100 timmar utan medhavd mat

Hej Cremytos.
Hur gick det med överlevnadsövningen. Blev den av och vilka erfarenheter gjorde du i så fall. Jag tycker det låter väldigt intressant med en sådan här grej, om inte annat så för att se hur den egna kroppen reagerar samt för att få en garanterat stark upplevelse. Jag är sugen på att göra samma grej till sommaren, men kanske nöjer jag mig med 3 dygn till att börja med.

/Gustav
 
Vi bröt efter cirka 50 timmar får jag erkänna. Det var uppåt 34 grader på dagarna och på nätterna var det myggsvärmar som surrade i hela huvudet på en och vi fick därför inte speciellt mycket sömn, cirka 4 timmar per natt.

Om terrängen tillåter det, sov på dagen och förflytta sig på natten.

Värmen gjorde att motivationen att "jaga" efter mat i form av fisk och kaveldun sjönk. Däremot funkade tallbarrsthé jäkligt bra. Vi rörde oss cirka 6 mil de första två dygnena, och när man har den hastigheten så funkar det inte särskilt bra att leta efter mat. Vid en riktig situation är det dock kanske vettigare att försöka röra sig 6 mil för att få riktig hjälp än att leta efter mat.

Gör ett val: förflyttning eller mat, båda delarna känns svårt.

Jag gick ner 4.5 kilo som tog flera månader att få tillbaka, typ 1 kilo var 10e timma och 12 km förflyttning. Att det var otroligt varmt ute bidrog antagligen fast jag drack i princip hela tiden. Värt att poängtera är att jag alltså inte gick upp kilona på en vecka typ, så det var ingen vätskeförlust.
 
Aha, Ok. Ja mygg är inte roligt, kanske skall jag ta med ett litet tält eller iallafall ett litet myggnät att ha över huvudet. Intressant att du gick ner så mycket i vikt.
Tycker det är kul med folk som gör sådana här expriment, inspirerande.
Till våren vill jag också ut i skogen o testa lite.

/G
 
Vi bröt efter cirka 50 timmar får jag erkänna. Det var uppåt 34 grader på dagarna och på nätterna var det myggsvärmar som surrade i hela huvudet på en och vi fick därför inte speciellt mycket sömn, cirka 4 timmar per natt.

Om det fanns ett smidigt sätt att fånga myggen och käka upp demså har du löst två problem på en gång.
 
Aha, Ok. Ja mygg är inte roligt, kanske skall jag ta med ett litet tält eller iallafall ett litet myggnät att ha över huvudet. Intressant att du gick ner så mycket i vikt.
Tycker det är kul med folk som gör sådana här expriment, inspirerande.
Till våren vill jag också ut i skogen o testa lite.

/G

Våren är en bra testtid för då är det ont om mat i skogen. Kallt på nätterna oxså så du kanske slipper myggen.
 
Jag har justerat min primära tid i skogen från Alla Helgona till Kristi Himmelsfärd, för det finns få grejer som sänker livsglädjen i skogen så mycket som mygg. Jag misstänker seriöst att jag är allergisk för när en mygga biter mig på handen så blir det ett stort vitt märke helt utan att jag kliar på bettet :(

Heltäckande G1000-ställ med mygghatt, vantar och kängor är det enda som funkar för mig på kvällstid. Jag hade dessa prylarna med mig i sommar plus en myggsäcker bivybag men det var så förbannat varmt att jag inte klarade att ligga i bivyn utan att bli helt genomblöt.
 
Hej cremytos, funderade lite på det du sa om myggen och beställde ett sådant här litet myggtält idag. 0,5 kg. Det kan man ju ha med sig och plocka fram om det blir helt outhärdligt. Kanske inte riktigt hardcore survival men men...
Observera att det inte finns någon extra tältduk till det, det är bara till för att hålla insekter o ormar ute.

/Gustav
 

Bilagor

  • Marmot mesh bivy.jpg
    Marmot mesh bivy.jpg
    22.2 KB · Visningar: 336
Jag har alltid brist på ledig tid i längre perioder så det blir att testa lite av varje. Både att klara sig utan mat, att jaga mat själv i skogen och att färdas så lätt som möjligt.

Titanmuggen kommer med eftersom det går att koka vatten i den, men även att bära vatten kortare sträckor då den har lock. Men att ta med en extra petflaska kanske är lika bra. Är ju lätt att tänka sig att man hittat den utmed vägen. Rätt ofta jag hittar det själv faktiskt när jag är ute och vandrar.

Lutar mot förstärkningsströja i drybag, bivybag, petflaska och ryggsäck och skippa resten förutom det på "skall med"-listan och eventuellt videokameran.

Jag har eventuellt en färdkamrat med mig som dock antagligen kommer köra under liknande förutsättningar. Men två personer tänker alltid bättre tillsammans. Jag kan också tänka mig fler färdkamrater då sjöarna vi passerar är rätt stora och hyfsat fulla med fisk. Kommer utgå från Göteborg onsdagen den 30 juni och vara borta tre nätter samt avsluta med middag på sommarstället lördag eftermiddag.

"Titanmuggen kommer med eftersom det går att koka vatten i den"

Du kan koka vatten i en PET flaska också, rekommenderas ändas i en riktig överlevnads situation, då plasten avger vissa kemikalier vid uppvärmning...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg