Klimatförändringar - vi lever i det

Det finns ganska mycket skrivet om klimat, klimatförändringar, orsak och verkan och så vidare. Vi vet ganska väl vad som behöver ske för att få rätsida på uppvärmningen av jordklotet.

Det svåra är att komma överens om hur vi tillsammans ska kunna minska utsläppen av koldioxid. Klimattoppmötena avlöser varandra och ändå vill vi inte riktigt minska den fossila användningen, vilket är det som driver klimatförändringarna.

På nedan bilder ser man hur koldioxidhalten hela tiden ökar. Bilderna har olika tidsskala, så det får man ha i beräkning när man tittar på dem.
1741384313192.png

Länk till ovan bild, https://climate.nasa.gov/vital-signs/carbon-dioxide/?intent=121

Om man tittar lite närmare på den högra delen av bilden ser man detta, se nedan:
1741384986679.png

Samma länk till denna bild som förra bilden.

Om man tittar lite mer på vad som hänt från 1700-talet och framåt då?

1741385143181.png

Ok...från mitten av 1700-talet började koldioxidhalten i atmosfären att stiga. Varför då?

Det var under den s.k. industriella revolutionen som olika maskiner utvecklades och man kunde använda kol och olja som bränsle i maskiner, tåg, ångmaskiner, mm.

Sedan har användningen av fossila bränslen ökat och accelererat sedan 1950-talet.

Förbränning av fossilt påverkar alltså koldioxidhalten i atmosfären.

Detta ger en förstärkt växthuseffekt.

Atmosfären blir varmare. Vi alla påverkas på olika sätt.

Det som är lite jobbigt är accellerationstakten. Sedan 1700-talet har vi alltså ökat koldioxidhalten i atmosfären snabbare än vad som skett de senaste 800 000 åren, om man tittar på den översta grafen (första bilden).

Om man tror att ett varmare klimat inte är orsakat av människan får man tänkte om. Bevisen är många, och finns bland annat att läsa i rapporter från IPCC, https://www.ipcc.ch/reports/

Rapporterna är gjorda av forskare, och det som står i rapporterna skrämmer lite. Hur kommer våra barn och barnbarn ha det i framtiden?

Med denna inledning är det fritt fram att diskutera klimatförändringarna, och även om orsakerna är tydliga kanske vi kan enas om hur vi tillsammans kan arbeta för en bättre värld för våra barn och barnbarn.

Kan nämna det sjätte massutdöendet...om någon är intresserad av det också (kanske tenderar att bli en egen tråd).

Ordet är fritt (som vanligt).

Jag har länkat till allt som står i texten, så det är inget hittepå från min sida. Alltså: det är människan som orsakat klimatkrisen.

Senast ändrad:
Är det här en tråd som ska inbjuda till diskussion om klimatet eller är det bara ett politiskt manifest ? :unsure:
Jag tänker mig att tråden ska inbjuda till diskussion och ha tydliga källor till fakta och att ordet är fritt.

Om man får tankar till ett politiskt manifest har jag misslyckats med trådstarten. Jag har inte skrivit någonting som har med politik att göra, och jag ber om ursäkt om det tolkats på det sättet.

Om någon annan ser det politiska i trådstarten så är min avsikt i alla fall att trådens innehåll ska vara faktabaserat och inte ett politiskt slagträ i klimatdiskussionerna.

Kurvorna i det första inlägget visar i alla fall att det inte ser speciellt bra ut. Jag tror att vi bara sett starten på klimatkatastroferna.

Nedan från Aftonbladet från 2023. 38 grader i havet, vilket är rejält varmt.

1741425420104.png

Skriv inlägg i tråden, länka till källor.

Ordet är som sagt fritt och Utsidans regler för forumet gäller.

Jag vill att det skall vara skatt på flygresor och subventioner på tågresor. Skatt på fossila drivmedel, men däremot borde det vara billigare att skaffa elbil. Bilberoendet skulle behöva minskas. I storstäder är det ganska enkelt att vara utan bil, i glesbygd kan ett billöst liv vara mycket besvärligt. Detta är naturligtvis inte alls bra. De rika länderna behöver hjälpa världens utvecklingsländer ekonomiskt för att dels tackla de negativa effekterna av AGW men också till en grön omställning. På det personliga planet skulle jag säga att ju mindre man konsumerar, ju mindre bidrar man till AGW. På vilken nivå man lägger sin konsumtion är sedan upp till var och en förstås, men det är bra att alltid ha det i åtanke.

Jag tänker mig att tråden ska inbjuda till diskussion och ha tydliga källor till fakta och att ordet är fritt.

Om man får tankar till ett politiskt manifest har jag misslyckats med trådstarten. Jag har inte skrivit någonting som har med politik att göra, och jag ber om ursäkt om det tolkats på det sättet.

Om någon annan ser det politiska i trådstarten så är min avsikt i alla fall att trådens innehåll ska vara faktabaserat och inte ett politiskt slagträ i klimatdiskussionerna.

Kurvorna i det första inlägget visar i alla fall att det inte ser speciellt bra ut. Jag tror att vi bara sett starten på klimatkatastroferna.

Nedan från Aftonbladet från 2023. 38 grader i havet, vilket är rejält varmt.

Visa bilaga 46079

Skriv inlägg i tråden, länka till källor.

Ordet är som sagt fritt och Utsidans regler för forumet gäller.
Jag såg inget politiskt i din text.

Du är enbart ute efter åsikter som passar dej! Löjlig tråd som inte har med gemeneman att göra...
Inte alls. Kolla bara vad som diskuteras i den andra tråden om klimat. Det är väldigt mycket pajkastning om vad en person säger och vad andra svarar. Det verkar de för övrigt vara överens om...att det är så.

Ambitionen med den här tråden är inte att gnaga på varandra, och gnälla på vad andra sagt eller inte sagt, utan istället titta på vägar framåt.

Vi vet att vi, dvs människan påverkat klimatet mer än vad som är bra...och det vore bra att diskutera vägar framåt för att komma till bra lösningar framåt för att rädda klimatet och i förlängningen mänskligheten.

Om fler än du skriver som du slutar jag bums. Det är ett löfte. Då får det vara nog i detta forum och jag kommer inte att skriva ett enda inlägg mer. Tack å bock i så fall.

Jag har levt i tält sedan 2008 och kör bara bensinköket; reglerbar låga vilket gör att jag kan laga riktigt bra mat. Hade jag använt ved (pinnar jag samlar) så hade all växtlighet där jag rör mig varit förbrukad nu och jag hade inte kunnat laga mat för bränslet var slut. Träd binder koldioxid så hade jag eldat ved några gånger varje dag så hade allt träden bundit upp gått tillbaka ut igen. I mitt fall är det inte hållbart på något sätt att elda varje dag. Jag har heller inte tid för att samla ved. Med det sagt så tror jag inte utsläppen jag producerar ens kommer nära vad en bil med förbränningsmotor släpper ut med under 1 år.
Läste någonstans att antalet företag som står för merparten av utsläppen som påverkar klimatet är under 50 stycken. Det borde inte vara svårt att få stopp på det. Sätt stopp för dessa få och vi är på god vag att få styr på utsläppen. Önskar att de hade listat vilka företag det var som stod för denna bedrövelse men det gjorde de inte.
Att jaga kossor som fiser är idiotiskt i sammanhanget.

Det spelar ingen roll vad jag, du eller vi gör eller inte gör. Det tickar på oavsett åt samma håll om vi så alla begick kollektivt självmord i Sverige. Jag har därför anammat ett tänk av att inte bry mig. Jag gör mitt utan att det blir överdrivet och det får räcka så.

Jag mår alltså inte dåligt över att flyga.
Jag köper det jag vill utan att tänka på aspekten miljö i mitt val.
Jag äter vad jag vill (mycket kött) utan att bry mig.

Om man vill minska onödiga utsläpp så elda inte brasa under era utomhusaktiviteter.

Elda heller inte fossila bränslen som bensin, fotogen, fossil gas i era stormkök.
Sätt även ett frågetecken kring bränslet Metanol som tillverkas av trä.

Undvik att resa till fjällen under er semester utan vandra och tälta hemma i närområdet då alla resor påverkar miljö och klimat negativt, dessutom bidrar turism till ökad mänsklig påverkan och utsläppspåverkande byggnationer i en av våra sista vildmarker.

Köp inte ny utrustning utan fortsätt använd den ni redan har, minimera ert utrustningsbehov och köp närproducerad kvalitet som förväntas hålla länge fast först efter att den gamla utrustningen är helt uttjärnt.

Undvik köpa elektronisk utrustning som gps:er och nödsändare då de nästan uteslutande innehåller komponenter tillverkade i Asiatiska länder med höga produktionsutsläpp och bidrar till långa transporter.
Räknar man konsumtionsrelaterade utsläpp så bidrar du dessutom till att Sverige tillräknas högre utsläpp.

Senast ändrad:
Yep, men inte villig att inskränka och förstöra mitt liv så. --- Med tanke på att få kommer att göra det, och det spelar ingen roll alls för global uppvärmning. Men att behålla utrustning som funkar gör man såklart.

I så fall behövs regler som gäller tex alla i hela EU för att det ska vara märkbart.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg