Tips på tält

Våren närmar sig! Jag har nyligen införskaffat mig en egen kajak och är sugen på att börja tälta. Bor i Lysekil å kommer att paddla runt i skärgården.
- Tips på vettiga tält? Jag är amatör och vill helst hålla min budget en bit under 10 000 kr. Jag har insett att ett kupoltält är det jag behöver eftersom det är mycket klippor häromkring.
- läser ofta om foot print och jag gissar att det är detsamma som golv duk o det tycks inte vare något som ingår när man köper ett nytt tält. Hur resonerar man kring det?

Alla tips är välkomna;)

Våren närmar sig! Jag har nyligen införskaffat mig en egen kajak och är sugen på att börja tälta. Bor i Lysekil å kommer att paddla runt i skärgården.
- Tips på vettiga tält? Jag är amatör och vill helst hålla min budget en bit under 10 000 kr. Jag har insett att ett kupoltält är det jag behöver eftersom det är mycket klippor häromkring.
- läser ofta om foot print och jag gissar att det är detsamma som golv duk o det tycks inte vare något som ingår när man köper ett nytt tält. Hur resonerar man kring det?

Alla tips är välkomna;)
Jag fördrar att inte i onödan blanda svenska och engelska och kallar därför footprint för tältunderlag. Det finns "figursydda" som passar en viss specifik tältmodell precis efter det tälets golvmått.
Jag använder själv billigaste och tunnaste presenningen från biltema, jula eller motsvarande för att skydda mitt tält då jag sover på hårt underlag, som klipphäll eller vasst ris. Det är mycket billigare och enklare att byta ut ett underlag jämföt med tältgolv. Har läst här om några som använder någon form av grov byggplast också.
Ett självstagande tält vill jag också rekommendera för skärgårdsbruk, där jordmånen kan vara tunn eller obefintlig. Självstagande brukar vara kupoltält men inte alltid.
Hilleberg kommer många säkert att tipsa om men nya är det nog bortom budget.
En viktigt skilllnad är hur man slår upp tältet, skandinavisk design brukar det kallas om man kan slå upp inner- och yttertält ihopa eller yttertält först och rengar det ute är det att föredra. En del andra tält så slår man upp innertältet först och då måste man vara snabb på med yttertältet för att hålla torrt. Jag har själv denna typ men önskar jag hade ett där man resa båda tillsammans men det finns saker som står högre på inköpslistan för tillfället.

Inga konkreta tips på tält men lite tankar inför tältvalet

/Patrik

Jag har klarat mitt tälts golv under många år genom att lägga en lättviktspresenning under tältet.
De mest slitstarka lättviktspresenningarna har rödastjärnan.
Den jag köpte från dem funkar fortfarande efter 11 års daglig användning.
Visst kommer den inte att vara anpassad för tältet du använder, men den går att vika så det fungerar
som tältunderlag.
Förväntas extrema skyfall så börja med att täcka marken med granris om möjligheten finns
och lägg presenningen ovanpå så att vattnet kan rinna under presenningen och tältet utan att det når tältgolvet.
Förutom att tältet skall vara stabilt så gäller hög vattenpelare på ytterduk (över 3000 mm) och golv (10000 mm eller högre).
Ventilation är superviktigt.
Helst flera ventiler så att det blir rejäl luftgenomströmning i tältet.
Om du skall tälta i sverige så skaffa ett tält där innertältet sitter monterat i ytterduken så att båda reses samtidigt.
Vi har alldeles för mycket regn här för att det skall fungera med tält där innertältet reses först innan ytterduken sätts på.
Skulle jag köpa ett kupoltält idag som inte är Hilleberg så hade jag satsat på Nortent Vern kupoltält.
9 mm stänger och lika mycket skydd som Hillebergs tält till lite lägre kostnad.
De finns som 1, 2 och 3 manna tält och med eller utan lucka för skorsten för en kamin.
Väldigt stabila kupoltält som har generöst med utrymme och bättre ventilation till lägre kostnad än Hillebergs tält.
VIll du ha slitstyrka så tältet håller resten av ditt liv så är det bara Hilleberg black label som gäller.

Dedikerade "footprint" tältbottenskydd till den specifika tältmodellen kan sitta kvar på yttertältet och innertältet när du packar ned tältet. Bra investering tycker jag. För paddling kan du komma billigare undan genom att inte välja ett riktigt lätt tält.

Jag har t ex två kupoltält från Helsport för två personer. De tyngre Nordmarka Dome 2+ typ 4 kg köpte jag på XXL för 1500 kr för ca 7 år sedan det lättare Reinsfjell SL som väger drygt 2 kg utan footprint kostar nu ca 6-7000 nytt.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
utenörden Tips på 50-årspresent??!! Allmänt om friluftsliv 8
rednose Tips på vindskydd med eldstad??? Allmänt om friluftsliv 2
sarling Tips på vegetarisk mat på expeditionen Allmänt om friluftsliv 9
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Foss Friluftsroadtrip i norra sverige - tips på aktiviteter? Allmänt om friluftsliv 0
LovetheWild84 Tips efterfrågas Allmänt om friluftsliv 10
AN77 Tips för hemmapyssel (Sy Liner och groundsheet) Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg