus Polaris med bottenreflektor från Omnilite Ti) samt skurit bort det yttre storleksläget, då väger det 51 gr, vilket jag inser är på tok för tungt, så vilka pajer ska jag släpa hem med bra storlek på pajformen? [emoji2] Sedan är jag medlem sen gammalt i "Sv. Spar-på-disk Akademien", så jag rejdade 27:an på den yttre med Non-stick (90 gr), tog Tamoj från 28:an (17 gr). 100 gr Power Gas á 205 gr, nu väntar jag på 1 st 117T & en 118 som tillsammans landar på en vikt av ca 119 gr, grytlock ytterligare 10 gr d.v.s. ett komplett vintergaskök på 492 gr. Dock har jag inget lock ännu (väntar in pajtipsen!), ej heller någon grytmysare. Hur har du byggt Grytmysaren..? Dessutom, hur mycket är rimligt att kunna spara på vindskyddet?!

Lite vindskydd som jag använder vid markstående brännare:

Om helt DYI av alu plåt så använder jag gärna serveringsfat av en engångstyp. Blev 20g

Lättast: Titanplåt! Jag klippte till så den passade i min 650ml kastrull . Vikt: 8g (kan spara 1-2g om du skippar magnetfästet)

Billigast: Vikbara aluplåtar Ebay eller Biltema Om man skär ner höjden och skippar ett par plåtar blir det lättare. Ex 5 plåtar med höjden 80mm väger ca 43g

Som ovan fast färdigt: Vargo Vikt 34g. Min favo då den blir plattare ihopvikt.

//B

Ok, tack alla! [emoji106]
Man får helt enkelt jobba fram något som fungerar känns det som. Blir dock väldigt sugen på titanvarianten! Såg en variant på The Caldera Cone på backpackinglight, den verkar inte dum heller! Nånstans har jag sett en koppling mellan 250-flaskan (Biltema 20kr) med 7/16 på andra sidan, som dessutom hade 2 ben som en bipod för att den ska ligga still och inte rulla. Kan inte hitta någon på eBay. Någon som har den i färskt minne..?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Ok, tack alla! [emoji106]
Man får helt enkelt jobba fram något som fungerar känns det som. Blir dock väldigt sugen på titanvarianten! Såg en variant på The Caldera Cone på backpackinglight, den verkar inte dum heller! Nånstans har jag sett en koppling mellan 250-flaskan (Biltema 20kr) med 7/16 på andra sidan, som dessutom hade 2 ben som en bipod för att den ska ligga still och inte rulla. Kan inte hitta någon på eBay. Någon som har den i färskt minne..?

Den finns bland annat i min tråd om att modifiera äldre tranga för gas, vänta lite ska jag leta upp den åt dig :)
Återkommer.

Edit: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85066
Börjar diskuteras längre ner på första sidan i den tråden, och sedan vidare på sida 2.

Mvh

T-Röd/Trangias säkerhetsflaska: Om bränslet tar slut innan man är klar, då håller jag handen nära över (så inte smålågor brinner i botten av brännaren), tittar noga. Om jag varken ser eller känner, sen häller jag i. Det ryker kanske till, men mer blir det inte. Dock skulle jag inte göra det med flaskan man köper det i. Ganska otroligt att vi i "Landet Påbud" inte har lag på "Trangiaflaskan" för sprit i samband med all hantering utom rengöring..? Vi har krav på bensindunkar, förvisso inte av säkerhetstyp avseende "hälla på eld", men dock vilket yttre våld de skall klara vid kollision, tappande etc.

T-Röd/Trangias säkerhetsflaska: Om bränslet tar slut innan man är klar, då håller jag handen nära över (så inte smålågor brinner i botten av brännaren), tittar noga. Om jag varken ser eller känner, sen häller jag i. Det ryker kanske till, men mer blir det inte. Dock skulle jag inte göra det med flaskan man köper det i. Ganska otroligt att vi i "Landet Påbud" inte har lag på "Trangiaflaskan" för sprit i samband med all hantering utom rengöring..? Vi har krav på bensindunkar, förvisso inte av säkerhetstyp avseende "hälla på eld", men dock vilket yttre våld de skall klara vid kollision, tappande etc.

Håller med, det är lite märkligt tänk där. Det står ju uttryckligen på spritflaskorna också att ett av användningsområdena är som värmekälla i spritkök och olika typer av brännare och det bäddar ju för att folk använder det i de sammanhangen, med risk för ovarsam hantering.

Vad gillar du det att alla som har bil kör runt med upp till 4 liter brandfarlig spolarvätska precis intill en het motor då? :D Själv tycker jag tanken för det borde sitta långt från motorrummet. Men ok, sidospår. :)

Ps. Hur mycket vinner man på markreflektor:
1/ Sommarhalvåret
2/ Vinterhalvåret
Är det lönt att kladda med på sommaren t.ex.? Hur mycket gas sparar man på 20 0,5L uppkok (en vecka circa)?

Den finns bland annat i min tråd om att modifiera äldre tranga för gas, vänta lite ska jag leta upp den åt dig :)

Återkommer.Edit: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85066

Börjar diskuteras längre ner på första sidan i den tråden, och sedan vidare på sida 2.

Mvh

Hej! Exakt den adaptern som @Polar300 använder!! Kan dock inte hitta den.
de5c61154340952a43b661589ee0e5cc.jpg
Såg även att det verkar vara ett flertal som har "bekymmer" att skapa hål i Trangia, eller något annat. Det absolut bästa i mina ögon är en stegborr http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../borr/borr-for-plat/stegborr-for-plat-180366/ behövs ej heller någon efterbearbetning och du får inte spån över hela köket. Så här blir resultatet när jag borrade hål för brännarspindeln på Omnilite Ti.
35d89552f366c8df0a5f9850c4657993.jpg

Vad gillar du det att alla som har bil kör runt med upp till 4 liter brandfarlig spolarvätska precis intill en het motor då? :D Själv tycker jag tanken för det borde sitta långt från motorrummet. Men ok, sidospår. :)
Tror jag hade 9L i min gamla "Kreuzbergrennwagen". I mina ögon har det absolut farligaste hittills varit en krasch där bränsleledningen går sönder (tryckfall) varpå den elektriska bränslepumpen matar maximalt för att uppnå arbetstryck, men läste att Spolarvätska inte var att leka med!

Hej! Exakt den adaptern som @Polar300 använder!! Kan dock inte hitta den.
de5c61154340952a43b661589ee0e5cc.jpg
Såg även att det verkar vara ett flertal som har "bekymmer" att skapa hål i Trangia, eller något annat. Det absolut bästa i mina ögon är en stegborr http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../borr/borr-for-plat/stegborr-for-plat-180366/ behövs ej heller någon efterbearbetning och du får inte spån över hela köket. Så här blir resultatet när jag borrade hål för brännarspindeln på Omnilite Ti.
35d89552f366c8df0a5f9850c4657993.jpg

sök på three-leg adaptor och du skall finna :)

T.ex http://www.ebay.com/itm/Three-leg-T...853532?hash=item1c7446605c:g:BeoAAOSw2xRYUIyw

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg