2+1

Frågan är om JAG klarar grusvägar. Min cykel klarar rätt mycket, men gropiga och hoppiga vägar hör inte till det som lockar mig ut på vägarna. Dessutom ökar punkteringsrisken på grus, eftersom det kan ligga glasskärvor och spikar dolda i gruset.

För ett par år sen campade jag vid Hättebaden i Tranås och på väg mot Jönköping råkade jag ut för den kanske hemskaste cykelbana jag upplevt, tilt stora delar utan beläggning; ett speciellt brant avsnitt hade det grövsta grus jag nånsin stött på. Jag blev så trött i själen av detta att jag genast ändrade planen och cyklade till Gränna, en mycket kortare, men mycket vacker, etapp,

Du klarar nog mer än du tror. :)
Å nu finns det ju även bra gravelbikes och hybridcyklar med 40-60 mm breda däck och t.o.m. lite stötdämpning, om du vill utforska sämre grusvägar och otekniska stigar per cykel.

Själv kör jag gärna med min Bianchi Arkadex med lättrullade Schwalbe thunderburt däck i storlek 27,5x2,1 (584-54).
/Niklas
 
Det är nog ytterst få cyklister som väljer 2+1-vägar näf det finns vettiga alternativ.

Problemet är detta: För motortrafikled, då cyklar och andra långsammare fordon är förbjudna så ska det alltid finnas en alternativ väg.
Men för 2+1 som INTE är motortrafikled finns inga sådana krav. Ibland är det väldigt långa sträckor där alternativ saknas.
Söderut från Linköping är det som Peter nämnde bitvis ont om alternativ.
Än värre är det om du vill passera mälaren i nord-sydlig rikting. Både via kvicksund och hjulsta är det 2+1-väg numer. Så har du tänkt cykla mellan strängnäs och enköping så behöver du antingen ta vägen via kungsör eller stockholm. En nätt liten omväg på sju resp tretton mil...
 
Det är nog ytterst få cyklister som väljer 2+1-vägar näf det finns vettiga alternativ.

Problemet är detta: För motortrafikled, då cyklar och andra långsammare fordon är förbjudna så ska det alltid finnas en alternativ väg.
Men för 2+1 som INTE är motortrafikled finns inga sådana krav. Ibland är det väldigt långa sträckor där alternativ saknas.
Söderut från Linköping är det som Peter nämnde bitvis ont om alternativ.
Än värre är det om du vill passera mälaren i nord-sydlig rikting. Både via kvicksund och hjulsta är det 2+1-väg numer. Så har du tänkt cykla mellan strängnäs och enköping så behöver du antingen ta vägen via kungsör eller stockholm. En nätt liten omväg på sju resp tretton mil...
Fast på Lantmäteriets Min Karta ser det ut att finnas cykelbana över själva kvicksundet. Stämmer det, så borde det gå att cykla där, utan att behöva nyttja riksväg 56 där.

Däremot är det värre med riksväg 55 över Mälaren, där rimliga cykelalternativ helt tycks saknas.

Å på Ölandsbron råder det väl fortfarande cyklingsförbud?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Fast på Lantmäteriets Min Karta ser det ut att finnas cykelbana över själva kvicksundet. Stämmer det, så borde det gå att cykla där, utan att behöva nyttja riksväg 56 där.

Däremot är det värre med riksväg 55 över Mälaren, där rimliga cykelalternativ helt tycks saknas.

Å på Ölandsbron råder det väl fortfarande cyklingsförbud?
/Niklas

Sommartid har det gått en färja över Kalmarsund som man får ta med cykeln på.

/Patrik
 
Det är nog ytterst få cyklister som väljer 2+1-vägar näf det finns vettiga alternativ.

Problemet är detta: För motortrafikled, då cyklar och andra långsammare fordon är förbjudna så ska det alltid finnas en alternativ väg.
Men för 2+1 som INTE är motortrafikled finns inga sådana krav. Ibland är det väldigt långa sträckor där alternativ saknas.
Söderut från Linköping är det som Peter nämnde bitvis ont om alternativ.
Än värre är det om du vill passera mälaren i nord-sydlig rikting. Både via kvicksund och hjulsta är det 2+1-väg numer. Så har du tänkt cykla mellan strängnäs och enköping så behöver du antingen ta vägen via kungsör eller stockholm. En nätt liten omväg på sju resp tretton mil...

Var finns regeln som säger att det måste finnas alternativ till motortrafikled? Den skulle jag vilja kunna hänvisa till i diskussioner som denna.

/Patrik
 
Swe är ganska bra att cykla. Finns mängder med småvägar och grusvägar att följa. Fin natur där man kan campa. Just stay away from major roads. Kolla på en karta bara, och välj småvägar. Easy !
 
Kolla på en karta bara, och välj småvägar.
En sida som kan underlätta ruttandet på asfalterade och lågtrafikerade(valbart) vägar är
där kan man även skapa, och ladda hem, en GPX-fil för vald rutt

Även Strava Heatmaps, där man kan se var andra har cyklat, kan vara bra att använda
När man är inloggad, även med gratiskonto, går det att zooma in mer
Men Strava skiljer inte på underlag, därför kan det vara bra att jmf med Roadfinder om man vill hålla sig på asfalt.
 
Fast på Lantmäteriets Min Karta ser det ut att finnas cykelbana över själva kvicksundet. Stämmer det, så borde det gå att cykla där, utan att behöva nyttja riksväg 56 där.

Däremot är det värre med riksväg 55 över Mälaren, där rimliga cykelalternativ helt tycks saknas.

Å på Ölandsbron råder det väl fortfarande cyklingsförbud?
/Niklas
Ja, och det infördes nog rätt rätt tidigt.

År 1973 rivstartade jag en cykelsemester med att köra hemifrån till Oskarshamn, 17 mil (i viss medvind). Nästa dag cyklade jag vidare till Kalmar, vilket kändes så fjuttigt att jag la till en utflykt till Öland.
Var finns regeln som säger att det måste finnas alternativ till motortrafikled? Den skulle jag vilja kunna hänvisa till i diskussioner som denna.

/Patrik
Och jag skulle önska en regel om att alternativen ska vara väl skyltade. På min första tur under pandemiåren (och första flerdagarstur i Sverige sen 1980) skulle jag från Stegeborg vid Slätbaken tilll Mårängens camping i Skärblacka, över Vikbolandet (fina omgivningar) men fastnade på utfarten från Norrköping. Förbudsskylt, ingen anvisning. Kartan var inte till stor hjälp och de jag frågade först gav obegripliga, förvirrande eller felaktiga besked. F ö enda tillfället av detta slag under åren 20-22 -- på 70-talet -- då jag cyklade kors och tvärs över hela Sydsverige från Smygehuk till Sveg -- gjorde jag till vana att ringa polisen inför förväntat knepiga utfarter. Idag undviker jag
större städer öht. Redan Eksjö, t ex, är för stort.
 
Swe är ganska bra att cykla. Finns mängder med småvägar och grusvägar att följa. Fin natur där man kan campa. Just stay away from major roads. Kolla på en karta bara, och välj småvägar. Easy !
Jag har aldrig förstått tjusningen med grusväg, även om kvaliteten kan skifta en del. En av mina favoritturer genom åren har jag döpt till Sju Sjöar. Börjar i Linköping, går till Stjärnorp i västra änden av Roxen, därpå (grus) via Bjäsäter och hemlighetsfulla skogsvägar fram till den fina vägen mellan Hällestad och Vreta Kloster. Grusavsnittet har på ett par år förvandlats till en skakig tvättbräda som senast fick mig att vända hem igen från Bjäsäter (kanske 3 km från Roxen), och då har jag ändå bra dämpning i framgaffeln. I Bjäsäter mötte jag en postiljon som t o m i bil, med allt vad därtill hör, fann vägen i skakigaste laget.

På mitt mest velocipedala 70-tal (jag är född 1944) gav STF ut Svenska Vägboken (eller vad den nu hette) som gick igenom ett stort antal vägavsnitt och noga angav om det var asfalt, grus eller oljegrus. Den var min Bibel på turerna men är förstås kraftigt föråldrad idag (och idag är förstås internet enda möjliga medium). Jag tror inte många yngre linköpingsbor kan föreställa sig att vägarna Sturefors-Grebo och Ledberg-Vreta Kloster var grusväg på 70-talet.

Nu ser jag förstås låga vägnummer som en indikation på 2+1-avsnitt och har blivit bättre på att undvika dem (i fråga om förra veckans utenatt i VIggeby var sådana avsnitt omöjliga att undvika). Det värsta, och kanske mest lärorika hjag varit med om var för två år sen. Jag skulle från Kolmården till Småängen (Motala) via Finspåmg.

Det var lätt att se att jag inte behövde passera genom Norrköping och 51:an var angenäm att följa fram till Svärtinge. Där hänvisas cyklister till den gamla vägen, närmre vattnet. Efter Svärtinge stöter gamla vägen fram mot den nya i rät vinkel, och leder då rakt på en 1-sträcka med 100-gräns! Efter att förgäves ha spanat efter alternativ ledde jag cykeln fram till en nödficka där jag kunde ngt så när säkert starta sista biten mot Finspång. Jag är av naturliga skäl inte helt stadig när jag startar på cykeln och vill ha lugn och marginal. (Därvid råkade jag sparka av cykelväskan utan att märka det, vilket gjorde att jag aldrig nådde Småängen). Även detta slags situationer har jag blivit bättre på att undvika.

Mycket är annorlunda mot 70-talet idag. Min längsta tur då var Linköping-Sveg, en väg dit (6 dagar) en annan tillbaka (7 dagar), totalt 120 mil, varav Norrköping-Katrineholm båda hållen (troligen otänkbar idag) och dito Linköping-Norrköping, som idag är mycket knöligare trots att E4:an inte går fden vägen längre.
 
Jag har aldrig förstått tjusningen med grusväg, även om kvaliteten kan skifta en del.

Jo att vägkvaliteten kan skifta, är ju en del av tjusningen med just grusvägscyklingen. Här inryms ju allt ifrån välsaltade grusvägar och bygator, till rena markägare och skogsbilvägar.

Andra fördelar är ju att många av de vackraste vyerna finns just längs slingriga grusvägar, samt att den störande biltrafiken är minimal. Det brukar bli en väldigt rogivande cykling, om du frågar mig.

En bra gravelbike eller allroad är ju förstås det bästa. Men annars funkar det mesta i cykelväg, som har ca 35-55 mm breda däck. T.ex. äldre MTB, touringhoj, hybrid, trekkingbike och t.o.m. en standardcykel.

Utväxlingen är ju subjektiv, men ett dubbelt eller trippelt mtb-vevparti i fram + en vanlig racerkasett i bak är min melodi vid grusvägscykling.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig förstått tjusningen med grusväg, även om kvaliteten kan skifta en del. En av mina favoritturer genom åren har jag döpt till Sju Sjöar. Börjar i Linköping, går till Stjärnorp i västra änden av Roxen, därpå (grus) via Bjäsäter och hemlighetsfulla skogsvägar fram till den fina vägen mellan Hällestad och Vreta Kloster. Grusavsnittet har på ett par år förvandlats till en skakig tvättbräda som senast fick mig att vända hem igen från Bjäsäter (kanske 3 km från Roxen), och då har jag ändå bra dämpning i framgaffeln. I Bjäsäter mötte jag en postiljon som t o m i bil, med allt vad därtill hör, fann vägen i skakigaste laget.

<klipp>

Alla är vi olika. Jag har svårt att se tjusningen att cykla på en hårt trafikera landsväg, med hjärtat i halsgropen och massor av stora, snabba fordon.
Att få cykla fram på en grusväg eller mindra asfaltväg utan nämnvärd annan traifk, det ger mig cykelnjutning.
Dock blir det mest pendlingcykliung fö rmin del, på cykelbanor eller lågtrafikerade stadsvägar med 40 km/h som hastighetsbegräsning. Det farliga är då jag måste korsa vägar med mer bilar.

/Patrik
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg