Tips på tält

Våren närmar sig! Jag har nyligen införskaffat mig en egen kajak och är sugen på att börja tälta. Bor i Lysekil å kommer att paddla runt i skärgården.
- Tips på vettiga tält? Jag är amatör och vill helst hålla min budget en bit under 10 000 kr. Jag har insett att ett kupoltält är det jag behöver eftersom det är mycket klippor häromkring.
- läser ofta om foot print och jag gissar att det är detsamma som golv duk o det tycks inte vare något som ingår när man köper ett nytt tält. Hur resonerar man kring det?

Alla tips är välkomna;)

Våren närmar sig! Jag har nyligen införskaffat mig en egen kajak och är sugen på att börja tälta. Bor i Lysekil å kommer att paddla runt i skärgården.
- Tips på vettiga tält? Jag är amatör och vill helst hålla min budget en bit under 10 000 kr. Jag har insett att ett kupoltält är det jag behöver eftersom det är mycket klippor häromkring.
- läser ofta om foot print och jag gissar att det är detsamma som golv duk o det tycks inte vare något som ingår när man köper ett nytt tält. Hur resonerar man kring det?

Alla tips är välkomna;)
Jag fördrar att inte i onödan blanda svenska och engelska och kallar därför footprint för tältunderlag. Det finns "figursydda" som passar en viss specifik tältmodell precis efter det tälets golvmått.
Jag använder själv billigaste och tunnaste presenningen från biltema, jula eller motsvarande för att skydda mitt tält då jag sover på hårt underlag, som klipphäll eller vasst ris. Det är mycket billigare och enklare att byta ut ett underlag jämföt med tältgolv. Har läst här om några som använder någon form av grov byggplast också.
Ett självstagande tält vill jag också rekommendera för skärgårdsbruk, där jordmånen kan vara tunn eller obefintlig. Självstagande brukar vara kupoltält men inte alltid.
Hilleberg kommer många säkert att tipsa om men nya är det nog bortom budget.