Hej,
Jag sitter här med BD6-kartan på datorn och försöker planera en storslagen rutt (här kan du ladda ner den högupplösta varianten) för två. Tanken är
Kort om oss: Vi är två 21-åringar varav jag har vandrat korta turer med familjen, senaste var jämtlandstriageln. Min vän har ingen erfarenhet. Båda är vältränade och packningen räknas väga 18-20kg för tillfället inkl. mat för 10 dagar. Vi åker nu på torsdag.
Varför just den här rutten?
Vad finns det för svårigheter?
Vad finns det för andra alternativ?
Är vi naiva eller är det möjligt för oss att hålla oss till den här rutten och vad skulle ni beräkna att det tar? Försöker hålla oss till 10 dagar men möjligt att utöka till 14 dagar.
Jag sitter här med BD6-kartan på datorn och försöker planera en storslagen rutt (här kan du ladda ner den högupplösta varianten) för två. Tanken är
Abisko > Lapporten > Mårmapasset > Vistasdalen > Stuor Reaiddavaggi > Nallo > Sälka > Kebnekaise > Nikkaluokta
Kort om oss: Vi är två 21-åringar varav jag har vandrat korta turer med familjen, senaste var jämtlandstriageln. Min vän har ingen erfarenhet. Båda är vältränade och packningen räknas väga 18-20kg för tillfället inkl. mat för 10 dagar. Vi åker nu på torsdag.
Varför just den här rutten?
Vi vill uppleva så mycket variation som möjligt och efter en hel del sökande kom jag fram till den här rutten.
Vad finns det för svårigheter?
Rutten är krävande med vide, block, blöta partier, snöfält och dessutom en rejäl brant. Rutten är oledad och ingen av oss har erfarenhet av kartläsning i fjällen. Mårmapasset beskrivs som en häftig upplevelse men som kräver en del av dig. Från vad jag har läst ska man hålla österut på den sydliga uppgången av Mårmapasset för att slippa blockhavet. Det beskrivs som något för mer erfarna.
Vad finns det för andra alternativ?
Om det visar sig att flera avråder oss från att gå via Lapporten vidare till Mårmapasset finns alternativet Abisko > Abiskojaure > Alesjaure > Visttasvaggi vidare till Vistatsstugan > Stuor Reaiddavaggi > Nallo > Sälka > Kebnekaise > Nikkaluokta. Kom gärna med tips om ni tycker att vi ska välja en annan rutt.
Är vi naiva eller är det möjligt för oss att hålla oss till den här rutten och vad skulle ni beräkna att det tar? Försöker hålla oss till 10 dagar men möjligt att utöka till 14 dagar.
Senast ändrad: