• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Är det lagligt att spraya färg på snö?

Hej forumet! Till sommaren tänkte jag utföra ett konstprojekt på Kebnekaise där jag tänkte spraya olika reklambudskap i snön för att illustrera kommerciliseringen av berget. Vill självfallet inte göra någonting olagligt, så tänkte kolla om någon här vet vad om det är okej?

Jag kan inte tänka mej att det är okej att spraya med såna färger som man köper på bensinmacken, för dom kommer troligtvis färga av sej när snön töat och dom färgerna är supergiftiga.

Utgå ifrån färg som är vattenlöslig och inte giftig, typ karamellfärg.
Om det är lagligt får du höra med kommunen.

Jag kan inte tänka mej att det är okej att spraya med såna färger som man köper på bensinmacken, för dom kommer troligtvis färga av sej när snön töat och dom färgerna är supergiftiga.

Utgå ifrån färg som är vattenlöslig och inte giftig, typ karamellfärg.
Om det är lagligt får du höra med kommunen.

Ja dom är ju giftiga som rackans. Därför jag undrar.

Utan att veta så gissar jag att man inte får spreja färg ute i naturen. Troligtvis skadegörelse.
Hela Stockholms tunnelbana är ju fullt med sånt och det ser förjävligt ut!

Straffskalan är alldeles för låg för sånt sabotage - höj den till 30 år i fängelse så att tunnelbanan och övriga Stockholm är lika klotterfri som Moskva med tunnelbana.

Hej forumet! Till sommaren tänkte jag utföra ett konstprojekt på Kebnekaise där jag tänkte spraya olika reklambudskap i snön för att illustrera kommerciliseringen av berget. ...
En lysande idé! Chansen att få igenom projektet (vem tillståndsgivaren nu är) är kanske större om man formulerade det som ett miljöprojekt och använder banderoller:
"På Helags täcktes en yta av 40 kvadratmeter sommaren 2021. Oskar Kihlborg fastslår dock att försöken inte handlar om att rädda glaciärerna från att smälta bort.
– Nej, det är ett visuellt projekt för att visa folk vad det är som håller på att hända med glaciärerna nu på grund av klimatförändringarna, säger han.
" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/glaciarprojektet-pa-helags-och-kebnekaise-fortsatter

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg