Jag har fått en del frågor om detta med "invandrarmat" och tänkte att ämnet var värt en egen tråd, som förhoppningsvis fler än jag kan fortsätta fylla med tips.
Det finns ju anledningar till att diverse torkade och på annat sätt konserverade livsmedel är så mycket lättare att hitta i invandraraffärer. Vi är bortskämda med kylskåp, frysar och lättillgängliga färskvaror året om, men det är ingen självklarhet i resten av världen.
Jag bor periodvis på Västbanken och har varit med om veckolånga utegångsförbud med strömavbrott och avskuren vattentillförsel, som inget svenskt hushåll skulle kunna hantera, men som palestinska familjer med en massa små barn överlevde utan direkt nöd. Men där står alltid säckar med ris, mjöl, linser, bönor, nötter, mandel och torkad frukt, jättekakor med torkad ost, stora bunkar med olivolja, femlitersburkar med tahina och inlagda grönsaker... samt en campinggasspis och en solvärmd regnvattentank på taket.
Men det räcker att ta sig över till Centraleuropa för att man skall kunna hitta äkta frystorkad grädde och fullfett mjölkpulver i varenda livsmedelsaffär.
Nåja, här kommer början på en lista med diverse gott, praktiskt och nyttigt som går köpa i invandraraffärer. Jag lagar i o f s gärna mat själv och gör t ex egen hummous och tapenade (olivpasta), men de köpta varianterna är oftast helt ok. Fler tips om hur man kan använda råvarorna finns här.
Det finns såklart mycket mer roligt och gott att uptäcka, så fyll gärna på med egna favoriter!
1. Centraleuropa:
- äkta frystorkad grädde (alltså inget läskigt "prädd" etc)
- mjölkpulver med fullt fettinnehåll
- knastertorra korvar, hållbara utan kylskåp
- riktigt torr pamesan- och grana-ost (riv och låt lufttorka lite till)
- lufttorkad skinka (torka den helt torr = mums som proteinsnacks)
- koncentrerat (skirat) smör (vattenfritt, hårdare, mer hållbart och lättare att steka i)
- äggpulver
- koncentrerad tomatpure (kan torkas till "chips" i ugnen, gott i många maträtter)
- rejäla musliblandningar med tuggmotstånd, utan socker och annat trams
- polentagröt
- majsbröd och tortillachips
- diverse goda pulversoppor, t ex polsk rödbetssoppa och "żurek", syrad soppa
- torkad skogssvamp
- kvalitetschoklad med hög kakaohalt till avsevärt lägre pris än i "svenska" affärer
2. Asien:
- supertunna äggnudlar (praktiskt, kräver bara ett uppkok)
- dito risnudlar
- fina krydd- och såsblandningar i pulverpåsar
- kokosmjölkpulver (gott i nästan all mat och mycket näring)
- kokosflingor och dito "chips"
- basmatiris (himmelsvid smakskillnad mot snabbris, kräver bara 10 min kokning alt. ett par minuters kokning + 10 min svällning i grytmysare)
- skirat smör/ghee, se ovan. Den indiska varianten görs genom långkok och smaka därför kola, den europeiska är helt neutral
- torkade räkor (mums)
- wasabi-godis
- papadum och andra torkade bröd
3. Medelhavsområdet:
- couscous (kräver bara svällning i hetvatten)
- bulgur (längre svällningstid men godare IMHO och lägre GI = man blir mätt längre)
- också här supertunna äggnudlar och diversr "småmakaroner", vissa ser ut som riskorn
- också här basmatiris
- små röda och gröna linshalvor (kan kokas & torkas hemma, men krävar annars bara 5-10 min kokning, dvs kan kokas blandade med basmatiriset)
- tahina (sesamfröpasta), tas med som den är (obs i tät burk!) eller blandad i hemmagjord hummous
- kikärter, kokas och torkas hela eller mals till hemmagjord hummous
- torkade kryddade kikärter (matigt och gott som som snacks)
- färdigt hummouspulver (idealisk fjällmat, behöver bara svälla i kallt vatten)
- torkade falafelbollar (skrymmande men kul att steka och i soppan, hummous är dock enklare och mer näringseffektivt)
- tapenade (olivpasta, lätt att göra själv av mixade billiga oliver eller köpa färdig och torka i ugn)
- soltorkade tomater
- torkad getost (svår att få tag på, men gudomligt gott!)
- solrosfrön i storpack tll frukostflingor m m
- pumpafrön (gott som snacks och i all mat, 30% protein)
- mandel, finns även rökt om man gillar
- tusen sorters nötter
- torkade dadlar och annan torkad frukt (fast det blir godast att torka själv)
- stora sultanrussin
- "fruktläder", dvs pressad torkad frukt, ser ut som stora hopvikta blad. Finns bl a gjorda på aprikoser och tamarind. Utrymmeseffektivt, kan lösas i hetvatten till vitamindryck, men jag tycker "lös" torkad frukt är godare.
- tusen sorters chalva (rena energibomben)
- sesamfrökakor och annat supersött om man gillar
- fina torkade örtkryddor, t ex mynta, basilika och "zatar": timjan+sesamfrön+sumak (en syrlig röd växt).
Det finns ju anledningar till att diverse torkade och på annat sätt konserverade livsmedel är så mycket lättare att hitta i invandraraffärer. Vi är bortskämda med kylskåp, frysar och lättillgängliga färskvaror året om, men det är ingen självklarhet i resten av världen.
Jag bor periodvis på Västbanken och har varit med om veckolånga utegångsförbud med strömavbrott och avskuren vattentillförsel, som inget svenskt hushåll skulle kunna hantera, men som palestinska familjer med en massa små barn överlevde utan direkt nöd. Men där står alltid säckar med ris, mjöl, linser, bönor, nötter, mandel och torkad frukt, jättekakor med torkad ost, stora bunkar med olivolja, femlitersburkar med tahina och inlagda grönsaker... samt en campinggasspis och en solvärmd regnvattentank på taket.
Men det räcker att ta sig över till Centraleuropa för att man skall kunna hitta äkta frystorkad grädde och fullfett mjölkpulver i varenda livsmedelsaffär.
Nåja, här kommer början på en lista med diverse gott, praktiskt och nyttigt som går köpa i invandraraffärer. Jag lagar i o f s gärna mat själv och gör t ex egen hummous och tapenade (olivpasta), men de köpta varianterna är oftast helt ok. Fler tips om hur man kan använda råvarorna finns här.
Det finns såklart mycket mer roligt och gott att uptäcka, så fyll gärna på med egna favoriter!
1. Centraleuropa:
- äkta frystorkad grädde (alltså inget läskigt "prädd" etc)
- mjölkpulver med fullt fettinnehåll
- knastertorra korvar, hållbara utan kylskåp
- riktigt torr pamesan- och grana-ost (riv och låt lufttorka lite till)
- lufttorkad skinka (torka den helt torr = mums som proteinsnacks)
- koncentrerat (skirat) smör (vattenfritt, hårdare, mer hållbart och lättare att steka i)
- äggpulver
- koncentrerad tomatpure (kan torkas till "chips" i ugnen, gott i många maträtter)
- rejäla musliblandningar med tuggmotstånd, utan socker och annat trams
- polentagröt
- majsbröd och tortillachips
- diverse goda pulversoppor, t ex polsk rödbetssoppa och "żurek", syrad soppa
- torkad skogssvamp
- kvalitetschoklad med hög kakaohalt till avsevärt lägre pris än i "svenska" affärer
2. Asien:
- supertunna äggnudlar (praktiskt, kräver bara ett uppkok)
- dito risnudlar
- fina krydd- och såsblandningar i pulverpåsar
- kokosmjölkpulver (gott i nästan all mat och mycket näring)
- kokosflingor och dito "chips"
- basmatiris (himmelsvid smakskillnad mot snabbris, kräver bara 10 min kokning alt. ett par minuters kokning + 10 min svällning i grytmysare)
- skirat smör/ghee, se ovan. Den indiska varianten görs genom långkok och smaka därför kola, den europeiska är helt neutral
- torkade räkor (mums)
- wasabi-godis
- papadum och andra torkade bröd
3. Medelhavsområdet:
- couscous (kräver bara svällning i hetvatten)
- bulgur (längre svällningstid men godare IMHO och lägre GI = man blir mätt längre)
- också här supertunna äggnudlar och diversr "småmakaroner", vissa ser ut som riskorn
- också här basmatiris
- små röda och gröna linshalvor (kan kokas & torkas hemma, men krävar annars bara 5-10 min kokning, dvs kan kokas blandade med basmatiriset)
- tahina (sesamfröpasta), tas med som den är (obs i tät burk!) eller blandad i hemmagjord hummous
- kikärter, kokas och torkas hela eller mals till hemmagjord hummous
- torkade kryddade kikärter (matigt och gott som som snacks)
- färdigt hummouspulver (idealisk fjällmat, behöver bara svälla i kallt vatten)
- torkade falafelbollar (skrymmande men kul att steka och i soppan, hummous är dock enklare och mer näringseffektivt)
- tapenade (olivpasta, lätt att göra själv av mixade billiga oliver eller köpa färdig och torka i ugn)
- soltorkade tomater
- torkad getost (svår att få tag på, men gudomligt gott!)
- solrosfrön i storpack tll frukostflingor m m
- pumpafrön (gott som snacks och i all mat, 30% protein)
- mandel, finns även rökt om man gillar
- tusen sorters nötter
- torkade dadlar och annan torkad frukt (fast det blir godast att torka själv)
- stora sultanrussin
- "fruktläder", dvs pressad torkad frukt, ser ut som stora hopvikta blad. Finns bl a gjorda på aprikoser och tamarind. Utrymmeseffektivt, kan lösas i hetvatten till vitamindryck, men jag tycker "lös" torkad frukt är godare.
- tusen sorters chalva (rena energibomben)
- sesamfrökakor och annat supersött om man gillar
- fina torkade örtkryddor, t ex mynta, basilika och "zatar": timjan+sesamfrön+sumak (en syrlig röd växt).