Åtalet och vitet är inte samma sak
Det är två skilda ärenden som kraftverksbygget handlar om:
Otilllåten vattenverksamhet (11 kap i miljöbalken) dvs tillstånd finns inte
Vattenverksamhet kräver tillstånd för att sätta igång. Enligt 29 kap , §4 så kan böter eller fängelse bli påföljden av att anlägga vattenkraftverk utan tillstånd. Är det denna straffskala så lämnas alltid ärendet till polis eftersom de är de enda som får handlägga denna typ av miljöbrott. Behandlas av åklagare, polis, domstol osv.
Föreläggande med vite - återställande
Länsstyrelsen har tillsynen över vattenverksamhet, dvs de ska kontrollera att vattenverksamheten följer lagar, förordningar etc. Gör de inte detta förelägger man verksamhetsutövaren att göra vissa åtgärder, i detta fall återställande. Beslutet kan inkludera ett vite (=böter) som måste betalas om man inte har uppfyllt tidsgränsen. Beslutet fattas i detta fall av Länsstyrelsen och är inte ett domslut (beslut taget av en domstol) utan ett beslut av en förvaltning. Beslutet kan överklagas inom 3 v efter att verksamhetsutövaren delgetts beslutet. Besluten är offentligt material, alla kan begära att få en kopia om man vänder sig till länsstyrelsen, såvida sekretess inte gäller.
Att tänka på när det gäller miljöbalken: omvänd bevisbörda gäller. Det är verksamhetsutövaren som är skyldig att visa att åtgärder mm är ok, inte tillsynsmyndigheten. Därför är det "oskyldig innan motsatsen bevisats" inte riktigt applicerbar på föreläggandet, osäkert hur det appliceras på åtalsanmälan. "Oskyldig innan motsatsen bevisats" används för andra juridiska områden som brottsbalken, kanske bara denna del av juridiken också. Osäker på detta.
Verksamhetsutövare= den som ska göra en åtgärd i detta fall kraftverksbyggaren.
Nu jobbar jag inte med vattenverksamhet så jag kan inte säga mer. Bl a har verksamhetsutövaren hänvisat till en vattendom att den ska ge honom tillstånd för ett kraftverksbyggande. Ingen aning vad som gäller då.