100 timmar utan medhavd mat

Jodå, det har jag själv upplevt några ggr. annars kan jag väl inte skriva som jag gör..........

Jag kan till viss del hålla med slotte.. jag menar superenduro, jag blir oxå euforisk och hög.. men det viktiga är att inte tro att alla reagerar lika eller att man själv reagerar lika varje gång.. kroppen vill ju gärna att man ger sig ut och fixar käk och vissa upplever denna känsla som en "kick", jag till exempel..
 
Jag upplevever ofta samma känsla när jag inte sovit på ett par dygn, och tror det är en effekt av att kroppen producerar massa uppåtämnen som adrenalin och annat för att hålla kroppen igång.
 
den enda gången jag har blivit hög under svält var under en svält march dag 5 när jag tog min nödprovant som vi fick med oss 1 st russin, kändes som någon tryckte in något betydligt starkare i kroppen :)
 
Det kanske beror på vilken livsåskådning man har, jag ser alla prövningar som positiva och något som kommer att stärka mig, jag får en känsla av att känna mig odödlig och tänker alldrig på att ge upp.
Och visst, jag är medveten om att det finns dom som bryts ned för väldigt lite, får dom en bra förebild/ledare så kan man få en signifikateiv förbättring av deras imaginära öde...
 
Det kanske beror på vilken livsåskådning man har, jag ser alla prövningar som positiva och något som kommer att stärka mig, jag får en känsla av att känna mig odödlig och tänker alldrig på att ge upp.
Och visst, jag är medveten om att det finns dom som bryts ned för väldigt lite, får dom en bra förebild/ledare så kan man få en signifikateiv förbättring av deras imaginära öde...

stämmer inte till 100% har stött på folk som har dåligt sjävförtroend, har ingen erfarenhet av skogsliv och vill absolut inte utsätta sig för faror och påfrästningar men de har klarat överlevaden utan problem för de har en kropp som fungerar under sömnbrist och matbrist.
Finns minst en sådan på varje kurs.

har haft samma personer under flera övningar (friviliga) som har svårt med omställningen till svält och de har sett ett antal bra ledare och förebilder (och då är det inte jag som är förebilden, brukar ses som den onde ;) ) men det har inte hjälp i övergången till svält till det bättre, men med erfaren het så hanterar man det bättre, men de mår lika dålig och får kräkas lika mycket.
 
stämmer inte till 100% har stött på folk som har dåligt sjävförtroend, har ingen erfarenhet av skogsliv och vill absolut inte utsätta sig för faror och påfrästningar men de har klarat överlevaden utan problem för de har en kropp som fungerar under sömnbrist och matbrist.
Finns minst en sådan på varje kurs.

har haft samma personer under flera övningar (friviliga) som har svårt med omställningen till svält och de har sett ett antal bra ledare och förebilder (och då är det inte jag som är förebilden, brukar ses som den onde ;) ) men det har inte hjälp i övergången till svält till det bättre, men med erfaren het så hanterar man det bättre, men de mår lika dålig och får kräkas lika mycket.

Det där med att folk kräks tror jag beror på nervositet över hur man ska framstå i en grupp.
Många kanske inte klarar av detta p.g.a att det är en kurs och de känner risk för att exponera sig som svaga och med de göra en prestigeförlust.
Jag personligen har aldrig fått kräkreflexer av mat/sömnbrist, hungern kan få en att må lite illa men inte så att jag kräks, stoppar man i sig en massa märkliga saker utan att mentalt förberett sig och kännt sig fysiskt tvingad så kan man oftast bli illamående av det. jag skulle inte sätta mig och koka soppa på lavar de första 3 dygnen eftersom jag vet att jag har lättare att uthärda svälten än dessa soppor i det första skedet.
 
Det där med att folk kräks tror jag beror på nervositet över hur man ska framstå i en grupp.
Många kanske inte klarar av detta p.g.a att det är en kurs och de känner risk för att exponera sig som svaga och med de göra en prestigeförlust.
Jag personligen har aldrig fått kräkreflexer av mat/sömnbrist, hungern kan få en att må lite illa men inte så att jag kräks, stoppar man i sig en massa märkliga saker utan att mentalt förberett sig och kännt sig fysiskt tvingad så kan man oftast bli illamående av det. jag skulle inte sätta mig och koka soppa på lavar de första 3 dygnen eftersom jag vet att jag har lättare att uthärda svälten än dessa soppor i det första skedet.

hahaha kuligaste på länge
 
Usch, varför ska man hålla på och svälta och ha sig när man bara kan steka ett par ägg och lägga på en macka, och bara njuta?
 
Eftersom jag är en wannabe-ortorektiker så äter jag aldrig saker för den psykologiska effekten, så pass mycket erfarenhet har jag för att se bortom sådana grejer. Skall jag stoppa i mig saker skall jag vet att det ger mer kalorier än besväret att fixa till dem. Fisk och kaveldun känner jag i dagsläget är tillräckligt lätta att hitta och energirika nog för att det skall vara värt besväret.

Har lärt mig bland annat att är det gäller bär är det i princip bara är hallon som är någon nytta med att äta när man är ute om det inte handlar om flera veckors näringsbrist och man behöver vitaminerna.

I övrigt så har jag personligen också mycket goda effekter av så kallade mockups när det gäller inställningen till olika överlevnadsexperiment. Låtsas vara i en större vildmark och längre ifrån civilisationen är vad man är. Även roleplaying med inspiration från filmer och liknande fungerar mycket bra för en gammal rollspelare som mig.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg