Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Vet du, jag undrar verkligen på vilket sätt träskidor är relevant för diskussionen.
Du tog upp hur bra det var när du var ung och alla bara åkte på det de hade t.ex. Du och andra har ju skrivit att ni är imot utvecklingen som längdskidor har tagit.

Trodde väl helt enkelt att ni ville att längdåkning skulle vara som det var för länge sen med manuell spårning i naturen, turer i spårlöst land, enkla och lite breda skidor. Att utvecklingen nu mot fina spår och smala skidor gjorde att längdåkning blev för dyrt och komplicerat eller något sånt.

Det jag skrev var ju faktiskt att alla kan få tag i den typen skidor de vill ha och åka på den typen turer de vill.
 
Ingen tvingar fjällanläggningar att göra spår, men den kostnaden har de ändå fått in tiofalt med andra saker som stuguthyrning, mat, parkering osv. Så att ytterligare profitera på barnfamiljer är rätt svinigt. De tar hutlösa överpriser på det mesta för att de är ensamma där på platsen med sina "produkter"
 
Ja, hur kontrollerar man att alla som åker i spåren betalar?
Jag har blivit tillfrågad och uppvisat kvitto på betalning - på en fjällanläggning fick jag en knapp som kvitto att fästa på jackan och annars har det varit digitala kvitton i mobilen. Men oftast sker ingen kontroll.
Polisen har ju inte heller fartkontroller på alla vägar hela tiden, de gör stickprov.

/Patrik
 
Ingen tvingar fjällanläggningar att göra spår, men den kostnaden har de ändå fått in tiofalt med andra saker som stuguthyrning, mat, parkering osv. Så att ytterligare profitera på barnfamiljer är rätt svinigt. De tar hutlösa överpriser på det mesta för att de är ensamma där på platsen med sina "produkter"

Dit jag åker i fjällen , kostar var sak för sig, åker man inte längd köper man inget längdpass, bor man inte i stuga hyr man ingen stuga (kasnke man husvagnscampar istället och betlara för det), åker man inte lift och utför i backarna köper man inget skidpass.
STF har också haft som policy att avgifter ska täcka det som man betalar för och inte primärt kompensera för andra kostander.
Det känns som en rättvis princip tycker jag.

/Patrik
 
Inte bara det. Det finns de som aktivt har drivit utvecklingen hit också. Det finns krafter som vill avskaffa allemansrätten och ta betalt för allt. Skidspåren var en bra början, för det är till synes relativt okontroversiellt. Och se: nu börjar det snackas leder också.
Jag har samma farhåga själv. Allemansrätten naggas i kanterna. Så långsamt att inte alla märker det håller den på att försvinna.
 
Dit jag åker i fjällen , kostar var sak för sig, åker man inte längd köper man inget längdpass, bor man inte i stuga hyr man ingen stuga (kasnke man husvagnscampar istället och betlara för det), åker man inte lift och utför i backarna köper man inget skidpass.
STF har också haft som policy att avgifter ska täcka det som man betalar för och inte primärt kompensera för andra kostander.
Det känns som en rättvis princip tycker jag.

/Patrik
Du duckade för de båda frågor jag ställde i #104.
 
Och för er som påpekar att skidspår kostar pengar säger jag bara: Leve skatter!
Skatt är ett jättebra sätt att finansiera träningsanläggningar för kommunens invånare, det håller jag med om.

Men jag har full förståelse för att inte Älvdalens kommuns sjutusen invånare vill betala underhållet för skidspåren i Idre och Grövelsjön. Eller Härjedalens niotusen själar betala skidspår i Funäsdalen.
Det skulle bli ganska många kronor per skattebetalare. (Även om skidanläggningar och stugbyar drar in pengar så hamnar väldigt lite av dessa i den kommunala budgeten.)
 
Jag har blivit tillfrågad och uppvisat kvitto på betalning - på en fjällanläggning fick jag en knapp som kvitto att fästa på jackan och annars har det varit digitala kvitton i mobilen. Men oftast sker ingen kontroll.
Polisen har ju inte heller fartkontroller på alla vägar hela tiden, de gör stickprov.

/Patrik

Frågan är ju vad som hade hänt om du vägrat visa kvitto. En "spårvärd" har knappast rätt att avvisa dig eller hålla kvar dig om du vägrar.
Polisen har som bekant lite andra befogenheter att ta bilförare i örat om de vägrar stanna vid kontroll, vägrar blåsa eller visa upp körkortet.

Liftkort är en annan sak. Liftföraren kan ju helt enkelt stänga av liften tills du visar upp liftkort eller lommar iväg. Men i ett skidspår?
 
Dit jag åker i fjällen , kostar var sak för sig, åker man inte längd köper man inget längdpass, bor man inte i stuga hyr man ingen stuga (kasnke man husvagnscampar istället och betlara för det), åker man inte lift och utför i backarna köper man inget skidpass.
STF har också haft som policy att avgifter ska täcka det som man betalar för och inte primärt kompensera för andra kostander.
Det känns som en rättvis princip tycker jag.

/Patrik
Ett långt skidspår, en mil eller två, kan gå långt utanför "deras" anläggning, men ändå tycker de att det är "deras spår" som man får hyra, för att de i början säsongen åkte ett par varv med skotern och spårade. Om de slår ut bensinkostnaden för de varven och timpenningen för killen, över hela säsongen så blir det ingenting att tjafsa om och kräva tillbaka. Marken har alla rätt att vistas i. Rätt övertygad om att intäkterna från åkarna vida överskrider kostnaderna för skoterarbetet över hela säsongen.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg