Äggpulver, någon?

Jag läste en artikel om att Sverige tydligen är en av Europas största producenter av äggpulver. Det är lite förvånande då att det bara verkar gå till industrin och på export...

Det enda jag hittat i affärerna är No Egg, och det är ju inte riktigt äggpulver.

Recept

Jag har köpt äggpulver och omelett från http://friluftsmat.nu och testat. Maten kommer i två påsar. En yttre al påse och en inre plastpåse. Helt ok. Sedan har jag gjort omelett och det har blivit en helt ok mat men det kräver disk med svamp efter när jag stekt ute utan gjutjärnspanna.

Vad har inför tips på recept för äggpulver. Strö i en soppa kan jag tänka mig som förstärkning av ex torkade grönsaker. Låt höra vilka idéer som finns.

Pannkakor....

Jag har köpt äggpulver och omelett från http://friluftsmat.nu och testat.

Vad har inför tips på recept för äggpulver. Strö i en soppa kan jag tänka mig som förstärkning av ex torkade grönsaker. Låt höra vilka idéer som finns.

Hejsan,

Även jag har köpt både heläggspulver, äggulepulver och omelett från friluftsmat....som för övrigt även säljer riktig torrmjölk (med fett) OCH torrgrädde.

Förutom olika former av omeletter har jag även haft snott ihop riktigt goda pannkakor. Samma recept som hemma, men jag tog 50% heläggspulver och 50% äggulepulver och samma sak på mjölkfronten, dvs 50% mjölk och 50% grädde. Blir feta och fina pannkakor med mycket energi i :)

/ Stefan

Äggpulver

Hejsan,

Även jag har köpt både heläggspulver, äggulepulver och omelett från friluftsmat....som för övrigt även säljer riktig torrmjölk (med fett) OCH torrgrädde.

Förutom olika former av omeletter har jag även haft snott ihop riktigt goda pannkakor. Samma recept som hemma, men jag tog 50% heläggspulver och 50% äggulepulver och samma sak på mjölkfronten, dvs 50% mjölk och 50% grädde. Blir feta och fina pannkakor med mycket energi i :)

/ Stefan

Låter bra. De finns färdiga pankaksmix om du inte vill blanda själv från samma leverantör.

Mina omeletter blir utmärkta mellanmål under dagen men de blir rätt stabbiga. Någon som har tips här? Det torkade älgköttet gillar ja dessutom.

Om du är i Stockholm..

.. så går det att hitta äggpulver på Naturkompaniet på Sveavägen. Kostar i och för sig 179 kronor men då får du en rejäl påse.

Äggpulver

Ausgezeichnet. Tack!
Hälsningar
Jörgen
Ägg går utmärkt att torka för att sedan göra omelett av. Väg äggen styckevis. Då får man ett genomsnitt på den vättska som sedan skall tillsättas per ägg. Slå upp äggen i långpannan in i ugnen på max 30 gr. När vätskan dunstat så skrapa ihop det torkade äggen, smula och förvara i påse.
Det finns plasttuber som man kan förvara hela råa ägg i. Tänk bara på hållbarheten!

Webbutik i Sverige

Äggpulver
med 15 års lagringstid från Katadyn. 500 g - motsvarar ca 40 ägg.

Äggröra
från Mountain House. 25 års lagringstid. 450 g - 15 portioner.

Mvh troswe

Äggpulver nätbutik

Hej!
Företaget "Hönan agdas" har bytt namn till "Friluftsmat.nu"
Det ligger i uppsalatrakten och har mycket smått och gott på hemsidan, inklusive recept. Köpte äggpulver och gräddpulver där inför fjällvandring i somras. Äggröran/omeletten blev jättegod.
Smaklig måltid.
Tagetes

Vad kul att ni sitter o diskuterar det jag själv eftersöker. Har hittat en grossist som säljer billigt äggpulver, problemet är bara att man måste köpa 20 kg som minsta vikt. Då betalar man 100 kronor kilot för vad som annars på de ställen jag hittat kostar 10 gånger så mycket. Letar just nu fler som är villiga att dela på kakan - hör av er! :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg