100 timmar utan medhavd mat

Fästingar?

Jag tycker ska med listan är bra.

Personligen får jag smått panik om det är mycket mygg och knott omkring, så en mygghuva/mygghatt skulle jag lägga med.

Dessutom har jag för mig att västkusten har elaka fästingar, så något att ta bort dem med bör nog ligga med.
På tal om det är en kompis också bra att ha med, då kan man kolla varandra på ryggen och i nacken och hjälpa varandra att ta bort krypen om de satt sig på ett svårt ställe.

/Ulrica

Ska man gå vilse i skogen och får välja scenario så skulle jag välja att gå vilse med en sexig dam.
Då kan man fundera på hur man ska få omkull henne istället för att gå och tänka på mat.
PS
Då kan kondomer vara bra att ta med.

Ska man gå vilse i skogen och får välja scenario så skulle jag välja att gå vilse med en sexig dam.
Då kan man fundera på hur man ska få omkull henne istället för att gå och tänka på mat.
PS
Då kan kondomer vara bra att ta med.

Jag lovar att det ända du inte kommer att tänka är hur du ska få omkull henne, det är nog de ända gångeran några sådana tankar inte finns är när man är under svält och är vilse. men får man lite mat så kommer man snabbt tillbacka till reptilstadiet och går i gång på en damcykel. men du är kanske skapt annurlunda än oss andra killar ;)

Men du komer nog att få omkull henne för en av de rättigeher som finns under överlevnad och det är att sova sked. och då har man inga funderingar överhuvud taget på att lätta på klädseln.

Hallå, vi pratar 100tim/3 nätter & 25km sista veckan i Juni utan medhavd mat, ursäkta mig men får jag bara vätska så mår jag nog bara prima, första dygnet utan mat är drygast sedan blir man lite hög och euforisk.

En 70 kg man har en energi reserv på ungefär 161 000 kcal. På en dag behöver denna
man ca 1600 till 6000 kcal, beroende på grad fysisk aktivitet. Den lagrade energi som
han redan har kan därför räcka upp till 1 till 3 månader.

Hallå, vi pratar 100tim/3 nätter & 25km sista veckan i Juni utan medhavd mat, ursäkta mig men får jag bara vätska så mår jag nog bara prima, första dygnet utan mat är drygast sedan blir man lite hög och euforisk.

En 70 kg man har en energi reserv på ungefär 161 000 kcal. På en dag behöver denna
man ca 1600 till 6000 kcal, beroende på grad fysisk aktivitet. Den lagrade energi som
han redan har kan därför räcka upp till 1 till 3 månader.

Men du vet inte eller?, prova så får vi se vad du tycker, vad du har fått att man blir hög ifrån skulle jag gärna veta. för vissa är det inga problem 2-3 st på en 16 mansgrupp men 1-2 blir så dåliga att de tror att de ska dö och vilka det är är inte lätt att gissa innan. men oftast är det yngre folk =under 25 år.
första dygnet brukar inte vara det jobbigaste för folk utan det andra dyngets då brukar 75 % må rätt så risigt . efter 3 dygnet så har alla hanna på en lagom svät nivå man mår efter omständigheterna ganska bra.

Jag planerar ju att fuska med att fiska varje dag, och baserat på first hand information så finns det en hel del fisk i de sjöar jag skall passera.

Iofs så hittar jag en referens på 86 kalorier i 100 gram Abborre och det lär nog inte bli några kilo fisk varje dag direkt för det är mest tusenbröder i sjöarna. Sedan kanske det blir barrthe och lite kaveldun också.

Jag har fått synpunkten att jag borde ta med sovsäck för att träna en sak i taget... men jag tycker nog att den samlade upplevelsen av köld och näringsbrist kan vara en erfarenhet i sig. Eller vad tycker ni? Mycket därför också jag vill flytta på mig 5-10 km varje dag för att kroppen skall få arbeta lite och inte få bekvämligheten med en lägerplats som blir bättre och bättre hela tiden.

Jag planerar ju att fuska med att fiska varje dag, och baserat på first hand information så finns det en hel del fisk i de sjöar jag skall passera.

Iofs så hittar jag en referens på 86 kalorier i 100 gram Abborre och det lär nog inte bli några kilo fisk varje dag direkt för det är mest tusenbröder i sjöarna. Sedan kanske det blir barrthe och lite kaveldun också.

Jag har fått synpunkten att jag borde ta med sovsäck för att träna en sak i taget... men jag tycker nog att den samlade upplevelsen av köld och näringsbrist kan vara en erfarenhet i sig. Eller vad tycker ni? Mycket därför också jag vill flytta på mig 5-10 km varje dag för att kroppen skall få arbeta lite och inte få bekvämligheten med en lägerplats som blir bättre och bättre hela tiden.

fiska är bra under en överlenadsträning och är man fiskare så kommer man att få fisk, men vi som bara slänger i, får så klart ingenting och får svälta

Jag är ute efter lite input för kommande planer första semesterveckan, nämligen 100 timmar utan medhavd mat. Omständigheter kring resan kommer dock göra att jag bara sover 3 nätter utomhus, och eftersom detta är första gången jag prövar över längre tid kommer jag bara förflytta mig totalt 25 kilometer ganska jämnt utsprida mellan övernattningarna.

Min funderingar som jag har nu rör dock främst vilken utrustning som känns "ok" att ta med. Jag menar att med tält, tändare, gasolkök och fiskespö blir det kanske inte så mycket utmaning. Jag vill ha utrustning där jag måste kämpa lite utan att det blir livshotande.

Saker som står på "skall med" listan just nu:
Normala "svamppromenad"-kläder (ej skalplagg)
Kniv
Tändstål
Poncho
Kompass
Medkit (tabletter, plåster, förband)
Titanmugg, 7.5 dl
Överlevnadsask (som en tändsticksask, bl.a. 4 tändstickor, fiskekrokar och lina)
Expeditionsmobil (hemligt nummer, Telia-abonnemang)

"Kanske"-listan:
Underställ
Förstärkningströja
Drybag
Bivybag (mest som skydd mot myggen)
Sommarsäck (+13, eftersom man fryser mer vid energibrist)
Såg
Tändstickor
Ryggsäck (15 liters)
Kamera
Vattenflaska

"troligen inte men kanske"-listan :) :
Spork
Myggmedel
Dynamoficklampa
Snuskburk att koka vatten i
Extra kniv
Överlevnadsbok
Ryggsäck vattentät (25 liters)
Videokamera

Vad tycker ni. Vad känns ok att ha med för att det skall bli en utmanande träning och vad känns inte ok. Vad har jag glömt som borde med? Ifall ni undrar över andra parametrar så kommer det ske på västkusten vecka 26.

Tja, ett par dagars fasta dör man inte av. Kan vara en nyttig övning.

Men du vet inte eller?, prova så får vi se vad du tycker, vad du har fått att man blir hög ifrån skulle jag gärna veta. för vissa är det inga problem 2-3 st på en 16 mansgrupp men 1-2 blir så dåliga att de tror att de ska dö och vilka det är är inte lätt att gissa innan. men oftast är det yngre folk =under 25 år.
första dygnet brukar inte vara det jobbigaste för folk utan det andra dyngets då brukar 75 % må rätt så risigt . efter 3 dygnet så har alla hanna på en lagom svät nivå man mår efter omständigheterna ganska bra.

Jodå, det har jag själv upplevt några ggr. annars kan jag väl inte skriva som jag gör..........

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg