Begreppen on sight och red point är ju så mycket yngre än själva svårighetsgraderingen. Det var ju först på det sena 1970-talet som klättrare som Max Jones, Mark Hudon, Tony Yaniro, Randy Leavitt m.fl. började jobba på turer som var över deras on sight-förmåga. Och i början höjdes många röster mot taktiker som hang-dogging och inövning på topprep, och sådana övningar betraktades då av många äldre klättrare som fusk.
Ojoj - ibland känner jag mig riktigt gammal, särskilt när det kommer upp diskussioner av det här slaget.
Visst, jag är väl ingen ungdom längre, men trots att det ännu är ett tag till 40-strecket så har jag värderingar som känns äldre än så, iallafall när man diskuterar klättring och etik/moral med genomsnittet av klättrande 25-åringar t.ex.
I min värld är det ALLTID dålig stil att hangdogga en led - oavsett om det är trad eller sport. Som jag brukar säga; vemsomhelst (kanske t.o.m min mamma) kan träna/öva in en svensk 7+ (dvs 6c+/7a eller vad det nu blir med den nya generationens graderingar, suck) men att klättra samma grad onsight är få förunnat, särskilt då när det kommer till tradklättring - på leder längre än tolv meter...
Det känns som det växer vitmossa över hela mig när jag menar att det är otroligt mycket mer imponerande att onsighta t.ex en trerepors tradsjua än att redpointa en 8a, speciellt när man ser tvivlet i den nya generationens ögon och hör deras svar. -Men vadå?! En sjua är ju bara typ 6c - det är ju asa-lätt-klättring, det värmer vi ju på innan vi börjar träna...
Men för att återgå till forumfrågan:
-För mig personligen, så är alla grader onsight-grader. Även om jag klättrat min nytur tio gånger och jag känner att den blir lättare för varje gång, så försöker jag att inte nedgradera den trots trycket från folk (som för övrigt inte kom upp förrän de hangdoggat den tjugo gånger) som menar att den är ju svinlätt och borde nedgraderas.
I min värld är man aldrig en "bättre" klättrare än den grad man onsightar nio gånger av tio...
Så, nu har gubben gaggat färdigt.
peace
Senast ändrad: