Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Precis. En stig är ingen anläggning, men en väg är det.
Frågan är egentligen var gränsen går mellan stig och väg.

(Sedan är ju inte vägavgifter tillåtna generellt i sverige, men det är en annan sak)
Vägar som ägs av stat eller kommun finansieras ofta av skatt och är fria att köra på, men det finns undantag: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/trangselskatt-och-infrastrukturavgifter/

Men har jag en enskild väg måste jag inte upplåta den för trafik med motorfordon om jag inte vill (såvida jag inte får bidrag för den). Cyklar borde däremot kunna nyttja den om den går genom skog och mark.

/Patrik
 
Är rätt säker på att man numera köper ett skipass för att få vara i backarna och inte ett liftkort för att åka lift på grund av regler och tolkningar som denna.

Man får enligt skistar t.ex. inte gå på topptur med stighudar i deras backar utan att ha skipass (och ibland inte alls).
Håller med. Det heter inte liftkort lägnre, det heter skipass på de flesta ställen, för det är som sagt inte fritt att åka utför i en alpinanläggning, även om du går upp.

/Patrik
 
Är rätt säker på att man numera köper ett skipass för att få vara i backarna och inte ett liftkort för att åka lift på grund av regler och tolkningar som denna.

Man får enligt skistar t.ex. inte gå på topptur med stighudar i deras backar utan att ha skipass (och ibland inte alls).
Ok, inte åkt slalom på 30 år, så har väl ändrats.

Och det är för att det är en "anläggning" då juridiskt?
 
Vägar som ägs av stat eller kommun finansieras ofta av skatt och är fria att köra på, men det finns undantag: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/trangselskatt-och-infrastrukturavgifter/

Men har jag en enskild väg måste jag inte upplåta den för trafik med motorfordon om jag inte vill (såvida jag inte får bidrag för den). Cyklar borde däremot kunna nyttja den om den går genom skog och mark.

/Patrik
Ja, som ägare av enskild väg utan bidrag kan du sätta upp bommar.

Cyklar och vandrare får de inte stoppa. Bara att lyfta över hojjen och trampa på.
 
Jag tycker det går att jämföra med att man inte får gå på nyplaneraade åkrar och trampa ner grödorna. Någon har lagt ner påtaglig möda för att åstadkomma något (planterat eller spårat) som andra får glädje av och då tycker jag inte någons rätt att färdas över annans mark just där ska gälla över det.
Det som är problemet här är att det är motionsslingan i skogen som de preparerar som skidspår. Där folk alltså resten av året springer (och folk promenerar även). Längs slingan ligger också ett utegym, vet inte hur många skidåkare som stannar där på vintern, andra har svårt att komma dit just eftersom de inte får gå i skidspåren.
 
Finns en del tillfällen där jag tycker preparerade skidspår tar för mycket plats och man kan använda allemansrätten för att kunna göra det man vill men tycker det är synd när folk inte vill betala för skidspår av ren princip trots att de vill åka skidor i bra preparerade spår eller går i skidspåren där det faktiskt finns bra alternativ. Kostar både tid och pengar att preparera spår.
 
Det som är problemet här är att det är motionsslingan i skogen som de preparerar som skidspår. Där folk alltså resten av året springer (och folk promenerar även). Längs slingan ligger också ett utegym, vet inte hur många skidåkare som stannar där på vintern, andra har svårt att komma dit just eftersom de inte får gå i skidspåren.
å tredje sidan, hur många går till utegymmet längs slingan vintertid?
Antaligen färre än på sommarn. Löpare brukar fördra att springa där det är mindre snö än där det finns skidspår är min erfarenhet.
Vem driver/äger/upplåter utegymmet? Markägaren, kommunen, byalag, idrottsförening? Utegym omfattas nog inte av allemansrätten men kan vara gratis (eller avgiftsbelagda) att använda ändå.
Vägen dit kan gå via stig eller väg.

/Patrik
 
å tredje sidan, hur många går till utegymmet längs slingan vintertid?
Antaligen färre än på sommarn. Löpare brukar fördra att springa där det är mindre snö än där det finns skidspår är min erfarenhet.
Vem driver/äger/upplåter utegymmet? Markägaren, kommunen, byalag, idrottsförening? Utegym omfattas nog inte av allemansrätten men kan vara gratis (eller avgiftsbelagda) att använda ändå.
Vägen dit kan gå via stig eller väg.

/Patrik
Tror helt klart att det nermander tar upp kan vara ett problem. Där jag bor har vi många skidspår och i några områden tar skidspåren upp nästan allt av vägar och större stigar på vintern. Det är väldigt naturligt för dem som rastar hunden eller bara går tur att gå där de går på sommaren. Alternativen utanför skidspåren är sämre än vad skidspåren hade varit utan preparering.
 
När det gäller den andra frågan tycker jag definitivt att det är en tråkig och dum utveckling att skidåkning blir mer och mer en "betalsport".
Och prylsport! På den gamla goda tiden när jag var barn hade alla ett par mer eller mindre begagnade längdskidor som vi skidade omkring i skogarna med, ibland i fina preparerade spår som ingen kunde tänka sig var annat än avgiftsfria. Nuförtiden har ju folk inte ens längdskidor! Vi hade scoutledarträff häromdagen och det föreslogs ett skidmöte, men det fallerade på att vi inte kan räkna med att ens scouter äger ett par längdskidor. Helt otänkbart för 40 år sen.

Vi hade planer i vår by för några år sen att köpa en spårsläde för att preparera spår, och alla som ville vara med skulle lägga några hundralappar. Det blev inte av då men om det blir av någon dag, då har vi ju redan betalt för det. Det kostar ju inte mer för oss om någon annan än vi kommer dit och åker. Vill någon lägga ett bidrag är det ju välkommet, men varför ta ut avgifter när det är vi som väljer att dra spår? Markägaren var dessutom villig att upplåta sin mark för spårdragningen, ingen skillnad från nu egentligen eftersom vi spårar med skidorna annars.

Jag kanske borde ta ut avgifter om jag spårar och någon använder mitt spår?
 
Och prylsport! På den gamla goda tiden när jag var barn hade alla ett par mer eller mindre begagnade längdskidor som vi skidade omkring i skogarna med, ibland i fina preparerade spår som ingen kunde tänka sig var annat än avgiftsfria. Nuförtiden har ju folk inte ens längdskidor! Vi hade scoutledarträff häromdagen och det föreslogs ett skidmöte, men det fallerade på att vi inte kan räkna med att ens scouter äger ett par längdskidor. Helt otänkbart för 40 år sen.

Vi hade planer i vår by för några år sen att köpa en spårsläde för att preparera spår, och alla som ville vara med skulle lägga några hundralappar. Det blev inte av då men om det blir av någon dag, då har vi ju redan betalt för det. Det kostar ju inte mer för oss om någon annan än vi kommer dit och åker. Vill någon lägga ett bidrag är det ju välkommet, men varför ta ut avgifter när det är vi som väljer att dra spår? Markägaren var dessutom villig att upplåta sin mark för spårdragningen, ingen skillnad från nu egentligen eftersom vi spårar med skidorna annars.

Jag kanske borde ta ut avgifter om jag spårar och någon använder mitt spår?
Tror inte du är en personen för betal spår och många av betalspåren kostar nog mer än några hundringar per person för klubben eller gruppen som kör upp dem och eventuellt tillverkar snö.
 
Tror helt klart att det nermander tar upp kan vara ett problem.
Problem och problem, det blir en olägenhet för alla de som brukar använda området som "strövområde". Och som jag ser det så inkräktar dessa "anläggningar" på den normala allemansrätten.

Visst, även motionsspåren räknas säkert som anläggning, men under barmarksäsongen så används de utöver för löpning även för t.ex. hundpromenader, promenader med barnvagn och cyklande. Vintertid är det alltså bara skidåkare som får använda dem.

Man ser ofta kommuner skylta med att de har fina strövområden och motionsspår, men sällan de nämner att vintertid får dessa bara användas av skidåkare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar