Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Orkade inte läsa igenom alla inlägg, så risk för dubbelpost här.
Vi kanske skulle bli lite mindre egoistiska i frågan om vandringsleder.
Jag för min del betalar gärna en "medlemskap" för att nyttja iordningställda leder. Det byggs eldstäder, vindskydd, spänger/spångar, märkning av leder, broar över åar samt lederna hålls framkomliga. Det är inte gratis och bekostas idag av skattemedel. Skattemedlen är kraftigt neddragna och då dras även underhållet av lederna ner. Vill vi ha lederna i fint skick så kanske vi gemensamt får hjälpa till ekonomiskt? Det är ju inte besöksrätten i skogen som äventyras utan skicket på lederna.
Det finns fiskekort, så varför inte vandringskort?
Utöver detta så skulle jag gärna se att folk som missbrukar allemansrätten på olika sätt beläggs med böter eller liknande. Då menar jag denna nedskräpningen av skogen. Folk som tar sig friheten att fälla träd för att bygga en tillfällig plats som sedan lämnas vind för våg. Alternativt för att elda med dom.
Hela den här attityden, "men det spelar väl ingen roll om bara jag gör såhär" förstör väldigt mycket för väldigt många.

Jag för min del betalar gärna en "medlemskap" för att nyttja iordningställda leder. Det byggs eldstäder, vindskydd, spänger/spångar, märkning av leder, broar över åar samt lederna hålls framkomliga. Det är inte gratis och bekostas idag av skattemedel.

Håller med, jag kan bidra frivilligt om jag tycker det är bra, och använder ofta. Men för mig är det viktigt att det framkommer av skyltar att det är just frivilligt. Jag hatar när folk försöker luras, det är rena bedrägerier på många ställen. Olika aktörer påstår att man måste betala avgifter, som dom inte har någon rätt att ta ut.

Men spår för längdskidåkning kan väl dras över terräng där det inte fungerar så bra att gå eller springa? Så varför måste man nödvändigtvis dra spåren på befintliga motionsspår?
Därför att det redan finns allt annat där. Elljus, parkering, bra underlag för spåret.
Tror vi kan glömma nån nostalgisk bild av längdåkning som spontansport i ospårad terräng, eller i enkla spår utan stavfäste och vettig logistik runt i kring.

Håller med, jag kan bidra frivilligt om jag tycker det är bra, och använder ofta. Men för mig är det viktigt att det framkommer av skyltar att det är just frivilligt. Jag hatar när folk försöker luras, det är rena bedrägerier på många ställen. Olika aktörer påstår att man måste betala avgifter, som dom inte har någon rätt att ta ut.
Jo, men får inte länstyrelsen (eller vilka som nu underhåller leder) in pengar för att underhålla lederna så är det väl varningskyltar som behöver sättas upp. Att spänger och broar inte underhålls, att de beträds på egen risk.
Det är ju liksom summan av kardemumman.
Men visst, man ska inte kräva nån på avgift om man inte har laglig rätt till det

Men spår för längdskidåkning kan väl dras över terräng där det inte fungerar så bra att gå eller springa? Så varför måste man nödvändigtvis dra spåren på befintliga motionsspår?
Det är väl många aspekter som gör att det är enklare att dra skidspår på motionsspår än i annan terräng. Det krävs väl ex mer snö i ojämn terräng för att kunna dra spåren? Du behöver även en viss bredd för att kunna köra med skoter eller spårmaskin så du behöver röja en gata för att kunna köra.

Det dras spår på myrar, golfbanor mm på ställen där det går. Det är ju dock i många fall så att dessa ytor inte räcker till eller ens finns.

Därför att det redan finns allt annat där. Elljus, parkering, bra underlag för spåret.
Tror vi kan glömma nån nostalgisk bild av längdåkning som spontansport i ospårad terräng, eller i enkla spår utan stavfäste och vettig logistik runt i kring.
Tråkigt om den tiden då skidåkning var till för alla också reduceras till ett nostalgiskt minne.

Utveckling sker hela tiden, oavsett om vi gillar det eller inte.
Jag brukar lite provocerande ställa frågan om när vi skulle ha stoppat tiden?
Träskidor och kabelbindning, bambustavar och dryck i sirapsflaska?
/P
Utveckling är väl ett dåligt ordval, eftersom det har en positiv laddning. Förändring är väl en bättre beskrivning? Riktning och tempo för förändring ska man väl alltid fundera över och hur det går ihop med ens värderingar, annars blir man ju en passiv åskådare.

Har inte åkt någonting ännu...är lite lat. Ska se om jag kan få ned fötterna i pjäxorna. Morton ställer till det.

Då blir det ett spår, betala eller inte...jag kan göra rätt för mig.

I Stockholm är det oftast så lite snö att det inte går att åka längdskidor i skogen. Men golfbanor sjöar oplogade vägar och liknande funkar ofta för a till b eller rundturer. Just att åka från a till b med retur kommunalt är något jag uppskattar under Stockholmsvintrar.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg