Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Dags att påminna om inlägg #3. Det är inte tillåtet att ta ut avgifter för skidspår där allemansrätten gäller. Glasklart ! Vad är det ni inte fattar ?

Vilket

Vad tycker du vore ett rimligt pris för att få plocka svamp och bär?

En anläggning för detta vore väl en suverän affärside? Man tillhandahåller vilda bär och svampskogar för kunderna, genom att optimera skogen för detta.

Om du kunde ordna en så bra bär och svampskog att svamp och bärplockare hellre betalade för att plocka i din bär och svampodling än i naturskogen bredvid så skulle det nog fungera. Rent hypotetiskt.

Det är ju inte konstigare än att människor betalar för färdigplockade bär och svampar trots att de finns att hämta gratis i skogen.

OM du verkligen anlade en blåbärsodling i skogen så skulle den definitivt inte falla under allemansrätten. Att ingen gör det handlar mer om ekonomiska realiteter.

Spännande ide. Är det något som eftersöks bland svamp och bärplockare? Är det nödvändigt/en stor fördel för aktiva svamp plockare? Finns sådana anlegg någonstans i världen?
Kan jag inte tänka mig, men för affärsmän och markägare kanske. Med tanke på hur många som ägnar sig åt svamp och bärplockning borde det gå att dra ur dem lite feta avgifter i allemansrättens namn.^^

Dags att påminna om inlägg #3. Det är inte tillåtet att ta ut avgifter för skidspår där allemansrätten gäller. Glasklart ! Vad är det ni inte fattar ?

Precis. Gäller allemansrätten så går det inte att ta ut avgifter. Men allemansrätten gäller inte självklart i skidspåren. Och där allemansrätten inte råder går det utmärkt att ta betalt. Som på golfbanor och utomhuskonserter. I åtminstone ett fall finns det domslut som avgör detta.
Det betyder inte att ALLA skidspår är utanför allemansrätten, men åtminstone ett är det. Sannolikt flera, om det skulle gå till domstol.

Du tog upp hur bra det var när du var ung och alla bara åkte på det de hade t.ex. Du och andra har ju skrivit att ni är imot utvecklingen som längdskidor har tagit.

Trodde väl helt enkelt att ni ville att längdåkning skulle vara som det var för länge sen med manuell spårning i naturen, turer i spårlöst land, enkla och lite breda skidor. Att utvecklingen nu mot fina spår och smala skidor gjorde att längdåkning blev för dyrt och komplicerat eller något sånt.

Det jag skrev var ju faktiskt att alla kan få tag i den typen skidor de vill ha och åka på den typen turer de vill.
OK, tack för svaret. Då kan jag dra slutsatsen att du försöker förlöjliga.

Skatt är ett jättebra sätt att finansiera träningsanläggningar för kommunens invånare, det håller jag med om.

Men jag har full förståelse för att inte Älvdalens kommuns sjutusen invånare vill betala underhållet för skidspåren i Idre och Grövelsjön. Eller Härjedalens niotusen själar betala skidspår i Funäsdalen.
Det skulle bli ganska många kronor per skattebetalare. (Även om skidanläggningar och stugbyar drar in pengar så hamnar väldigt lite av dessa i den kommunala budgeten.)
Hur finansierade fjällanläggningarna spårdragningen innan de började ta ut spåravgifter? Tydligen var det lönsamt att kunna locka besökare på det sättet. Idre var relativt sena med att införa spåravgift, spåren där var avgiftsfria när många andra anläggningar redan hade börjat. Dessutom drar turistkommuner in pengar på turister, som också bidrar till att service som till exempel matbutiker, som bybefolkningen har nytta av, lönar sig och får vara kvar.

Antar att det juridiskt kan jämföras med andra små brott som att springa från notan, snatta i butiken vara på förbjudet område. Antagligen lätt att göra, de som är där har ofta ingen möjlighet att hålla dig kvar om du inte vill.
Det är ju just det som är fastslaget: Det är inget brott och kan alltså inte jämföras med snatteri.

Strunta i spåravgiften kan jämföras med att plocka hallon på annans mark. Det är inte heller ett brott i nuläget.

Nu finns det en dom som säger att man får ta betalt för en del skidspår i Mora. Tror den dommen är relevant för rätt många andra skidspår i Sverige.
Det prövas i varje enskilt fall om det går till domstol. Det största problemet, enligt mig och flera andra, är att allemansrätten inte är reglerad så konkret som den borde vara. Det här är en fråga om åsikter, och jag anser att det borde vara svårare att nagga allemansrätten i kanten på det här sättet, genom att skriva en lag som uttryckligen fastslår vad som gäller.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg